När allt började... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

När allt började...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• När allt började...

...kommer Ni ihåg när Ni började fiska? vem var det som fick ert intresse att börja? hur fiskade ni? vad fiskade ni?

för egen del så var det min farfar som tog med mig ut i hans slitna gamla träeka för att vittja burar och nät, vi rodde ganska mycket drag efter gädda och vi bonkade varenda en! farmor lagade till dom. jag tyckte det var otroligt spännande att lyfta upp burarna och se vad dom innehöll. Ganska långt ifrån mitt eget fiske idag men det var så mitt intresse började.
    Skitfiske!
    //Johan Wallin

Inte alls så olikt min historia.

Det var min morfar som fiskat med nät och ålakrok tills havs, som jag fick följa med de första gångerna.

Att ligga fram i ekan och dra ålakrok kl 0500 en sommarmorgon är fortfarande något av det bästa jag vet.. Dock är det väl 15 år sen nu minst :p

Kommentera

Jag började meta från min morfars brygga mest mört och abborre men även en del sarv brax mm.! Därefter blev det en del kräftfiske samt en del nätfiske (snyft)
      Slutligen fick jag lite skolning i ålfiske (farfar)...

Nu drar ja mest gädda!
      Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Som de flesta andra var det morfar som tog med mig och kusinen ut för att meta mört och abborre med bambuspön och en 20 år gammal toppknuten lina Morfar var även oficiell maskpåträare Sedan gick det till lite öringsfiske med farsan. Vidare kom jag in på jerkbait efter att ha sett Fiske på tv4+. Två brorsor som åkte runt och jerkade. Blev helt såld. Nu är det bara gädda och abborre som gäller, men ska börja meta nu också
        Google wont search for Chuck Norris, because google knows you don`t find Chuck Norris. He finds you

Kommentera

Allt började på en ö som heter Kråmö i Trosa Skärgård. Var där som tidigast vid 5 årsålder och fick fiskesug direkt. Farsan metade borre och la långrev där. Det smittade ju av sig så klart. Sen var det allehanda påhittade sätt att fånga stora gäddor och abborrar.
          Ett sätt var att knyta fast 0,90 nylonlina i en sten och sänka den till botten med en planka som markör. Därifrån knyta fast samma grova nylonlina i plankan med flöte, sänke och trekrok.
          Som bete tog jag elritsa, abborre eller mört.
          När man skulle vittja var plankan borta. Men man såg den streckt under ytan. Och ibland med en fin gädda som oftast.
          Ibland var ju plankan på ytan och då fanns ju ibland skaplig borre.
          Fånga spigg i sänkhåv har väl dom flesta gjort. Var kul att dra ett stim på en gång.
          Stora idar och feta borrar fick man ju i sänkhåven också.
          Fiske ger sån spänning att man som liten inte tänkte på annat.
          Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Så gick det till

och sen gick det som det gick!
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Japp det var Morfar här också som släpade med en ut på Bodasjön i Järvsö. Sen rökte vi Abborrarna i en ABU rök o Mormor stod vid spisen o lagade Gädda allt skulle ätas upp. Min kusin o jag brukade tjuvlåna livbåten från badplatsen. Vart ett jädra liv varje gång fast det kan man ju förstå hehe. Sen vart det Harrfiske i Ljusnan med flöte o upphängar flugor. Så det verkar vara många som har Morfar att tacka för fiskeintresset.
              En Gäddmamma va ute o simmade med sin lille son. Då kom en Wobbler o vickade förbi o sonen frågade, Mamma vad e de där. De va den där jävla horan som drog i väg med far din.

Kommentera

Jag minns tydligt hur min far tog med mig ut till ett tjärn i närheten när jag var ca 3-4 år.

Han väckte mig en vårmorgon och drog med mig ut i köket och kastade frukost i nyllet på mig och sa -Nu ska vi feske!
                Han slängde upp mig på barnstolen som var placerad på pakethållaren på en gammal damcykel. Med tandborsten kvar i mungipan for vi längst med en liten skog, flugorna från skogen sköts in som pistolkulor i tandkrämen som blåstes bak längst käkarna på mig.

Väl framme vid det lilla tjärnet flög han av cykeln med mig kvarsittandes i stolen, han for in bland massa sly med kniven i högsta hugg, dom små träden rensades ett efter ett.
                Och tillslut: -Här har vi ett dretbra feskespö!

Vid det här laget hade jag hoppat av cykeln och ställt mig helt paralyserad och väldigt förvirrad när han hastigt knåpade ihop lina, flöte, sänke, och tillsist en liten krok på en pinne.
                Jag kände ju igen redskapen lite efter en tur med far och farfar i en båt ute på långsjön hösten innan, så jag hade ett litet hum om vad som skulle hända alldeles snart.

Han hade nu spöet klart i handen och sa till mig att vi skulle gå ner mot tjärnet: -Kom igen nu reckard, nu går vi å leter mask!
                Vi gick ner mot tjärnet och möttes av en liten hög med jord som närliggande hus hade som kompost.
                Han stannade och tog fram en liten spade av järn ur hans gammla lumparväska som han bar runt halsen. Han kollade på högen och i stunden av 1min va högen helt jämnad med marken.
                Med en burk full av mask och knäna fulla av jord sa att han vi skulle fortsätta:
                -Nu har vi mask så det räcker te alla feskar i hela sjön.

Väl nere vid tjärnet fanns en gammal brygga som bestod av 4st 4m plankor, vi smög sakta ut på bryggan och det enda som lät nu var några morgonpigga fåglar och bryggan som knarrade. Han plockade upp en mask som han med finess trädde på kroken och avslutade det hela med ett "tvi tvi" på den stackars masken. Jag fick till uppgift att lägga ut flötet mellan några maskrosor, 30 min senare va flötet på plats och nu började det roliga.

Efter ett tag så började flötet dränkas under vattnen och fara åt höger och vänster. När far fick syn på detta så slängde han sin bilmeckar keps ut i vassen och kastade sig på spöt.
                Jag höll på att kissa på mig av spänning när han styrde upp fisk mellan näckrosorna.
                Dagen slutade med ca 2 "pankor" och en abborre som var svart som ett bildäck.

Jag har nog aldrig sett upp till min far så mycket som dom gångerna han tog med mig ut på fiskeäventyr, vilket iof va ganska ofta på vår och sommar.
                Det va iaf en av dom första gångerna jag minns att jag fiskade och sedan dess har jag varit fast.

Kommentera

Ingen mor/farfar för mig men jag är ju till stor del uppväxt på en ö i N Roslagen och var bara några år när jag fick ett metspö (bambu med röd/vitt flöte), sen efter något år så fick jag ett kastspö i stål med gängad skarv och inkapslad rulle såklart.

Sen hade jag tur då en äldre släkting var fiskeintresserad och tog med mig ut i sin båt och lärde mig grunderna i sportfiskets ädla konst och tack vare honom så fick jag ett haspelset i födelsedags present och sen var man ju fast

Var dessutom god vän med ortens enda egentliga yrkesfiskare och mönstrade på hans fiskesmack i unga år (7-8 års åldern, med föräldrarnas godkännade)och fick följa med på lite annat fiske med nät, långrev, ryssja, mjärdar men lärde mig även konsten att fiska med isnät men mest har det varit spöfiske.

Hade ju tur att få tillgång till egen båt vid 7 års ålder efter att ha avlagt nödvändigt nautisk utbildning med Pappa som lärare (och han var en sträng lärare fostrad i Svenska Kungliga Flottan) så då tog ju fiskandet fart när man kunde komma iväg lite bättre och skärgården började utforskas, sedan dess har ett flertal båtar passerat och fiskeutrustningen den bara växer så man måste nog klassas som ekonomisk idiot men attans vad kul det är och värt varenda satsad krona och timme

My Story

Kommentera

Citat så man måste nog klassas som ekonomisk idiot men attans vad kul det är och värt varenda satsad krona och timme Slutcitat
                    Ja vad kan man annat göra än instämma plånboken får ständiga körare och det blir längre och längre mellan passen dessvärre allt kräver sin tid men snart är det maj på Östersjön igen då är det förlåtet!
                    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                    7 svar
                    1 517 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                    Startad av highfour, 2010-11-10, 13:34