Långsvan - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Långsvan

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ställt bilen halvvägs ner i diket och trailern helt i diket.Tycker inte det sett ut som det har vart svårt att passera men då har man heller inte tänkt på att stora maskiner ska förbi, såna stora maskiner borde inte ens kunna köra på den sträckan. Den personen som la alla stenar och grus där borde ist laggt krutet på att göra en lite bredare väg eller nån liten parkering ist för att sabotera rampen, som jag tror kommer öppnas snart endå.
    Besök gärna min blogg på:
    http://bait-fish.blogspot.com

BaitFish Lures på facebook!

Kommentera

Jag har använt rampen vid Sundsbron i flera år och har trailat där hundratals gånger, främst för fisket i Lillsvan. Visst har det ibland (dock mycket sällan) varit så pass många som nyttjat rampen att bilar och trailers till viss del stått i vägen. Att detta är ett problem håller jag helt med om. Jag har ibland tvingats att använda en annan ramp för att inte jag själv skulle behöva blockera framkomligheten.
      I ett år satt en skylt vid rampen som löd ungefär såhär:
      "Båtägare! Sjösätt gärna din båt här men parkera så att framkomligheten inte hindras för nyttotrafik etc."
      Sen att det knappt funnits någonstans att parkera, det problemet funderade man inte på?
      Problemet bottnar ju i att vi som sjösätter inte har någonstans att parkera. Varför då inte bara fixa till en plätt med grus i närheten att parkera på istället för att förstöra rampen? Man skulle för en sådan parkering kunna ta ut avgift (som vid Vättern t.ex) och på så vis få in pengar till att både sköta väg och fiskevård. Det fungerar vid Vättern, varför skulle det inte fungera här?
      Hade man pratat med de som utnyttjar rampen är jag säker på att man med gemensamma krafter hade kunnat hitta en lösning som gagnat både sportfiskare och markägare.
      Att agera som någon/några gjort i det här fallet kan bara betraktas som rent svineri och MÅNGA är minst sagt jävligt förbannade över det. Helt rätt att polisanmäla, jag funderade också på det ett tag. Finns det ett servitut skrivet så är det mycket tveksamt om ens markägaren får göra såhär.
      Jag blev inte förvånad över att detta skedde men det kändes ändå som en snyting, en tydlig signal om att man inte var välkommen, kort sagt ett stort "Dra åt helvete" om jag ska ta det personligt.
      Jag vill fiska, inte bråka, och började därför när detta hände att använda en annan, mer avlägsen, ramp. 30 kilometer extra med bilen varje gång, sämre för miljön och högre belastning på den andra vägen.
      Men det struntar väl de som gjort detta i...
      Senast ändrad av Kaparn; 2008-06-28, 19:03.

Kommentera

Ursprungligen postat av MangeA Visa inlägg
        Ställt bilen halvvägs ner i diket och trailern helt i diket.Tycker inte det sett ut som det har vart svårt att passera men då har man heller inte tänkt på att stora maskiner ska förbi, såna stora maskiner borde inte ens kunna köra på den sträckan. Den personen som la alla stenar och grus där borde ist laggt krutet på att göra en lite bredare väg eller nån liten parkering ist för att sabotera rampen, som jag tror kommer öppnas snart endå.
        Rampen i Sundsbron kommer inte att öppnas igen.
        Det blir aldrig bättre än vad man gör det till!

Kommentera

Ursprungligen postat av Kaparn Visa inlägg
          Jag har använt rampen vid Sundsbron i flera år och har trailat där hundratals gånger, främst för fisket i Lillsvan. Visst har det ibland (dock mycket sällan) varit så pass många som nyttjat rampen att bilar och trailers till viss del stått i vägen. Att detta är ett problem håller jag helt med om. Jag har ibland tvingats att använda en annan ramp för att inte jag själv skulle behöva blockera framkomligheten.
          I ett år satt en skylt vid rampen som löd ungefär såhär:
          "Båtägare! Sjösätt gärna din båt här men parkera så att framkomligheten inte hindras för nyttotrafik etc."
          Sen att det knappt funnits någonstans att parkera, det problemet funderade man inte på?
          Problemet bottnar ju i att vi som sjösätter inte har någonstans att parkera. Varför då inte bara fixa till en plätt med grus i närheten att parkera på istället för att förstöra rampen? Man skulle för en sådan parkering kunna ta ut avgift (som vid Vättern t.ex) och på så vis få in pengar till att både sköta väg och fiskevård. Det fungerar vid Vättern, varför skulle det inte fungera här?
          Hade man pratat med de som utnyttjar rampen är jag säker på att man med gemensamma krafter hade kunnat hitta en lösning som gagnat både sportfiskare och markägare.
          Att agera som någon/några gjort i det här fallet kan bara betraktas som rent svineri och MÅNGA är minst sagt jävligt förbannade över det. Helt rätt att polisanmäla, jag funderade också på det ett tag. Finns det ett servitut skrivet så är det mycket tveksamt om ens markägaren får göra såhär.
          Jag blev inte förvånad över att detta skedde men det kändes ändå som en snyting, en tydlig signal om att man inte var välkommen, kort sagt ett stort "Dra åt helvete" om jag ska ta det personligt.
          Jag vill fiska, inte bråka, och började därför när detta hände att använda en annan, mer avlägsen, ramp. 30 kilometer extra med bilen varje gång, sämre för miljön och högre belastning på den andra vägen.
          Men det struntar väl de som gjort detta i...
          Tack för repliken! Värmer gott.

Men varför har rampen i Färna inte öppnats åt alla? Varför står fiskevårdsföreningen som dumlingar på kajen och tittar på istället för att reagera? Fixa ny ramp (mot betalning om så är). Det känns lite som du nämner: "dra åt helvete"...

Kommentera

Ursprungligen postat av Ankaz Visa inlägg
            En fråga angående parkering ?
            Vart brukar ni ställa bilen när ni lagt i båten vid sundsbron ?
            Finns ju inte direkt några parkeringar där.
            I diket eller på förlängningen av bron.

Kommentera

...så, var lägger man i båten nu då ??
              Skriv in din signatur här >> d'oh?

Kommentera

Är det några nyheter ångående detta?
                Går det att få i en båt i lillsvan. Har aldrig fiskat där
                Perra Karlsson
                Team Fishfire

Kommentera

Efter att ha läst tråden så verkar det som om ni som fiskat i sjön tror att ni har alla rättigheter i världen.
                  Privat mark så är det markägaren som bestämmer vem å vilka som har rätt att nyttja hans mark. Då jag läser verkar ni fiskare vara rörande överens om att bara för att det finns en ramp så är den till för alla... Så är nog inte fallet.
                  samma sak med att anlägga parkering, ni tror väl ändå inte att en markägare skulle vara intresserad av att kosta på en parkeringsplatrs bara för att någon en gång i tiden anlagt en båtramp.
                  Tycker att tonen i denna tråd är obefogad.
                  Om det finns en fiskevårdsförening så är det väl dennes åtagande att ordna mark och anlägga en ramp om det finns behov, och givetvis pengar, för det.
                  Jag har själv inget intresse av fiske i den sjön men anser att markägaren bestämmer själv hur han vill ha det på sin mark även om det är lite trist.
                  Är det dessutom så att fok parkerar hur som helst så får ni skylla er själva, Man kan inte parkera hur som helst bara för att man har båttrailer å fiskekort...
                  Skärp till er, sluta gnälla på markägarna, fråga om lov nästa gång ni befinner er på privat mark och vill sätta ut en båt i sjön istället.
                  A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Hur är det med ramper i dagsläget? Finns det nåt ställe man kan lägga i en båt utan att trampa på ömma tår?

Kommentera

Finns inge fisk i långsvan endå

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 497 visningar
                      1 gilla