Uppdrag Granskning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Uppdrag Granskning!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• menar du...

Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
    Kan vara så, tyckte det såg väldigt amatörmässigt ut hur dom tog i fisken osv, obs lite ironiskt!
    ....att du inte brukar försöka bryta nacken av en torsk? (skojar bara) För jag gissar att det var den passagen du syftade på. Eller var det deras försiktiga grepp i slemtorskar?

Annars är det ju ett känt abborrknep att bryta nacken. Men det såg väldigt valhänt ut.

Uttern_
    Den gamle och navet
    (han som e ute å cyklar)

Kommentera

• Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
      versskrivande .
      Hexameter?
      Den gamle och navet
      (han som e ute å cyklar)

Kommentera

• Skillnaden...

Ursprungligen postat av JonteJsson Visa inlägg
        Hmm är det någon som vill förklara skillnaden på detta fiske och vanligt "semesterfiske" med pilk/häcklor etc. på många turbåtar? Eller är det samma företeelse?//JJ
        Ska försöka förklara. Så här ser det ut.

Det fiske som bedrevs på Vandia var jakt på stor torsk. Några av dem som var ombord använde en teknik och utrustnig som bara är att förkasta. För det första har de pilkar med dubbla trekrokar, en nedanför pilken och en i översta ringen som pilken föster i linan i. De rycker mer med sina spön än vad som kan anses vara nödvändigt för att locka fisk.

Deras utrustning gör då att en del fisk som inte avsett att hugga fastnar på krokarna. Detta är ur alla aspekter fullständigt förkastligt. Sådant fiske, ryckfiske, är inte sportfiske.

Detta i sig är inte detsamma som bulefiske.

Namnet bulefiske har uppstått därför att fisken samlas i stim som syns som som en bula på ekolodet.
        Torsken i Öresund ställer sig i bulor inför leken. Det är ganska vanligt att fisken fortfarande är huggvillig och nappar. Men den leker i mellanvatnet och då är den inte huggvillig.
        Men torsken i Öresund ställer sig i stim även under sommaren. Då syns den som bulor på ekolodet.
        Eftersom bulorna inte är stillastående jagar man efter bulorna och försöker finna dem igen.

I stort sett alla turer som görs med båtarna i Öresund bedriver man drivfiske eller släpfiske eller vad man nu vill kalla det. Då jagar man inte specifikt efter bulor. Man försöker lokaliser var fisken står den dagen. Det kan vara en djupkant eller Musselbankarna eller någon annastans. Naturligtvis använder man inledningsvis ekolod även då.
        Men sedan lägger man båten att driva över grundet, banken och så försöker fiskarna locka fisken att hugga. Det är det fisket du beskriver.

De som får flest fiskar är de som lockar fisken bäåst. Då gäller att anpassa sin utrustning så att man fiskar med så lätta jiggar och pilkar eller så attraktiva upphängare man kan. lätta pilkar och jiggar är lättare att få bra rörelse p åså de fiskar i allmänhet bättre. Men ström och vind är avgörande, du måste komma ner till det djup som fisken står just den dagen du fiskar. Ibland kräver det lite större pilkar. Men du behöver ALDRIG större krok än 8/0.

Att ryckfiske är synnerligen ineffektivt kan vi väl låta Vandias tur i UG illustrera. Nu var det ju inte alla som ryckfiskade, det ser man i filmen, men vi kan ju låtsas det.
        Det fångades summa 30 - 50 fiskar beroende på vilken källa man åberopar. Vi fick företrädesvis bara se den ena av Vandias relingar så jag kan inte avgöra hur många som fiskade ombord. Men vi kan räkna lågt vi säger att det var 25-30 fiskare. Det innebär 1-2 fiskar per man. och man fiskade i 7 timar enligt reportaget. Snacka om inneffektivt fiske.

Själv har jag en gång varit på buletur vintertidmed småbåt och det var ett tag sedan. Jag följde med Snickarn ut. Vi lokaliserade fisk men den var inte speciellt huggvillig. Vi lyckades locka 5 eller 6 mindre torskar att ta våra jiggar.
        Eftersom ingen av oss tre som var ombord är ryckfiskare så avbröt vi själva jakten på bulor och lade oss att drivfiska istället. Vi fick hyffsat med sill och en del vittling.
        Men det var ett tag sedan som sagt och nu fiskar jag inte under lekperioden.

Men jag har varit med Vandia och ute på sommaren och hamnat över stim, bulor. Mycket roligt fiske eftersom fisken ofta är riktigt huggvillig. Jag tar dock inte upp mer än jag äter upp. Visst fiskar jag oftast hela turen. Men fisken får gå tillbaka om jag har tagit en lagom dos i min balja.

Thats it!
        Hoppas att du fått svar på din fråga.

Uttern_
        Senast ändrad av Uttern_; 2008-04-12, 06:05.
        Den gamle och navet
        (han som e ute å cyklar)

Kommentera

• [QUOTE=elanen;355463]
          "Med lite självrannsakan slutar man fiska torsk helt och hållet."

Och med lite mer självrannsakan håller man sig enbart till brasfiske. Har svårt att förstå varför vi ska sluta fiska torsk i Öresund. Själv fiskar jag april-november utan att få några överfångster. Största problemet är att hitta en bra fiskeplats som inte är upptagen av en massa nät -vissa dagar helt omöjligt. Då har jag svårt att se att mina stackars torskar skulle ha någon betydelse.

Kommentera

• Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
            Andrs (Team Lilla My), en enkel fråga.
            Vad är det satt för fångsbegränsning per person vid varje tur (Vandia).
            Alltså hur mycket orensad fisk får varje enskild persom ta med sig hem efter en dagstur.
            Eller generellt vid turbåtsfiske i Öresund.

Enligt min mening skulle en fångstbegränsning inte ha någon praktisk betydelse. Fram till -93 var jag ofta ute med turbåtar på Sundet. Och på den tiden var det mycket mer

torsk än vad det är idag. Kanske hade jag otur och bara fiskade på dåliga dagar men jag såg

aldrig någon som fick så mycket torsk att fångstbegränsning vore aktuellt. Tror inte att det är så mycket annorlunda idag. Man får vara glad om man har en fisk med sig hem.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Rååtorsken Visa inlägg
              Enligt min mening skulle en fångstbegränsning inte ha någon praktisk betydelse. Fram till -93 var jag ofta ute med turbåtar på Sundet. Och på den tiden var det mycket mer

torsk än vad det är idag. Kanske hade jag otur och bara fiskade på dåliga dagar men jag såg

aldrig någon som fick så mycket torsk att fångstbegränsning vore aktuellt. Tror inte att det är så mycket annorlunda idag. Man får vara glad om man har en fisk med sig hem.

... om det är på väg att bli mindre med torsk... det är väl då man skall begränsa eller upphöra med fisket?
              Mete framför allt!
              www.Metetorget.com

Kommentera

• Ursprungligen postat av Ambjörn Visa inlägg
                Nej riktigt så lätt är det inte att skilja på bule resp drivfiske bara genom att man antingen har motorn på eller inte.
                Turbåtarna som t.ex. Vandia måste ha motorn igång. Det fungerar helt enkelt inte at starta och stoppa båtarnas diselmotorer på det sättet.Bulefiske är inte iheller synonymt med fiske efter lektorsk som Anders försökt förklara.
                Torsken går i stim även på sommaren så de gånger du varit med Vandia på sommaren så har du jälv varit med att fiska på koncentratoner (stim) av torsk.

Ja det är inte lätt det här.

Det är ju också riktigt som du säger Tumlaren att fiske efter lekande lax och öring är reglerad och förbjudet men å andra sidan så är det väl också så att trollingfisket tar på resurserna. Laxen och havsöringen som fångas i havet till stor del undervissa perioder är fisk som är mogen för lek...
                .

Hälsningar Ambjörn

Då jag inte har torskfiskat från turbåt på de sista 10 åren så vet jag ínte hur turbåtarna gör när de bulefiskar, jag har sett hur fritidsbåtar gör, det är därför ganska enkelt att se om någon bulefiskar från fritidsbåt. Men det måste vara närapå omöjligt att kontrollera turbåtarna då.
                Fördelen med att ha Smirishamn som utgångshamn är att de flesta laxar som vi tar är uppväxare och inte vandringsfisk som är lekmogen, men jag skall inte säga annat än att det visst tas några vandringslaxar utanför Simrishamn också, men inte som uppåt landet där det bara fiskas på vandringsfisk. Såklart tar allt fiske på resuserna men vi får hoppas på en riktig uppgång av lax nu när drivgarnen är förbjudna.
                Trolling kan vara effektivt ibland men då gäller det att avsluta fisket när man har fått full pott (helst innan).
                Ambjörn du har ett mail från mej.
                Tumlaren
                trolling är livet

Kommentera

• Vad jag utläser av vad Råtorsken skriver är det ingen fångsbegränsning.
                  Den som nu får massor av torsk vad gör den personen av sin fångst.
                  Låter i mina öron som ett rent slaktarfiske.
                  Och så mycket torsk kan aldrig gå att ätas upp. Låter ju ännu mer vansinnigt än vad som framkommit i TV-programmet.
                  Man kan ju bara fylla frysen en gång.
                  Och den som fiskar ofta måste det ju vara än värre.
                  Nu kommer antagligen svaren bli att man får en och annan torsk bara vid varje tur eller ?.
                  Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

• Elanen> Du missar en sak. Att försvara sitt beteende är inte ömkligt. Att ljuga om sitt beteende, det är ömkligt. Jag bulefiskar, nu mestadels på sommaren, och det står jag för. Men jag ryckfiskar inte. Det är en stor skillnad.
                    Vad gäller fångstbegränsning så finns det inga sådana på turbåtarna mer än att det finns minimått. Man får helt enkelt sluta fiska eller fiska andra arter om man tycker man fått för mycket. Men generellt sett så händer det ju väldigt sällan att fisket är så bra. Det är ju mycket vanligare att man får glädja sig åt någon enstaka fisk när man är på en turbåt. Sportfiskare måste vara ett självplågande släkte.

Vad gäller förbudet mot bulefisket är det rent trams. Det går inte att kontrollera. Turbåtarna har alltid motorn igång. Många turbåtar kör också med motorn i växel för att hålla emot strömmen under fisket. Så gör t.ex. Vandia när de metar spätta. Småbåtarna har också för det mesta motorn igång. Vi har det alltid. Både av säkerhetsskäl pga Sundets livliga trafik och för att hålla mot strömmen. Fiskar du på vrak så kör du upp på vraket, släpper ned, fiskar max en halv minut och sedan får du ta upp för du drivit av. Ungefär som bulefiske. Principen är detsamma om du fiskar på stentopparna i Sundet. Bulorna står ofta på stentoppar, speciellt på sommaren. Hur ska det gå att bevisa om du fiskar på stentoppen eller på bulan som är där. Rent omöjligt.
                    Det är en papperstiger man skapar om förbudet går igenom. Ett slag i luften.
                    Förbjud ryckfiske i laga text eftersom det inte står där. Inför fredningsområde och/eller torskfiskestop. Det är det enda förnuftiga.
                    Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

Kommentera

• Ursprungligen postat av Uttern_ Visa inlägg
                      ....att du inte brukar försöka bryta nacken av en torsk? (skojar bara) För jag gissar att det var den passagen du syftade på. Eller var det deras försiktiga grepp i slemtorskar?

Annars är det ju ett känt abborrknep att bryta nacken. Men det såg väldigt valhänt ut.

Uttern_
                      Eller varför inte den löjligt lilla priesten...
                      KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 142 visningar
                      0 gillar