Ursprungligen postat av MangeA
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Långsvan
Collapse
X
-
Sista inlägget?
Hej och slut!
Alla ramper (två) är nu stängda av respektive markägare. Det kommer inte finnas möjlighet att sjösätta båt vid svansjöarna så länge det inte sker ägarbyten (arrendebyten) runt sjön.
Som skäl anger markägarna nedskräpning och felparkerade bilar. DETTA ÄR REN LÖGN! Jag har aldrig sett skräp vid rampen (Sundsbron), ej heller felparkerade bilar.
Har man en rik morbror eller svärfar runt sjön kanske det går att få ner en båt i sjön.
Kommunen kan inget göra då de inte äger mark och polisen är lika lamslagen.
Grattis alla markägare! Nu kan ni håva in gösbeståndet som vi fiskekortsköpare har hjälpt till att bygga upp!
Fiskevårdsföreningens naiva agerande är jag dock mest besviken över; man har inte ens försökt att göra något. SLUTA SÄLJA FISKEKORT.
Långsvan kommer inte att finnas med i nästa upplaga av 'Fiskevatten i västmanland'. Klen tröst men det var det enda jag kunde åstadkomma.
PS! Underförstått är väl att jag (och många andra hoppas jag) har köpt sitt sista fiskekort till sjöarna.Senast ändrad av geezer; 2008-05-23, 01:13.Det blir aldrig bättre än vad man gör det till!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Jonas 37Jag prata med en lokal fiskare idag som berätta att vissa bönder blivit arga när folk stulit deras nät.Är tydligen en av andledningarna till att rampen blivit stängd.Det finns en till ramp som är öppen vill inte skriva ut det här då han som håller i det inte vill bli nerringd.
Felaktigt beteende slår tillbaka på de som sköter sig.
Tyvärr så är det bara så att det är fiskerättsägarna/fvo som har absolut mandat att bestämma hur/var/när vi med fiskekort kan fiska.
Kommentera
-
Mer fakta i fallet
Hej alla!
Jag har aldrig fiskat i sjön i fråga, är dock ivrig gösfiskare och då en av mina kollegor här på jobbet har sommarstuga vid sjön kunde jag inte låta bli att följa tråden och ta upp detta med min kollega. Han och hans släkt är uppväxta kring sjön och är skogsbrukare, och då jag frågade han om han kände till rampen så visade det sig att hans bror är den som en gång i tiden anlade rampen. Såtillvida är det ingen ramp som någon fiskevårdsförening vare sig ansvarat eller byggt och av den anledningen är det alltså inte så att det skulle inge någon nyttjanderätt av rampen i fiskekortet. Bonden som äger marken där rampen ligger fick problem för ett tag sen då han skulle transportera bort timmer från en större avverkning, då både bilar och trailrar (enl uppgift fem st. samtidigt, kanske får tas med en nypa salt) stod parkerade på vägen så att skogsbilarna inte kom förbi. Det här handlar alltså om en 3,5 meters grusväg så det är möjligt att en personbil hjälpligt skulle ha kunnat ta sig förbi men med dessa fordon gick det alltså inte. Detta är anledningen till stenarna på bilden nedanför, något som hade kunnat undvikas om folk hade försäkrat sig om att det inte stod i vägen, förslagsvis genom att ha frågat bonden om de kunde ha stått parkerade på hans gårdsplan då det var ute i sjön, gården ligger enl. utsago inte mer än 4-500 m från sjösättningsplatsen.
Trist för alla de som nyttjat rampen och fiskar i sjön som inte längre har den möjligheten. Förhoppningsvis finns det andra platser (badplatser mm) runt sjön där man kan hjälpligt kan sjösätta, får man hoppas. Brukar alltid finnas sätt om man bara är förnuftig och trevlig. Lycka till // RobinOm det blir dubbelhugg i min båt stämmer man obligatoriskt upp i nationalsången och tar en prisa snus(2006)...dock får man nog lov att ta en prisa nikotintuggummin nu för jag har precis slutat upp med eländet..(2007)
Eller så skiter man i det och tar en prisa snus som en riktig karl, är nere i träsket igen (2008)
Kommentera
-
Stämmer nog inte!
Ursprungligen postat av robin82 Visa inläggHej alla!
Jag har aldrig fiskat i sjön i fråga, är dock ivrig gösfiskare och då en av mina kollegor här på jobbet har sommarstuga vid sjön kunde jag inte låta bli att följa tråden och ta upp detta med min kollega. Han och hans släkt är uppväxta kring sjön och är skogsbrukare, och då jag frågade han om han kände till rampen så visade det sig att hans bror är den som en gång i tiden anlade rampen. Såtillvida är det ingen ramp som någon fiskevårdsförening vare sig ansvarat eller byggt och av den anledningen är det alltså inte så att det skulle inge någon nyttjanderätt av rampen i fiskekortet. Bonden som äger marken där rampen ligger fick problem för ett tag sen då han skulle transportera bort timmer från en större avverkning, då både bilar och trailrar (enl uppgift fem st. samtidigt, kanske får tas med en nypa salt) stod parkerade på vägen så att skogsbilarna inte kom förbi. Det här handlar alltså om en 3,5 meters grusväg så det är möjligt att en personbil hjälpligt skulle ha kunnat ta sig förbi men med dessa fordon gick det alltså inte. Detta är anledningen till stenarna på bilden nedanför, något som hade kunnat undvikas om folk hade försäkrat sig om att det inte stod i vägen, förslagsvis genom att ha frågat bonden om de kunde ha stått parkerade på hans gårdsplan då det var ute i sjön, gården ligger enl. utsago inte mer än 4-500 m från sjösättningsplatsen.
Trist för alla de som nyttjat rampen och fiskar i sjön som inte längre har den möjligheten. Förhoppningsvis finns det andra platser (badplatser mm) runt sjön där man kan hjälpligt kan sjösätta, får man hoppas. Brukar alltid finnas sätt om man bara är förnuftig och trevlig. Lycka till // RobinDet blir aldrig bättre än vad man gör det till!
Kommentera
-
När man åker till andra rampen. Kör man fortfarande in mot solmyra och ist för att åka mot sundet åker man bara vidare på den vägen? (Åker igenom kolsva.) Eller finns det nån annan väg + annat ställe att köpa fiske kort än hos tanten vid macken? (kommer inte ihåg vad macken heter)
Är iaf bra att man kan få in båten men trist då man vant sej vid sundet.
Btw håller med har aldrig vart nedskräpat eller fel parkerade bilar enligt min åsikt när jag vart där.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
2025-02-15, 12:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
|
22 svar
3 432 visningar
0 gillar