Värt att läsa !!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Värt att läsa !!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Se där ja !
    RODDAN

Kommentera

Frågan du bör ställa dig själv är nog: ska jag verkligen köra jerk med jättestora trekrokar som jag sällan lyckas kroka av utan att skada fiskarna jag får?

Titta på jerkbait stumma påkiga spö med typ noll aktion, stumma linor, stora beten med stora krokar plus att fiskarna oftast måste drillas riktigt tufft för att inte tappa kontakten med fisken. Här anser jag att risken att skada fisken är rätt hög (krokar som sliter sönder pga att allt är stumt), fördel att man kan få in fisken rätt fort till båten utan att köra slut på dom. Nackdel ovana fiskare får garranterat probl. med en lite större fisk om den fortf. är pigg när betet ska lossas och här är skaderisken på fisken väldigt hög något man ser rätt ofta.

Vanligt haspel (spinnfiske) med typ 10fots spö med normala betesvikter och riktigt bra aktion ev. flätlina och mer normala beten med normala trekrokar, här kan man findrilla fisken. Nackdel att man på för lätt utrustning kan få drilla fisken rätt länge dvs. trött fisk iofs. fördel när bete ska lossas.

Sen karpspö låt säga 12 fot (2.5-3lbs) med 0.35mm nylon och en tafs med två strl. 6-8 krokar i betesfisken. Mjuk och fin drill ändå tillräckligt med kraft ser inga nackdelar, vana fiskare har sällan probl. med djupa krokningar skulle det vara så brukar det ofta vara väldigt lätt att lossa små trekrokar när man slipper ett stort bete som är ivägen.

Och givetvis vid c&r så gäller sunt förnuft, sitter det för illa på en snipa bonka den o ta den som matfisk, är det en större fisk där låt säga en gälbåge är skadad och den blöder låt fisken ligga ett tag på avkrokningsmattan så märker man rätt snart om det slutar blöda sen är det bara att hålla fisken i vattnet en stund för och se om det börjar blöda igen.
      Sitter en krok illa men fisken är OK ta sidavbitaren och klipp sönder kroken så slipper fisken simma runt med en trekrok i halsen!

Är helt övertygad om att C&R är bra om man gör det rätt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Fredrik"Gluggen"Radsby Visa inlägg
        Bör väl få tyst på de flesta icke förespråkare av C/R !

– Alla 30 gäddorna överlevde första veckan, säger Larsson.

Fredrik Nordensson
        Jag tycker denna formulering (markerad med fettext) är underbar...
        Jag är inte med i diskussionens ämne, men om du vill få slagkraft skall du nog undvika meningen ovan hi hi...

/Storfiskaren
        Senast ändrad av Storfiskaren; 2008-03-26, 21:42.
        The alt.usenet.rulez.is.the.king FAQ
        Hakkaa päälle!Saatanan Usenet Rulez, sauna ei ole tarpeeksi kuuma.Kanna sisälle lisää pontikkaa, akka, pikinpäin!Perkele alt.usenet.rulez.is.the.king!
        Klickbara länkar följer nedan
        Nattplockad mask
        Gädda äter Sissy
        Abborre vs mask
        Abborre vs mört
        Måånga gäddor samlade vid betet
        Gädda äter gädda
        Spännande fiskemetod efter gädda
        FS SPARADE TRÅD
        Laxhugg!

Kommentera

Håller för närvarande på med en liknande studie vid zoologen, Göteborgs universitet samt att jag har läst en hel del forskningsartiklar i som har studerat liknande saker. Ämnet är uppenbarligen väldigt komplext och varierar mycket beroende på omgivande faktorer som vattentemp, syretillgång, parasiter, livsstadie mm.

I vår undersökning har vi sumpat och kollat dödligheten på 40 gäddor under nu åtta veckors tid. Av dessa har två dött vilket de gjorde efter typ tio minuter efter fångs. Sju gäddor började blöda varav en dog. Den gäddan blödde dessutom inte nämnvärt mycket. Båda gäddorna som avled krokades båda i aortaregionen (kroppspulsådern) strax bakom tungan vilket verkar vara en känslig punkt då det kan antas hämma fiskens andning.

Jag trodde själv innan försökets början att större yttre blödningar skulle ha stor effekt på dödligheten, vilket det i det här fallet uppenbarligen inte hade. Två av gäddorna fick dessutom gälbågar avslitna som hängde ut bakom gällocket (en slet av två). Båda dessa gäddor simmar och mår fint i våra akvarier idag. Troligen kan de kompensera med de övriga sex gälbågarna.

Men hade vi gjort försöket på sommaren, i låt säga 20 grader varmt vatten tror jag att dödligheten skulle va större, men det återstår att se...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
          14 svar
          3 125 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg uditsen
          av uditsen