Uppdrag Granskning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Uppdrag Granskning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #71
    Abbarn, tycker naturligtvis inte att något fiske ska förbjudas för att ett fåtal missköter sig. OCH..vad jag vet: Det finns inget generellt ryckfiskeförbud i svenska vatten...Det enda som MÖJLIGVIS kan tolkas så, fast då fel enligt min mening (Har aldrig hört talas om någon lagman som ansett det) är förbud mot stickande redskap typ ljuster..

    Fast trist att, har sett en liten snutt av det kommande uppdrag granskning...Torsk krokad i ryggen av en "sportfiskare".Inte snyggt...Misstänker att de flesta yrkesfiskare gnuggar händerna...Tror att Anders farhågor besannas..

    Kommentera


    • #72
      Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
      Felet med torskfiskare, strömmingfiskare är att dom tror att fisken ska ryckas fast.
      Hur vanligt är det inte att man hör nu ska jag ut och rycka strömming.
      Eller ska ut och rycka torsk.
      Dom har inte fattat att fisken nappar på stömmingskrokarna eller på upphängarna generellt.
      Det beror på att strömmingfiskare och turbåtsmänniskor i gemen är rena amatörer.
      Semesterfiskare om man så vill.
      Undantag finns ju alltid så att nån här inte blir nedvärderad.
      Strömmingsfiske och även torskfiske från båt är inte alltid det mest krävande fiskesättet.
      Ännu värre med en skeppare som kör ut kleti och pleti på en angiven plats.
      Där det bara hissar ner från alla håll och kanter till nån tjuter av vällust över ett par stömmingar.
      hej elanen
      jag har regelbundet fiskat i öresund från turbåtar i över 20 år
      och den bilden du målar upp måste jag säga att den stämmer dåligt
      senast du var ute, var det med din lokala fiske klubb? eller var det en reguljär tur alltså en för vemsomhelstsomharlust tur? eller var har du fått den bilden ifrån?

      Kommentera


      • #73
        Enligt min mening, felkrokad (ej krokad i munnen) fisk som TAS UPP är inte sportfiske utan köttfiske.Riktigt billigt.Trodde liksom att sportfiske handlade om att lura fisken till hugg. Har själv släppt tillbaks öring i 9 kgs-klassen, någon tippade på 10 kg...när lilla gula flugan flugan som släppt redan i håven, själv såg jag inte hur den satt...Men enligt dem som såg bättre tidigare krokad i näsborren, nosen. Självklart ipyttsad...Sånt räknas inte..Det är sportfiske det handlar om...

        Kommentera


        • #74
          Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
          Enligt min mening, felkrokad (ej krokad i munnen) fisk som TAS UPP är inte sportfiske utan köttfiske.Riktigt billigt.Trodde liksom att sportfiske handlade om att lura fisken till hugg. Har själv släppt tillbaks öring i 9 kgs-klassen, någon tippade på 10 kg...när lilla gula flugan flugan som släppt redan i håven, själv såg jag inte hur den satt...Men enligt dem som såg bättre tidigare krokad i näsborren, nosen. Självklart ipyttsad...Sånt räknas inte..Det är sportfiske det handlar om...
          Nej sportfiske är det verkligen inte, dessutom är det ju inte tillåtet.

          Kommentera


          • #75
            Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
            Nej sportfiske är det verkligen inte, dessutom är det ju inte tillåtet.
            Läs texten på det här uppropet så ser du att ryckfiske tyvärr inte är förbjudet till havs. http://www.namninsamling.com/site/get.asp?ryckfiske Sen kan du passa på att skriva på. Gäller alla...
            Senast ändrad av KG?; 2008-04-08, 18:00.

            Kommentera


            • #76
              Snickarn, du är då kanske den som vet att man inte rycker fisken.
              Visste att det blev att det har jag aldrig sett eller hört talas om.
              Nä alla strömmingfiskare och torskfiskare är väl helproffs.
              Har en polare som ägde två fiskebåtar vid Dalarö (Stickan Wolf).
              Majsan är väl välkänt för dom flesta.
              Hade livstid båtturkort hos honom.
              Och kan medela dig att mer ovana fiskare får man leta efter på dessa båtar.
              Är enorm skillnad om vi talar om tävlingsfiske på torskfiskar
              Men kom inte och påstå att under 20 år bara träffat på erfarna och duktiga fiskare.
              Det har inte jag gjort ens när det gäller mörtmetare.
              Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

              Kommentera


              • #77
                Ursprungligen postat av KG? Visa inlägg
                Läs texten på det här uppropet så ser du att ryckfiske tyvärr inte är förbjudet till havs. http://www.namninsamling.com/site/get.asp?ryckfiske Sen kan du passa på att skriva på. Gäller alla...
                Att haven skulle vara undantagna från den regeln hittade jag aldrig när jag kollade bland förordningarna :/ Om du vet var det står får du gärna länka mig. Skulle vara intressant att läsa.

                Undertiden skriver jag givetvis på.
                Tack.

                Kommentera


                • #78
                  Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
                  Att haven skulle vara undantagna från den regeln hittade jag aldrig när jag kollade bland förordningarna :/ Om du vet var det står får du gärna länka mig. Skulle vara intressant att läsa.

                  Undertiden skriver jag givetvis på.
                  Tack.
                  Bra att du skriver på. Enligt fiskeförordningen är vissa metoder helt förbjudna. Sprängämnen, bedövande eller dödande ämnen, elektrisk ström, skjutvapen eller sådana redskap som fisken kan spetsas med. Huggkrok får användas för att bärga fisk fångade med andra redskap...Ryckfiske nämns inte...

                  Kommentera


                  • #79
                    Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
                    Snickarn, du är då kanske den som vet att man inte rycker fisken.
                    Visste att det blev att det har jag aldrig sett eller hört talas om.
                    Nä alla strömmingfiskare och torskfiskare är väl helproffs.
                    Har en polare som ägde två fiskebåtar vid Dalarö (Stickan Wolf).
                    Majsan är väl välkänt för dom flesta.
                    Hade livstid båtturkort hos honom.
                    Och kan medela dig att mer ovana fiskare får man leta efter på dessa båtar.
                    Är enorm skillnad om vi talar om tävlingsfiske på torskfiskar
                    Men kom inte och påstå att under 20 år bara träffat på erfarna och duktiga fiskare.
                    Det har inte jag gjort ens när det gäller mörtmetare.
                    jo jag har träffat på både erfarna och oerfarna
                    vad jag menar är att det brukar inte vara en större eller mindre andel käppgökar och köttfiskare på turbåtarna än vad det brukar vara när det är öringfiske vid kusten eller vid lagan och nissan när det fiskas lax och öring där!

                    undantaget skulle kunna vara när jag åker ut själv med min båt då vi är 100% proffs ombord
                    Senast ändrad av snickarn; 2008-04-08, 20:09.

                    Kommentera


                    • #80
                      Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
                      Bra att du skriver på. Enligt fiskeförordningen är vissa metoder helt förbjudna. Sprängämnen, bedövande eller dödande ämnen, elektrisk ström, skjutvapen eller sådana redskap som fisken kan spetsas med. Huggkrok får användas för att bärga fisk fångade med andra redskap...Ryckfiske nämns inte...
                      När jag läste utbildningen till fiskekontrollant (längesen nu) har jag för mig att ryckfiske räknades som spetsning. Men det är inget jag är alls säker på heller. Pilbåge gick med därunder.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 587 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 649 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 468 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 340 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 585 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X