Uppdrag Granskning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Uppdrag Granskning!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fritidsfiske är allt fiske som inte är yrkesfiske. Det kan sedan delas upp i handredskapsfiske (dvs sportfiske) samt fiske med nät, ryssjor mm som inte bedrivs för yrkesmässigt bruk. Enligt fiskeriverket så sker fritidsfiske mestadels för rekreation och nöjes skull samt för eget husbehov men vi som är ute på vattnen vet att det är mycket vanligt att sk husbehovsfiskande nätfiskare säljer sin fångst svart för att dryga ut ekonomin. Därför blir fiskeriverkets siffror på osäkra då detta fiske inte räknas in i de kvoter de sätter. I Öresund t.ex. så fångas det 2600 ton torsk av yrkesfisket men ingen vet hur mycket torsk alla husbehovsnät fångar, precis som ingen vet vad sportfisket egentligen tar.
    Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

Kommentera

• Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
      Hur i h-e ska kontrollen gå till? Tex du ligger och driftar och en bula kommer under båten och en torsk hugger, så kommer kbv och säger att den är bulefiskad, nej säger du den är driftfiskad, hur skall man bevisa vad från båda parter? Eller du åker runt, så hittar du en bula och släpper i pilken och en torsk hugger, så kommer kbv och säger att den är bule fiskad, nej säger du, här finns ingen bula kolla på lodet så får du se, jo säger han därborta finns en, men det var inte där den högg säger du. Så kan man hålla på hur mycket som helst. Ett bulefiskeförbud låter helt orimligt, bättre med fredningszoner!

När det gäller småbåtar är det väl lätta att se om de kör med bulefiske, med alla dessa stopp och nedsläpp sedan iväg till nästa bula och sen upprepas detta.
      Själv stannar jag alltid motorn när jag driftar, så det måste ju vara lätt att bevisa att jag inte kör med bulefiskemetoden utan driftar och jag spinnfiskar gärna med jiggar uppe på grundbottnar. Eftersom jag aldrig har varit ute med en turbåt på bulefiske så vet jag inte hur dessa gör om de kör omkring och letar bulor eller använder en annan metod.

Anders (Team Lilla My), jag bara frågade om du bulefiskar själv eftersom du försvar fisket på lekfisk, men sedan i en annan mening fördömer detta, själv fiskar jag aldrig torsk under januari, februari, och en bit in i mars för undvika att fiska på lekfisk, precis som jag inte fiskar lax i våra älvar och åar då detta är också är ett fiske på lekfisk.
      Tumlaren
      trolling är livet

Kommentera

• Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
        Ett bulefiskeförbud låter helt orimligt, bättre med fredningszoner!
        Håller med! Inför fredningszoner istället.

Tycker sedan att man ska förbjuda trålare generellt i många vatten på sikt till förmån för mindre skadliga metoder (garn etc), men framför allt turbåtar med guidning.

Men ryckfiske går inte att försvara som sportfiskare. Gör det olagligt även i havet!

Kommentera

• Ursprungligen postat av ZanderAngler Visa inlägg
          Hmm ... Trålarna?, dem visade ju i programet att trålaren drog upp 50 kg torsk medans Vandia tog upp 200 kg torsk, helt jävla idiotiskt!
          Finns en viss skildnad på en liten fiskekutter med garndragare och en trålare!

Kommentera

• Är ju själv för fredade soner under lektid i öresund..Där allt fiske är förbjudet. "Buleförbud" förstår jag inte hur det ska efterlevas/övervakas. och..håller med dem som menar att även torskfiske INTE innebär ryckfiske. Tex, ... På en tur i nordnorge en vecka, fyra man, trots mycket fisk, ingen felkrokad vad jag minns..Möjligen någon krokad precis utanför munnen..Förbjud ryckfiske!

Kommentera

• Ursprungligen postat av Tumlaren Visa inlägg
              När det gäller småbåtar är det väl lätta att se om de kör med bulefiske, med alla dessa stopp och nedsläpp sedan iväg till nästa bula och sen upprepas detta.
              Själv stannar jag alltid motorn när jag driftar, så det måste ju vara lätt att bevisa att jag inte kör med bulefiskemetoden utan driftar och jag spinnfiskar gärna med jiggar uppe på grundbottnar. Eftersom jag aldrig har varit ute med en turbåt på bulefiske så vet jag inte hur dessa gör om de kör omkring och letar bulor eller använder en annan metod.

Anders (Team Lilla My), jag bara frågade om du bulefiskar själv eftersom du försvar fisket på lekfisk, men sedan i en annan mening fördömer detta, själv fiskar jag aldrig torsk under januari, februari, och en bit in i mars för undvika att fiska på lekfisk, precis som jag inte fiskar lax i våra älvar och åar då detta är också är ett fiske på lekfisk.
              Tumlaren

Nej riktigt så lätt är det inte att skilja på bule resp drivfiske bara genom att man antingen har motorn på eller inte.
              Turbåtarna som t.ex. Vandia måste ha motorn igång. Det fungerar helt enkelt inte at starta och stoppa båtarnas diselmotorer på det sättet.Bulefiske är inte iheller synonymt med fiske efter lektorsk som Anders försökt förklara.
              Torsken går i stim även på sommaren så de gånger du varit med Vandia på sommaren så har du jälv varit med att fiska på koncentratoner (stim) av torsk.

Ja det är inte lätt det här.

En sak som gör mig förbannad också är när yrkesfiskaren från Limhamn står och raljerar över att han inte fiskar på lektorsk. Vad fiskar han då på ?
              All torsk i sundet leker under denna påeriod, alla honor bär på rom och i reportaget står han och rensar och skär ut rommen och lägger den i en balja. Ska väl bli Kalles kaviar....
              Som sagt det blir fel när något oemotsagd får kräka av sig vad man vill.

Det är ju också riktigt som du säger Tumlaren att fiske efter lekande lax och öring är reglerad och förbjudet men å andra sidan så är det väl också så att trollingfisket tar på resurserna. Laxen och havsöringen som fångas i havet till stor del undervissa perioder är fisk som är mogen för lek...

Förresten är du sugen på Trollemölla. Jag har eventuellt en plats på söndagen den 27 april. Du kan väl höra av dig.

Hälsningar Ambjörn

Kommentera

• ..och alla fiskare vet att det är det storskaliga yrkesfisket som utrotar torsken, inget annat. Häromåret torskade sju halländska yrkesfiskare, (strax norr om öresund)de hade när torskkvoten var slut registerat 100 ton tjuvfiskad torsk som annan art. Blev avslöjade. Hög företrädare , ledare för yrkesfiskarna har torskat,-) för tjuvfiske/trålfiske i öresund osv..

Trist att ryck/köttfiskande spöfiskare genom sitt agerande gör att focus handlar fel...Bäddar för ykesfiskarna..

Kommentera

• Jag har ingen egen erfarenhet av torskfiske.

Jag såg reprisen på Uppdrag granskning i natt och då berättade påannonsören att Fiskeriverket meddelat ett förbud för bulefisket. Jag letade upp en länk om detta förbud och lade upp den här eftersom den visar att programmet skapat ett hastigt åtgärdsbehov och att åtgärden som sådan inte är genomtänkt i alla delar.

Den politiska verkligheten och den praktiska verkligheten kommer att sabotera mycket av intentionerna tills ett genomtänkt och politiskt förankrat förslat godkänts. Kanske måste hela förabetet att förankra ett bulefiskeförbud eller skapande av frizoner för lekfisk tröskas genom EU-byrokratin innan det kan få full genomslagskraft. Fisket berör ju EU-medborgares rättigheter. Förmodligen kände Fiskeriverket panik efter Uppdrag Gransknings aktion och tog till detta bulefiskeförbud för att visa handlingskraft.

Jag tycker ryckfiske är ett svineri och jag uppskattar inte fiske på fiskar som är i lektagen eller mycket nära att börja leka. Dessa fiskar är det årets vinnare inom arten. De har hållit sig vid liv tillräckligt länge och har byggt upp en hälsa som gör att de kan fortplanta sig. Vi som vill njuta av sportfiske bör låta lekfiskarna få göra jobbet ostört innan de efter leken ger sig ut att möta den nya säsongens faror och med tiden kommer nya vinnare fram. Yrkesfisket måste också hållas borta från nära lekmogna fiskar och deras lekplatser.
                  Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

• Bra skrivet av både Hemi och Bebest.
                    Fast lite versskrivande hade säkert piggat upp Anders.
                    Anders lär dig att det finns folk med andra kvaliter.
                    Med lite självrannsakan slutar man fiska torsk helt och hållet.
                    Att försvara sitt dåliga beetende hela tiden är ömkligt.
                    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

• Andrs (Team Lilla My), en enkel fråga.
                      Vad är det satt för fångsbegränsning per person vid varje tur (Vandia).
                      Alltså hur mycket orensad fisk får varje enskild persom ta med sig hem efter en dagstur.
                      Eller generellt vid turbåtsfiske i Öresund.
                      Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 142 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uditsen
                      av uditsen