Uppdrag Granskning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Uppdrag Granskning!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hemi, att börja pajkasta gammalt skit om sarvar för 20 år sen.
    Om vem som gjorde vad med några sarvar.
    Att vända debatten åt nåt annat håll.
    Förstår inte vad du vill få ut av det.
    Du har säkert aldrig tappat en gädda i båten ens.
    Häll gärna ihop som en maffia.
    Men gnäll då inte på yrkesfisket.
    För det är samma stil på folket som håller ett spö i hand.
    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

• Elanen, allt lugnt. Du och jag vet att alla är vi syndare. Alla. Vi vet bättre nu....Läget är annorlunda...Mycket fler fiskare på samma vatten..

Kommentera

• Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
        Snickarn, ingen här har sagt att dom är med på liknande turer som programmet.
        Bara att dom fiskar på bulor på andra tider på året.
        Ingen verkar känna nån som är ute där ofta och hivar.
        Dom runt Öresund måste ha torsk gratis på matbordet för jämnan.
        Jag tycker det är märkligt att ingen verkar känna till nån som ryckfiskar.
        Är som vanligt när det bränner då håller rasket ihop.
        Man förstår då yrkesfiskarna att dom håller ihop när det kommer fram saker i ljuset.
        Hej,
        jag har faktiskt varit ute på en Buletur med just Thomas för 3 år sedan.
        och vissa pilkade faktiskt precis så häftigt som i programmet även om ingen hade dubbla krokar. Nu hjälpte det inte just den dagen eftersom det inte fanns några bulor (ingen fick en enda torsk från bula) varför vi övergick till driftfiske. Då var det väl någon enstaka som fick fisk men själv fick jag bara en baby (retur) den turen - det blåste nordan och var grumligt så egentligen skulle man inte åkt ut men vad gör man inte när det rycker i fisketarmen.

Jag har sedan dess inte åkt på någon buletur (ändrat mig - tycker det är fel) utan hållit mig till driftfiske och då under månader med mer behaglig temp.

Du behöver för övrigt inte oroa dig för att det förekommer något rovfiske på båtarna eftersom fisket oftast inte är speciellt överdådigt - det är klart överlägset att fiska från småbåtar. Jag har aldrig fått mer än 12 torskar från en turbåt (flest den turen) och då släppte jag tillbaka 5 av dessa då de var mindre än 50cm (dvs, inte försvarbara att ta upp i min mening) - jag fiskar med tillräckligt kraftig tafs för att lyfta dessa småfiskar i linan så du behöver heller inte oroa dig för huggkroken (men kanske för fallhöjden (oundviklig) ibland? - simmar neråt gör de i alla fall).
        Ofta känner jag att skepparna överdriver fångsterna i bloggen för att folk skall åka med (såklart) - deras antal stämmer ofta dåligt med min egen uppskattning från turer jag varit med på.

Jag har förresten hört Thomas på Vandia tillrättavisa folk som gör fel mer än en gång men ännu oftare hört honom ge tips om fisket. OK, hans levebröd är turfisket och han kör när torsken leker så han är klandervärd för detta men det är varenda yrkesfiskare också och i högre grad. Killen är bra i grunden - må den som är utan ...

Höll på att kissa på mig när Yrkesfiskaren i UG sade "Det är ren slakt" om bulefisket - Ok, snubben verkade faktiskt sympatisk då jag sympatiserar med kustnära småskaligt fiske men... Yrkesfiskarnas Snörpvad, Trål & Drivnät DETär slakt - snacka om självmål.

Ha det gött! Det är fredag.Ta en bira och gräla inte så mkt på alla.

Skickar mitt telnr med meddelandefunktionen om du vill snacka istället för att missförstå mig via text - tänkte försöka ringa dig förut (blir ju alltid fel i text som sagt) men Gunnar Jansson ger inte mycken hjälp... Henrik Schagerström däremot - det är rena inbjudan till terrordåd via Hitta & Eniro...

Mvh Hejan

"An nescis fili, quantilla prudentia mundus regatur"
        Senast ändrad av Hejan; 2008-04-11, 20:21.

Kommentera

Av allt man läst här är det ingen som erkänner att dom ryckfiskar.
          Inte en käft erkänner här på Fiskesnack.
          Så många undangliringar att inte en ens en åklagare kan fälla nån.
          Alla verkar ha tagit lektioner hos Leif Silbersky.
          Var hela gänget på turbåten fejkat av uppdrag granskning.
          Journalister utklädda till torskfiskare.
          Att yrkesfiskare slingrar sig är en sak.
          Men att sportfiskare inte är bättre.
          Det känns ganska billigt att höra samma upprepande, jag fiskar inte på lekfisk.
          Vem fasiken är då ute i båtarna.
          Är det Jan Josefsson som har lurat oss allihop.
          Elanen, jag skulle vara väldigt förvånad o besviken om någon som loggar in på den här sidan ens skulle komma på tanken att ryckfiska. Kanske dags att börja en ny tråd för/emot ryckfiske? Den skulle nog självdö direkt.
          Den sakliga kritiken mot UG är just att hela programmet är fejkat på ett sätt som ska få oss sportfiskare att framstå som skumma, av vilken anledning kan man bara spekulera om.
          Jag är i alla fall övertygad om att de som var med på turbåten inte ryckfiskar medvetet. Kanske något undantag, man såg några väl kraftiga lockryck, men vi har väl alla varit nybörjare någon gång. Klart det hade varit bättre om skepparn hade sagt till dessa killar att det fiskar bättre med mer moderata spörörelser.

Kommentera

• Elanen, allt lugnt, dumt att snacka om sarvar. MEN, försökte bara tala om att alla är vi syndare, någon gång. Tror som dig att något är skumt i Öresund. Varför skulle annars en välkänd och välrenommerad skeppare arrangera rena ryckfisketurer? Vi som vart med om ryckfiskeproblemet, norröver, vet att ingen pardon ges. Totalt förbud. Det finns ingen annan väg. Tycker tex att Anders kört en kristallklar linje...Bra..

Kommentera

Är kanske inte så underligt att dom som försvarar det ömkliga fisket själva är havsfiskare.
              Ja du elanen, det kanske beror på att man har lite erfarenhet av det fisket och tycker att man vet vad som är sant/falskt i denna debatt.

En fråga: Låter du bli att fiska gädda i Stockholm därför att gäddan är utrotad i Kalmarsund?

Kommentera

• jag tycker att det är sorgligt att den typen av fiske jag bedriver i sundet har framställts i tv som rena djurplågeriet
                fiske på lektorsk när den inte är på hugget är inte okej det blir bara att man felkrokar fisken
                och ännu värre att man för varje landad torsk säkert har sprättat upp magen på ett par andra

att köra efter bulorna och släppa gång på gång utan hugg då säger det sig självt att man för eller senare "lyckas " felkroka en fisk

men bulefiske är inte det samma som att ryckfiska
                det går ut märkt att bulefiska utan felkrokningar när dom är på hugget
                hugger dom inte på ett par släpp så ge fan i det .
                iöresund finns alltid torsk som inte leker det är mycket sällan man bommar

för er som är skeptiska !
                följ med mig ut en gång så får ni själva se hur det ska gå till

annars skit fiske på er

Kommentera

• Det väsentliga är...Oavsett "tjavs"Men kan vara överens om vissa grundläggande saker vilka är: ...för att upprepa mig . Inget ryckfiske. Skydda bestånden genom fredsområden, lekområden där INGET fiske är tillåtet..så enkelt är det..

Kommentera

• Jag är inte ute efter att jaga nån som torskfiskar. Jag tycker att allt fiske har sin charm.
                    Har själv fiskat och tycker väl kanske att det inte är nåt spännande direkt.
                    Men satan så gott.
                    Vill bara få fram hur vi ska få rent framför våran egen dörr.
                    Annars har vi inte en chans att stå upp för yrkesfiskar lobby.
                    Eller folk som inte vet nåt om sportfiske.
                    Nu tror ju dom som sett programmet att alla sportfiskare är djurplågare.
                    Hur tror ni att veganer och anarkister tänker nu.
                    Det är inte bara yrkesfiskarna som skramlar med djävulskap.
                    Då är det viktigt att vi kan enas om det som är dåligt.
                    Och göra det bästa av situtaionen.
                    Man kan bli hemmablind när det finns mycket fisk.
                    Och vill gärna ha en större bamsing till varje pris.
                    Det vet jag själv när man specimenfiskade.
                    Det blir som ett gift i kroppen.
                    Man kan gå över lik nästan.
                    Det visade sig tydligt när vissa gick in på kärnkraftsanläggningr och fiskade i kyldammara i Oskarshamn för att få pers på abborre.
                    En del åkte fast men andra klarade sig.
                    Så bevis finns att man blir knäpp i bland av fiske.
                    Har själv gått övergränsen när jag var som fisketokigast.

Kommentera

• Hemi, det är lugnt. Jag kan själv gå över gränsen ibland.
                      När man rusat på för hårt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uditsen
                      av uditsen