Uppdrag Granskning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Uppdrag Granskning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
    Togs det färre än 30 fisk på båten eller hur menar du nu ?
    Två perosner i denna tråden har skrivit att de var med ombord. De uppger oberoende av varandra drygty 30 fångade fiskar totalt (6 felkrokade).
    Jag var inte med ombord. Men i ett tidigare inlägg uppskattade med inslaget i UG som grund antalet fiskare ombord till minst 30.
    Summasumarum ungefär en fisk per skalle OCH man fiskade i 7 timmar. En fisk eller per man eller 0,8 fiskar per man vad är den avgörande skillnaden? Betänk dessutom att flera av dem som inte ryckfiskade också fick fisk.....
    Det totala fångseten visar om något visar ju hur oerhört inefektivt ryckfiske är.

    Vad är oklart i mitt resonemang?

    undrar

    Uttern_
    Senast ändrad av Uttern_; 2008-04-16, 17:46. Anledning: rättat fakta
    Den gamle och navet
    (han som e ute å cyklar)

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
      Ok Kiloantalet som nämns i inslaget stämmer inte mao.
      Det kan ju inte jag hjälpa. Men jag vet att det är så.
      Störst var på 11 kg, sen gick det neråt 7-6-5 och som sagt dom flesta på 2-4 kg.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
        Ok Kiloantalet som nämns i inslaget stämmer inte mao.
        Nej, det stämmer inte.
        Du brukar ju tänka logiskt och ha saker klart för dig SG.
        Därför vill jag att vi gör ett gemensamt tanke experiment.
        Om du återkallar minnesbilden av de fiskar vi fick se i inslaget.
        (Nu när jag gör det så ser jag mest felkrokningarna som i sig är jobbigt, men se genom det nu, det är inte därför jag ber dig)
        Översätt fiskarnas storlek till arter som du fiskar. Fanns det någon fisk ombord som såg ut att väga över 10 kg? över 8? över 6? Ja, en som jag uppskattar vägde över 6 kg fanns med i inslaget.

        Du är säkert med mig på att 250 kilo fisk finns det ingen möjlighet att det fanns ombord, eller hur?
        Hur är det då med övriga "fakta" som inslaget tar upp? Ja, med grundval av vad som skrivits i denna tråd är det upp till dig att avgöra.

        Uttern_
        Senast ändrad av Uttern_; 2008-04-16, 18:01.
        Den gamle och navet
        (han som e ute å cyklar)

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Uttern_ Visa inlägg
          Två perosner i denna tråden har skrivit att de var med ombord. De uppger oberoende av varandra drygty 30 fångade fiskar totalt (6 felkrokade).
          Jag var inte med ombord. Men i ett tidigare inlägg uppskattade med inslaget i UG som grund antalet fiskare ombord till minst 30.
          Summasumarum ungefär en fisk per skalle OCH man fiskade i 7 timmar. En fisk eller per man eller 0,8 fiskar per man vad är den avgörande skillnaden? Betänk dessutom att flera av dem som inte ryckfiskade också fick fisk.....
          Det totala fångseten visar om något visar ju hur oerhört inefektivt ryckfiske är.

          Vad är oklart i mitt resonemang?

          undrar

          Uttern_
          Inget som var oklart, ville bara kolla så att jag uppfattade det rätt.

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Uttern_ Visa inlägg
            Nej, det stämmer inte.
            Du brukar ju tänka logiskt och ha saker klart för dig SG.
            Därför vil ljag att vi gör ett gemensamt tanke experiment.
            Om du återkallar minnesbilden av de fiskar vi fick se i inslaget.
            (Nu när jag gör det så ser jag mest felkrokningarna som i sig är jobbigt, men se genom det nu det är inte därför jag ber dig)
            Översätt fiskarnas storlek med andra arter som du fiskar. Fanns det någon fisk ombord som såg ut att väga över 10 kg? över 8? över 6? Ja, en som jag uppskattar vägde över 6 kg fanns med.

            Du är säkert med mig på att 250 kilo fisk finns det ingen möjlighet att det fanns ombord, eller hur?
            Hur är det då med övriga "fakta" som inslaget tar upp? Ja, det är upp till dig att avgöra.

            Uttern_
            Tar du 250 kilo och delar det med antalet fiskare (30?) så blir det 8,33..... kg fisk per man. 8,33 kg fisk per man tycker inte jag låter det minsta ologiskt. Men jag vet ju som sagt inte, känns ju lite skumt att de skulle hitta på fångstsiffran bara.

            Kommentera


            • Jag var med på turen och 250 kg! ren bluff och inget annat och svar ja dom hittar på det.
              Team Poseidons hemsida www.teamposeidon.se

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
                Tar du 250 kilo och delar det med antalet fiskare (30?) så blir det 8,33..... kg fisk per man. 8,33 kg fisk per man tycker inte jag låter det minsta ologiskt. Men jag vet ju som sagt inte, känns ju lite skumt att de skulle hitta på fångstsiffran bara.
                .... Funderar...

                Ärligt, Simon, såg du så många stora fiskar????

                Jag måste nog titta på detta igen, för det är inte min bild.

                En tur där de flesta får en torsk på drygt 8 kilo... Näe, det är något som inte stämmer ...

                Hur eller hur, ryckfiske är ett ineffektivt skit som borde vara helt förbjudet i sött och saltvatten. Där är vi ju helt eniga.
                Vi borde också vara eniga om att det går att sportfiska torsk på ett just sätt.

                Totalfreda torsken januari till mars, eller inför frizoner med totalt fiskeförbud.

                Det är en framkomlig väg

                Uttern_
                Senast ändrad av Uttern_; 2008-04-16, 18:24.
                Den gamle och navet
                (han som e ute å cyklar)

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Uttern_ Visa inlägg
                  .... Funderar...

                  Ärligt, Simon, såg du så många stora fiskar????

                  Jag måste nog titta på detta igen, för det är inte min bild.

                  En tur där de flesta får en torsk på drygt 8 kilo... Näe, det är något som inte stämmer ...

                  Hur eller hur, ryckfiske är ett ineffektivt skit som borde vara helt förbjudet i sött och saltvatten. Där är vi ju helt eniga.
                  Vi borde också vara eniga om att det går att sportfiska torsk på ett just sätt.

                  Totalfreda torsken januari till mars, eller inför frizoner med totalt fiskeförbud.

                  Det är en framkomlig väg

                  Uttern_
                  Alltså jag menade 8 kg fisk per person totalt. Inte att fiskarna väger 8 kg. Fiskar på 2 kg plus 3 kg plus 1 kg plus 2 kg. Där har du 8 kg fisk. 4 fiskar. Låter inte alls orimmligt. Jag har fått betydligt mer fisk än så de gånger jag havsfiskat.

                  Har dock ej havsfiskat i sundet.

                  Japp, vi är eniga på ryckfiskebiten

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av patrik@78 Visa inlägg
                    Jag var med på turen och 250 kg! ren bluff och inget annat och svar ja dom hittar på det.
                    Hur många kilo tog du ?

                    Kommentera


                    • Om det skulle vara så stämmer ju inte..

                      Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
                      Alltså jag menade 8 kg fisk per person totalt. Inte att fiskarna väger 8 kg. Fiskar på 2 kg plus 3 kg plus 1 kg plus 2 kg. Där har du 8 kg fisk. 4 fiskar. Låter inte alls orimmligt. Jag har fått betydligt mer fisk än så de gånger jag havsfiskat.

                      Har dock ej havsfiskat i sundet.

                      Japp, vi är eniga på ryckfiskebiten
                      Det stämmer ju inte alls med antalet fiskar som nämns UG. UG uppger i inslaget 50 fiskar totalt alltså knappt 2 per skalle.
                      4 fiskar x 30 fiskare är 120 fiskar alltså mer än dubbelt så många som uppgetts. Det håller inte logiskt, Simon.
                      Och varför visar de inte fram de stora, romstinna, som det talas så mycket om?
                      Det var inte många stora fiskar i inslaget. Det var inte många fiskar i lådorna.
                      Nått är fel, vill du inte se det? ;o)

                      Tror inte vi kommer längre här nu. Och jag sitter på tåget och missar dagens program.
                      Men i morgon är det ju trevligare inslag om fiske i TV
                      Den gamle och navet
                      (han som e ute å cyklar)

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 587 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 650 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 468 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 340 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 585 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X