Värt att läsa !!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Värt att läsa !!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Värt att läsa !!!

Bör väl få tyst på de flesta icke förespråkare av C/R !

Återutsatta gäddor visar inga tecken på skador, säger Stefan Larsson vid Umeå Marina Forskningscentrum. En grupp från organisationen åkte till Eriksberg i Blekinge. Där fångade de 30 gäddor med spö, märkte dem med akustiska sändare och släppte sedan tillbaka fiskarna. Gruppen placerade ut mikrofoner runt om fångstplatsen och mätte fiskarnas aktivitet.
    – Alla 30 gäddorna överlevde första veckan, säger Larsson. De rörde sig något mer än vanligt de första timmarna efter märkningen, men betedde sig sedan normalt igen.
    Slutsatsen av forskningen är att Catch and Release är ofarligt för gäddan.

Fredrik Nordensson
    RODDAN

Vadå ofarligt? Det beror ju helt på hur gäddan hanteras?

Kommentera

Mjo men man kan ju förutsätta att forskarna menar "ordentlig" C&R... Inte sådan som den omdebbaterade "YouTube filmen" visar...

Intressan läsning:
      • fiske-feber nr1 2008
      • fiske-feber nr 6 2006
      Senast ändrad av Grävlingen; 2008-03-26, 10:26.
      Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Jag är för C&R men det är ju bara under en vecka kollen gjordes. Sedan då, hände det något med gäddorna efter en vecka?

Kommentera

Annars är de väl ingen C/R om man inte är varsam !? Stå o dänga piken i båtkanten sen släppa tillbaka funkar väl int eller va tro du Sg !? Om dom fortsätter o ha koll kan jag inte svara på men eftersom de är forskare så har dom väl kommit fram till att de är första tiden som är kritisk !?
          Dom vet nog mer om den gröne än vad vi gör !
          RODDAN

Kommentera

Tycker fortfarande undersökningarna är alldeles för dåligt gjorda för att det verkligen skall kunna gå att få ut något av dem. Men det visar ju åt rätt håll iaf...

Exakt hur behandlar dom fisken, hur tar den skada av olika delar av behandlingen?

T.ex. i denna stuide, en Gädda med en 15/0a i svaljet lär väl simma upprätt i en vecka? Säger väl inte så mkt...
            sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
              Tycker fortfarande undersökningarna är alldeles för dåligt gjorda för att det verkligen skall kunna gå att få ut något av dem. Men det visar ju åt rätt håll iaf...

Exakt hur behandlar dom fisken, hur tar den skada av olika delar av behandlingen?

T.ex. i denna stuide, en Gädda med en 15/0a i svaljet lär väl simma upprätt i en vecka? Säger väl inte så mkt...
              En 15/0 finns nog inte i svaljet efter en C&R. Den är nog bortplockad då.
              A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ja de får vi ju hoppas !! Låter man krok o skit sitta kvar så kan ja ju inte kalla de C/R.
                Som jag alltid har sagt ! Hullinglösa krokar !! Så jädra lätt o lossa kroken var den än sitter. Jag får fin fisk så de funkar utmärkt !!
                RODDAN

Kommentera

Ursprungligen postat av Fredrik"Gluggen"Radsby Visa inlägg
                  Annars är de väl ingen C/R om man inte är varsam !? Stå o dänga piken i båtkanten sen släppa tillbaka funkar väl int eller va tro du Sg !? Om dom fortsätter o ha koll kan jag inte svara på men eftersom de är forskare så har dom väl kommit fram till att de är första tiden som är kritisk !?
                  Dom vet nog mer om den gröne än vad vi gör !
                  Om jag tror de dänger den i båtkanten? Nej...

Men undersökningen betyder Squat i mina ögon om inte den görs på ett sätt som efterliknar normala sportfiskares sätt. Tex. ta 100 % av alla återutsatta fiskar i sverige under ett år. Hur många av dessa sätts tillbaka utan att blöda, utan slemmet skavts av, osv.

Jämför dödligheten på de 100 % jämfört med resultatet av denna studie, skulla vara mer intressant i mina ögon..

En annan sak som hade varit kul hade varit om de slitit av gälbågarna på 30 gäddor och kollat dödligheten inom en vecka.

Kommentera

Ursprungligen postat av Fredrik"Gluggen"Radsby Visa inlägg
                    Ja de får vi ju hoppas !! Låter man krok o skit sitta kvar så kan ja ju inte kalla de C/R.
                    Som jag alltid har sagt ! Hullinglösa krokar !! Så jädra lätt o lossa kroken var den än sitter. Jag får fin fisk så de funkar utmärkt !!
                    Hellre låta en krok sitta i svaljet än att riskera skada gälarna.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 123 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uditsen
                    av uditsen