Uppdrag Granskning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Uppdrag Granskning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
    Annars det är naturligtvis trist med restriktioner men anledningen är nästa alltid av vissa inte kan sköta sig.Nästan alltid. Jag som alla sportfiskare är naturligvis för ett fritt spöfiske...Ryckfiskeproblemet i tex de svenska älvarna är väl känt.En ljusskygg hantering i likhet med yrkesfisket.Samma icke-moral.Trist att de stora bovarna, industrifiskarna, utrotarna..en professor häromdagen i Dn menade att yrkesfisket var närmast globalt maffiauppbyggd...bestämmer reglerna för svenska fiskepolitik.. Exemplen är många om en omfattande kriminalitet i den svenska yrkesfiskekåren, totalt accepterat i alla deras led. Förvånar mig att mindre, mer kustbaserade, av naturliga själv mer ansvarsfulla yrkesfiskare böjer rygg och inte tar sitt ansvar mot industritrålarna.
    Vore intressant om man tänkt sig repotaget i älvkarleby & lax istället.
    I min tro är det samma sak, folk fiskar efter lekfisk & vissa ryckfiskar visserligen med gränser på krokstorlekar.
    Men i debatten är torsken hetare än laxen.

    Kan man tänka sig att de köpt UG för pengar eller genom utpressning?
    Ola

    Kommentera


    • Hemi... pust! Känner flera yrkesfiskare, de är inte gangsters, de jobbar för deras levebröd och med bevakning, ja ren övervakning, MED BEVAKNING, JA REN ÖVERVAKNING som motsvarar nästan "att sitta i ett fängelse"!

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Muskytracker Visa inlägg
        Hemi... pust! Känner flera yrkesfiskare, de är inte gangsters, de jobbar för deras levebröd och med bevakning, ja ren övervakning, MED BEVAKNING, JA REN ÖVERVAKNING som motsvarar nästan "att sitta i ett fängelse"!
        Intressant, då borde det där med svartfiske och mygel med kvoter o.s.v. bara vara elakt förtal?

        Seriöst så har jag ingen aning om hur det förhåller sig utan insuper bara den info som man stöter på på internet.
        Ola

        Kommentera


        • Med yrkesfiskare avses enligt lagen om fiske en person vars totalinkomster av fiske och förädling av fångsten uppgår till minst 30 procent av det sammanlagda beloppet av regelbundna totalinkomster. Dessutom jämställs personer vars inkomster av fiske är minst 15 procent av totalinkomsterna med yrkesfiskare bl.a. när det gäller skyldigheten att anmäla fångsten och reglering av fisket.

          I princip är alltså de som lever av att fånga fisk yrkesfiskare men man kan alltså också vara yrkesfiskare på deltid och arbeta med annat också. Man måste också ha yrkesfiskarlicens och fartyget måste ha tillstånd för att bedriva yrkesmässigt fiske till havs.

          Enligt svensk fiskerilagstiftning är fritidsfiske allt fiske som inte sker med stöd av yrkesfiskelicens eller med stöd av att man äger en fiskerätt, så kallad enskild rätt. Fritidsfiske kan bedrivas med såväl handredskap som en begränsad mängd redskap av annan typ, i första hand nät och burar. Många av de mindre båtar som sätter garn är således inte framförda av yrkesfiskare utan av personer som antingen vill fiska för husbehov eller tjäna lite extra pengar.
          Sportfisket faller under fritidsfiske. Fritidsfiskare (både nätfiskare och sportfiskare) får med all säkerhet sälja sin fisk, det är inte kriminellt men de måste då redovisa sin inkomst för skattemyndigheten. Om det finns något belopp som är fritt vet jag inget om. Redovisar man inte såld fisk så begår man däremot en kriminell handling. Detta är som vi alla vet vanligt.
          Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
            Vore intressant om man tänkt sig repotaget i älvkarleby & lax istället.
            I min tro är det samma sak, folk fiskar efter lekfisk & vissa ryckfiskar visserligen med gränser på krokstorlekar.
            Men i debatten är torsken hetare än laxen.

            Kan man tänka sig att de köpt UG för pengar eller genom utpressning?
            Nä, absolut inte..Janne har bara inte koll i den här frågan..inser inte av han går industritrålarnas ärenden. Vad det gäller mer privata "yrkesfiskare" tex ryckfiskare i älvkarleby: Så här går storyn, berättad för mig, Det var ett gäng ryckfiskare som var svåra att komma åt, smög runt. Stor fisk, försäljning enligt ryktet.. Ett tiotal pers... Många insatser gjordes..Bättre nu..norrlandälvarna har ett visst samarbete.. För att hålla koll på mindre nogräknade personer.till slut blev det förbud att fiska på natten för alla...För att de skulle vara lättare att övervaka...Alla mindre nogräknade pers, yrkesfiskare, ryckfiskare och svartnätsfiskare...Innebär mindre frihet för oss alla...Riktiga fiskare..

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Muskytracker Visa inlägg
              Hemi... pust! Känner flera yrkesfiskare, de är inte gangsters, de jobbar för deras levebröd och med bevakning, ja ren övervakning, MED BEVAKNING, JA REN ÖVERVAKNING som motsvarar nästan "att sitta i ett fängelse"!
              Tror säkert, jag jag vet det...att mera lokala yrkesfiskare är kraftiga motståndare till det storskaliga fisket...

              Tycker själv att vi mera skulle göra gemensam sak mot utrotarna/trålarna..

              Kommentera


              • Fö Muskytracker..kan du förklara för mig varför EU anser att svenska yrkesfiskare tillsammans med polackerna myglar mest med den rapporterade fångsten? Dessutom enligt svenska uppgifter..råkar det av någon anledning diffa 20% vad det gäller den registerade torskfångsten när myndigheter är med på båtarna...jämnfört när de inte är med...Antar att du här har en rimlig förklaring som sportfiskare..Yrkesfiskare har ju inte lyckas på den punkten..

                Kommentera


                • Fast ärligt tror jag inte att svenska yrkesfiskare är värre en andra. För några år sedan erkände finska myndigheter att deras laxfångst var 50 % över den rapporterade. Min åsikt är att yrkesfiskebranchen är helt kriminaliserad..Se bara de ryska tillstånden för fiske i barents hav...Det handlar bara om att få ett tillstånd för en viss kvot...Sen är det bara att fiska på, stålarna flyter in...Skit i kvoterna...Kunderna finns...Hela organisationen är sedan länge uppbyggd...Kanske professorn hade rätt...Maffialikt-uppbyggd..

                  Kommentera


                  • Ryckfiske... hmmm

                    Tjena,

                    har inte alla inläggen i huvudet nu så detta kan redan ha tagits upp innan.

                    Ryckfiske förutsätter överdimensionerade krokar. I UG såg jag inga sådana...
                    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
                      Förmodligen tänker de så, men det är inte kriminellt at sälja fisk utan att redovisa det tror jag.
                      Har för mig att det är nåt belopp på typ 5 000:- per år som man får sälja bär& fisk för utan att redovisa men jag kan ha fel.
                      Mmm, det där med bär stämmer faktiskt. 5.000:- kr.

                      Men ska kolla vad som gäller för fisk. Det kanske då inte är krimminellt och jag har då lärt mig något nytt! Viker mig i så fall.

                      Men det borde ju definitft vara så förbjudet, fisk är ju för fan inte blåbär . Hur tänker man nudå?

                      Känns som en gammal regel.
                      Mitt filmarkiv, Big game, extreme sports m.m.

                      Fannigan! Oreily! Your beard is notning compered ti mine!

                      Andrej Look at my ear! It`s even colder!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 587 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 650 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 468 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 340 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 585 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X