Värt att läsa !!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Värt att läsa !!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Man har ju sett hur duktiga gäddfiskare behandlar smågäddor.

Kör C&R enbart av personliga skäl, ingen annan har med det att göra.
    Senast ändrad av Scaner; 2008-03-26, 16:31.

Kommentera

scaner : Hur menar du ? att dem behandlar dem illa elr ?

Kommentera

Denna ständiga debatt om den stackars fisken.....
        Va sägs om att ge fan i krok överhuvvetaget?

Sunt förnuft grabbar å gummor...sunt förnuft

Kommentera

får nog inte upp 30 gäddor utan att nån blöder ! tror inte du heller på ! eller?
          Sen är det så att sår läker även på gäddor. sen om man fiskar utan hullingar så sliter man ej sönder.
          Simma runt med en krok i gälen eller utan så tror ja den föredrar utan !?
          Senast ändrad av Fredrik"Gluggen"Radsby; 2008-03-26, 14:11.
          RODDAN

Kommentera

Precis min mening...även gäddor har läk-kött, annars hade dom inte vart så framgångsrika predatorer.
            Se på en krokodil ( ursäkta den taskiga jämförelsen ), men fimpar man ett ben på en sån å släpper tebax den i sitt rena å bakterielösa gyttjebad så får den inte ens snuva.
            Dom är resistenta som satan.

Kommentera

Ursprungligen postat av Fredrik"Gluggen"Radsby Visa inlägg
              får nog inte upp 30 gäddor utan att nån blöder ! tror inte du heller på ! eller?
              Sen är det så att sår läker även på gäddor. sen om man fiskar utan hullingar så sliter man ej sönder.
              Simma runt med en krok i gälen eller utan så tror ja den föredrar utan !?
              Sitter kroken i svalget är ju risken stor att du undertiden du försöker lossa den förstör gälarna på den.

Det är skildnad på att få ett sår utanpå huden, och att slita av en gälbåge.

Förr i tiden när man fick en pil i magen (på den tiden när folk latchade med pilbåge o svärd o grejer) kunde man inte dra ut pilen förrän efteråt när man hade eldat järn osv redo. För om man drog ut den förblödde man.

Råkar du skapa stor blödning hos en fisk är den illa ute. Låter du kroken stötas bort av fisken löper den i min värld mindre risk att dö.

Kommentera

Jag tycker undersökningen är bra, oavsett hur dem behandlade fisken(förmodligen bra) så överlevde dem.. det räcker för mig.
                Det visar iaf att om du som är "sportfiskare" och tillämpar C&R får gäddorna att överleva om du gör det på rätt sätt. (Kanske bättre än forskarna själva).

Finns många som tar massor av kort, låter gäddan kämpa mer än nödvändigt, blöter inte händerna innan hantering och listan kan göras lång och säger sig tillämpa C&R.

Om man ska överdriva och vara uberpetig varför ens låta en fisk få smaka på dina krokar? Ja säger bara sluta fiska då..

Men sammtidigt får man knappt lära ut folk om C&R här för då blir man petig på det sättet..

Kommentera

Vi får väl hoppas att de fortsätter att kolla upp gäddorna. Vilket de säkert gör !

Hur somhelst så är det bättre med hullinglösa krokar. Går liksom inte att förneka ! hullingen förstör mer än den gör nytta ! Mina fångster är på hullinglösa krok, Har kanske bommat fisk pga det, vem vet?

Upp till var och en !!
                  RODDAN

Kommentera

Det är ju kanon att dom tagit reda på att gäddor som hanteras väl vid C&R överlever.

Att följa dom ännu längre än en vecka ser jag ingen poäng med. Efter 1 vecka har nog ett litet hål i läppen från kroken läkt. Iaf så pass att den är bortom fara, det går nog snarare mot det bättre veckan därpå. Mår nog bara bättre för varje vecka som går sen.
                    Min hemsida för Nettel-Laken!
                    http://nettelbaits.se/

Min fiskeblogg!
                    http://nettelbaits.nettelbaits.se/

Kommentera

Gäddorna som fångades lämnades tillbaka så försiktigt som möjligt. All hantering som jag såg skedde korrekt. Så det behöver ni inte bekymra er om.
                      Även en isgädda som kroken satt in svalget på och fick en radiosändare inopererad efteråt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 123 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uditsen
                      av uditsen