Kustbevakningens insatser - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kustbevakningens insatser

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av pepp-robert Visa inlägg
    mikwed: Finns det nån lagtext, eller bestpractice lr nåt, man kan peka på när det gäller konfiskering av utrustning? Jag tycker det känns helt orimmligt att man kan bli av med sin utrustning, för en i mina ögon rätt ringa förseelse. Det är ju inte omöjligt att inte veta att man inte får ro drag i mälaren, det tog mig ganska lång tid att fatta, fast jag är väldigt intresserad av att fiska. Har som fått för mig att det här med konfiskering av utrustning är nåt som kan bli aktuellt om man inte betalar böter. Det kan ju ändå handla om saker till ett värde av otroligt mycket mer än böterna blir, och var går gränsen för utrustning? Är båten utrustning? Regnkläderna? osv
    Hej pepp robert ,I dom fall jag vet som kbv gjort har spön tagits i beslag och inget mera. Det finns däremot som en del skriver stora möjligheter att ta båten och fiskeutrustningen men i det enda fall jag hört där det hänt hade fiskarna tjuvfiskat i en sjö och tredje gången dom åkte fast togs både båt och trailer i beslag och ansågs förverkat. En stor anledning till mina inlägg är just att sprida kunskap och du har ju haft hjälp av det så då har det hjälpt någon. Det handlar nog om hur grovt brott det varit och värdet på båt och fiskeutrustning vid bedömningen av beslag. Kbv ska ta beslag på utrustningen som användts för att utföra brottet och i dom fall jag vet har som sagt bedömningen varit att det räckt med fiskespöna, det kan vara nog så tråkigt om man tänker på ett beslag som gjordes i södra skärgården där en kille fick fjorton spön tagna i beslag när han trollingfiskade olagligt. Det kommer snart att visa sig vad rätten gör med beslagen för det är ett femtontal fall på gång till rättegångar. Det föll två domar ifjol och då ansågs spöna förverkade och dagsböter utdömdes, båda för trolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
      Hej igen Pepp-Robert; Ute på Mälarens norra Björkfjärden "ett stenkast från din båtplats" är det tillåtet att trolla med 10 spön (10 beten) på det s.k. Enskilda Frivattnet. Kontakta Länsstyrelsen, Stockholm eller Sportfiskarnas Stockholmsdistrikt och begär "häftet" eller skriftlig information om var du får trolla fritt i Mälaren utan TDA-kort. På de arealt begränsade TDA-vattnen (medföljer fiskekorten) gäller andra regler och med färre antal trollingspön. Skriv annars till www.fiske.nu, Redax och rådfråga Bernt Åström. Om någon vet allt om vilka regler som gäller och vilka sportfiskemetoder som är tillåtna runt Stockholm är det just Bernt Åström.
      Go for the Big Ones!
      Old Firehand
      www.trumman.com
      Hej igen OF,

Tack för fina handfasta tips. Det finns ett litet TDA vatten ovanför munkholmen, upp mot sigtuna till som vi har lyckats lura nån gös så visst finns det i närheten. Norra björken är lite långt om man har en stackars 460 Marieholms med en gammal hederlig Evin fastwin Skulle fan gå 30 liter bensa dit

Min poäng var helt enkelt att det rätt lätt kan gå fel fast man vill väl. Man får ju hoppas/anta att det hela sker med en viss reflektion från KBV.

Peace!
      /Robert
      När drar vi?

Kommentera

Ursprungligen postat av JohanP Visa inlägg
        Det finns något som heter Propotionalitetsprincipen. Dvs att inte göra större skada än "nödvändigt". tex att inte ta en båt i beslag för ett lägre bötesbelopp utan något mer rimligt. Tyvärr så är yrkesfiskarnasbåtar värda en hel del. Alltså mycket svårt att ta i beslag.
        Nu ska inte jag påstå att jag kan en massa men som jag förstått det så är ofta bötesbeloppen en bråkdel av vad de drar in på tjuvfiske.
        Nu syftar jag inte på överfisket utan rena tjuvfisketurer som man läst om ibland på nyheterna.

Om man jämför propotionerna mellan att jag metar med säg 2 spön vilket har ett inköpsvärde på 3 000:- tillsammans. och jag metar efter gös som jag släpper tillbaka. Om jag mot förmodan får en 5-kilos gös så kan den väl i bästa falll vara värd 500:-

En fisketur för en yrkesfiskare har väl en slutvinst på några hundra tusen.
        Så att ta deras båt och förverka skulle kanske vara ett bra sätt att stävja tjuvfisket.
        Ola

Kommentera

Vad jag kan förstå så är det fiskevattenägaren som kan tillåta trolling på sitt eget vatten till vem de vill. Så kolla med ägarna till fiskevattnen om du får lov att trolla, kanske mot ersättning, det är väl så TDA-kortet fungerar. Vet ej riktigt, bor ej uppe i Stockholm och fiskar inte heller där, men någon som bor där uppe kan säkerligen svar på detta är möjligt.
          Tumlaren
          trolling är livet

Kommentera

Hej igen OF,

Tack för fina handfasta tips. Det finns ett litet TDA vatten ovanför munkholmen, upp mot sigtuna till som vi har lyckats lura nån gös så visst finns det i närheten. Norra björken är lite långt om man har en stackars 460 Marieholms med en gammal hederlig Evin fastwin Skulle fan gå 30 liter bensa dit

Min poäng var helt enkelt att det rätt lätt kan gå fel fast man vill väl. Man får ju hoppas/anta att det hela sker med en viss reflektion från KBV.

Peace!
            /Robert
            Hej igen Pepp-Robert och Mikwed; En gång i tiden (1971 - ?) hade jag skriftligt tillstånd från samtliga Länsstyrelser och Fiskenämnder runt Mälaren att bedriva trolling mot att jag rapporterade alla fångster och för fångsterna betydelsefulla detaljer till Sötvattenslaboratoriet i Drottningholm. Detta trollingtillstånd gällde bara på sådana Mälarvatten som jag av vattenägaren eller fiskeklubben (med egna klubbvatten) hade tillstånd att fiska.

Det här är en vild gissning från min sida! Jag tror inte att någon polismyndighet eller KBV-person skulle åtala dig om du trollingfiskade i 1,2 - 1,7 knops fart "med ett handhållet trollingspö" från din båtplats vid Stäket till det "Enskilda Frivattnet" ute på Mälarens Norra Björken.

Själv trollade jag och en kompis massor av gånger efter havsöring och lax nedanför Strömmen och utanför Chapman och ända långt ut mot Djurgården. Vi trollade även på Riddarfjärden utanför Stadshuset och över mot södersidan. Vid flera tillfällen åkte polisbåten förbi oss och iakttog oss med kikare utan att ingripa i vårt trollingfiske. Vi fiskade då med varsitt handhållet trollingspö och var även tre personer i båten vid några enstaka tillfällen. Det här var åren 1973 - 1989.
            Kanske gäller helt andra och hårdare regler idag?
            Go for the Big Ones!
            Old Firehand
            Senast ändrad av Old Firehand; 2008-03-19, 11:24.

Kommentera

Vill du trollingfiska närmare kan du ju alltid bli medlem här http://www.jsfk.se/templates/Page.aspx?id=267
              eller här http://www.staketssf.com/Fiske/egnavattenram.htm

Hej igen OF,

Peace!
              /Robert

Kommentera

Hej igen Pepp-Robert och Mikwed; En gång i tiden (1971 - ?) hade jag skriftligt tillstånd från samtliga Länsstyrelser och Fiskenämnder runt Mälaren att bedriva trolling mot att jag rapporterade alla fångster och för fångsterna betydelsefulla detaljer till Sötvattenslaboratoriet i Drottningholm.

Det här är en vild gissning från min sida! Jag tror inte att någon polismyndighet eller KBV-person skulle åtala dig om du trollingfiskade i 1,2 - 1,7 knops fart "med ett handhållet trollingspö" från din båtplats vid Stäket till det "Enskilda Frivattnet" ute på Mälarens Norra Björken.

Själv trollade jag och en kompis massor av gånger efter havsöring och lax nedanför Strömmen och utanför Chapman och ända långt ut mot Djurgården. Vi trollade även på Riddarfjärden utanför Stadshuset och över mot södersidan. Vid flera tillfällen åkte polisbåten förbi oss och iakttog oss med kikare utan att ingripa i vårt trollingfiske. Vi fiskade då med varsitt handhållet trollingspö och var även tre personer i båten vid några enstaka tillfällen. Det här var åren 1973 - 1989.
                Kanske gäller helt andra och hårdare regler idag?
                Go for the Big Ones!
                Old Firehand
                www.trumman.com
                Det gäller hårdare regler idag och kbv har fått så mycket klagomål från vattenägare att dom måste göra sitt jobb och inte får blunda för trolling på otillåtna vatten. Det är som många säger väldigt många regler och kan vara svårt att alltid göra rätt, men då får man låta bli om man inte har koll på vad som gäller. Alla vet att om du ska fiska i en sjö så ska du ta reda på vad det finns för regler men det verkar som att när det fria handredskapsfisket infördes så tror många att man kan uppföra sig hur som helst och inga regler gäller. Nu vet jag att dom flesta har bra koll och uppför sig exemplariskt men det finns alltid några som ska utnyttja allt till max och det kan vara svårt att veta vem som är vem och därför behandlas alla lika.

Kommentera

Ursprungligen postat av mikwed Visa inlägg
                  Det gäller hårdare regler idag och kbv har fått så mycket klagomål från vattenägare att dom måste göra sitt jobb och inte får blunda för trolling på otillåtna vatten. Det är som många säger väldigt många regler och kan vara svårt att alltid göra rätt, men då får man låta bli om man inte har koll på vad som gäller. Alla vet att om du ska fiska i en sjö så ska du ta reda på vad det finns för regler men det verkar som att när det fria handredskapsfisket infördes så tror många att man kan uppföra sig hur som helst och inga regler gäller. Nu vet jag att dom flesta har bra koll och uppför sig exemplariskt men det finns alltid några som ska utnyttja allt till max och det kan vara svårt att veta vem som är vem och därför behandlas alla lika.
                  Hej igen Mikwed; Ursäkta att jag är lite tjatig! Det vore, som jag tidigare skrivit, mycket bra om Länsstyrelsen i samråd med Sportfiskarna och de större vattenägarna utarbetade ett vattenbeständigt häfte med utförliga kartor och text som i "klartext" exakt anger Var, När och Hur trolling med x antal artificiella beten, flötestrolling med naturligt bete, vertikaljigging från elmotordriven båt, driftfiske, pimpel, spinnfiske, jiggfiske, vanligt mete, diverse vinterfiskemetoder och andra förekommande sportfiskemetoder får bedrivas i sjöar och kustnära skärgårdsvatten runt Stockholm. Kanske vore det bra om detta häfte kunde tillhandahållas i alla kiosker, sportfiskebutiker och även av KBV. Jag har ett gammalt liknande häfte, men här saknas en del aktuella fakta speciellt om vad som gäller i år.
                  One day spent fishing adds another day to your life!
                  Old Firehand

Kommentera

Hej igen Mikwed; Ursäkta att jag är lite tjatig! Det vore, som jag tidigare skrivit, mycket bra om Länsstyrelsen i samråd med Sportfiskarna och de större vattenägarna utarbetade ett vattenbeständigt häfte med utförliga kartor och text som i "klartext" exakt anger Var, När och Hur trolling med x antal artificiella beten, flötestrolling med naturligt bete, vertikaljigging från elmotordriven båt, driftfiske, pimpel, spinnfiske, jiggfiske, vanligt mete, diverse vinterfiskemetoder och andra förekommande sportfiskemetoder får bedrivas i sjöar och kustnära skärgårdsvatten runt Stockholm. Kanske vore det bra om detta häfte kunde tillhandahållas i alla kiosker, sportfiskebutiker och även av KBV. Jag har ett gammalt liknande häfte, men här saknas en del aktuella fakta speciellt om vad som gäller i år.
                    One day spent fishing adds another day to your life!
                    Old Firehand
                    www.trumman.com
                    Väl talat
                    När drar vi?

Kommentera

Väl talat
                      Hej Pepp-Robert;

När det blir lite varmare och skönare att vara ute på sjön i en öppen båt. Vi får hålla kontakten med varandra framöver.
                      Go for the Big Ones!
                      Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 125 visningar
                      0 gillar