Tyvärr missade jag programmet :S Måste fan se det på deras hemsida ikväll eller nått..
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Uppdrag Granskning!
Collapse
X
-
Hej Anders!
Tackar för dina välnyanserade och ytterst vettiga inslag i debatten.
Anders, du är en bra talesman för oss sportfiskare.
Precis som du så blev jag ytterst besviken på gårdagens uppföljning på uppdrag granskning. Tyvärr så gav programmet inga klarheter eller förtydliganden.Falklind och Abelsson verkade tyvärr väldigt dåligt pålästa i ämnet.
Vi sportfiskare står fortfarande i stora delar oemotsagda i denna debatt. Det känns ofta som en dåres försvarstal.
Jag tycker att debatten på Fiskesnack varit ganska bra och nyanserad (förutom en och annan som saknar kunskap och inte vill lysna eller kan förstå vad som menas) men tyvärr så förs debatten i ett forum som, skulle jag tro, läses av nästan bara sportfiskare.
Kanske bra nog för jag tror att vi ändå förklarat för många sportfiskare som saknat information om vad skillnaderna är på bule, ryckfiske, fiske på lekfisk m.m. igentligen är.
Lagförslaget från fiskeriverke var väl igentligen inget konstigt.
Det finns ändå inga "sportfiskare" som accepterar ett riktat ryckfiske.
Det ska dock bli intressant att se hur horngäddefiskarna tacklar detta lagförslag och hur myndigheterna ska kontroller att lagarna efterföljs.
MVH
Ambjörn
Kommentera
-
Synd att jag kom in lite sent i denna diskussion...
Lite om mig själv:
-Började yrkesfiska i halland vid 16 års ålder efter mestadels Lax med laxfällor vid kusten och endel nätfiske efter Torsk och piggvar.
-Läste fiske och vattenvård på Gymnasiet. Under den tiden hade jag den stora äran att praktisera många veckor på statens undersökningsfartyg Argos. Med vilken man undersöker fiskbestånds hälsa men även vattenkvalitet.
-Jobbat endel på fiskodlingar runtom blekinge.
-Fiskat med en trålare från Karlskrona efter mestadels Torsk i östersjön...
-Jobbade även som andelsfiskare på en krokfiskebåt "autoliner" från norska målöy med vilken vi i huvudsak fiskade efter Långa och Lubb (lutfisk till julbordet) på Nordsjön.
Kör fiskecharter idag på sjön Vättern med inrikting på Röding, Öring och Lax...
Alla förnuftiga människor måste förstå att sportfiske aldrig haft del i att utarma torskbeståndet, inte ens ryckfiske.
Hand upp ni som tror att de 3 yrkesfiskarna i UG inslag kan överleva på 50kg torsk om dagen.
Mycket fånigt!
50kg x 40kr = 2000 kr varav hälften går till båten, Skepparen får 500kr, de två fiskarna får 250 var som de sen skall skatta för...
Snarare så snittar den garnbåten en 500kg/Dag vilket inbringar 20000kr räknat på 40kr/kg
Vandia skepparen kör ut 30 pers som får ca 100 kg torsk om de har tur... de betalar 300 kr/skalle.
Vilket ger den skepparen 9000kr.
Bulefiskaren har betalat 90kr/kg för sin fisk om du lägger till spö, utrustning och annat så får man nog femdubbla den kostnaden per kilo fisk...
I östersjön finns nästan bara småtorsk som är 1 eller 2 år, de överlever helt enkelt inte längre än så, vilka tror att det har med sportfiske att göra? Hand upp!!
Jag är själv en hängiven sportfiskare som fiskat mycket torsk med pilk, mestadels i norge förvisso men även hen heldel i Sverige. För att sätta liv i pilken så gör man så att man rycker den upp och ned i vattnet. Felkrokning förekommer och kan ibland vara vanligt vissa dagar även mitt på sommaren.
De som visades i programmet bla även sportfiskets starke man hade dock krok på övre öglan på pilken oxå den sätter man där enbart för att rycka fast fisk.... Pinsamt!!!
Ryckfiske är ju inte Sportfiske.
Felkrokad fisk får aldrig anmälas som rekord därmed så är det heller ingen trofejakt som framgick i programmet.
Hur många ton utav Sveries andel på 12 000ton står då sportfisket för ?
finns ju ingen siffra men skulle jag gissa så skulle det nog bli en 500 ton och då överdriver jag den siffran...
På trålaren från Karlskrona använde man el på Torsken för att bedöva den så att den skulla hålla sig lite mera still när den levande skickas in i döden på slaktmaskinen.
Varför Vill då uppdrag granskning framställa sportfiskaren som en bov med en betydande del i utfiskningen av Torsken ?
Jag är en naiv människa som hoppas att denna flopp var undantaget som bekräftar regeln om att uppdrag granskning är ett nyanserat och informativt program som jag annars har varit mycket nöjd med.
Mvh // D.Thornberg
Kommentera
-
Många kloka ord av både Anders och FoXDanne. Men en av anledningarna till problemet är att det inte finns ett uttryckligt (som ju Anders vart inne på) förbud för ryckfiske i havet i motsats till sötvatten. Vår organisation sportfiskarnas krav att det även ska gälla i havet är helt rätt. All felkrokad fisk (ej krokad i munnen) ska släppas tillbaks. Alltid. .Att felkrokningar då ytterligare undviks är en naturlig följd...
Kommentera
-
Men gubbatjyven som fick den torsken var ju solklart ute efter att rycka torsk, varför har han annars en extra trekrok i den övre fjäderringen?Ursprungligen postat av Fis-Herman Visa inläggVisst finns det ryckfiske, men den torsk som användes för att illustrera dagens inslag om ryckfiske, var inte ryckfiskad om man tittar noga på bilderna.
http://bynnasfiske.blogg.se/
Kommentera
-
Ja, mycket bra sagt här i tråden, kan bara instämma.Ursprungligen postat av Hemi Visa inläggAll felkrokad fisk (ej krokad i munnen) ska släppas tillbaks. Alltid. .Att felkrokningar då ytterligare undviks är en naturlig följd...
Jag vill egentligen inte säga emot dig vad gäller felkrokningarna och återsättning, men...
...en liiiiten resaervation vill jag framföra. Det finns tillfällen då avlivning är det enda humana. Den stackars torsken som någon valhänt klåpare försökte bryta nacken av UG-inslaget var svårt sargad. En sådan fisk skulle bara plågas ytterligare, tills döden inträdde, om den återsattes i havet.
Jag förstår din tanke att ryckta fiskar blir mer skadade och om man inte tillät någon att ta upp den skadade fisken så skulle ryckfisket självdö.Den gamle och navet
(han som e ute å cyklar)
Kommentera
-
Håller helt med dig FoxDanne.
Men jag får rätta dig på en punkt:
Yrkesfiskarna i programmet sade att det fick runt 50kg
4-5 dagar och sedan det flerdubbla i 1-2 dagar.
Det var dom dagarna som de tjänade på.
Men det ändrar inte ditt argument. Vad dom egentligen
fångar vet bara de själva. Och att påstå att de använde
finmaskigt för att skona lektorsken är väl ett rent skämt.
Kommentera
-
Regerade också på det! Är ingen yrkesfiskare ej heller havsfiskare och kan absolut inget om nätfiske, men nog borde det väl vara så att desto mindre maskor i näten desto mer fisk av alla storlekar. För att skona stor lektorsk borde väl maskorna i näten vara jävligt stora? Någon som vet?Ursprungligen postat av Brownie Visa inläggOch att påstå att de använde
finmaskigt för att skona lektorsken är väl ett rent skämt.
Kommentera
-
Mycket bra skrivet foxdanne..
100% medhåll.
Du tar upp en intressant asspekt och det är just mervärdet av sportfiskad fisk. Alla undersökningar som gjort både i Sverige och i andra länder visar just på detta.
Värdet på fisken och vad den innebär för turistnäring och alla andra närliggande näringar är så ofantligt mycket större än som frysta fiskblock i frysdiskarna.
Gör Örsund till ett marint reservat och satsa på sportfisket och turismen.
I USA har man t.o.m. rivet vattenkraftverk för att den allmännyttiga vinsten av vattenkraften varit till nackdel för fiskarterna och sportfisket efter dem. Snacka om råg i ryggen
MVH Ambjörn
Kommentera
-
Skulle maskorna vara stora för att skona stor lektorsk? Hur tänker du nu? :/Ursprungligen postat av lex Visa inläggRegerade också på det! Är ingen yrkesfiskare ej heller havsfiskare och kan absolut inget om nätfiske, men nog borde det väl vara så att desto mindre maskor i näten desto mer fisk av alla storlekar. För att skona stor lektorsk borde väl maskorna i näten vara jävligt stora? Någon som vet?
Ju större maskor, ju större fisk fastnar. Mindre fiskar släpps igenom. Vill man skona de största fiskarna är ju stora maskor knappast ett bra alternativ, dock ett bra alternativ om man vill skona mindre fiskar.
Bör ju vara så iallaf.
/En som inte heller kan nått om nätfiske.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
|
14 svar
3 145 visningar