Dömd till dagsböter för flerspömete - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dömd till dagsböter för flerspömete

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
    Tycker många blandar ihop saker och ting. Det handlar i det här fallet om flerspöfiske innefattas i det fria handredskapsfisket. Visst är många resonemang helt ok. Sportfiskare tar inte mer än vad som behövs, visar ansvar....Diverse "fiskepotentater" tolkar det si och så osv.. Flerspöfiske är ju inte förbjudet generellt, den lagen existerar ju inte. Alla fiskare begriper att ansvarsfullt flerspöfiske i sig självt inte är fel.Helt orimligt att förbjuda det vid tex trolling eller karpfiske. MEN, det handlar inte om det. Frågan är om flerspöfiske, inkluderande köttfiske är tillåtet inom det fria fisket i havet och de stora insjöarna?

Menar att Mikwed, Kbv och rätten tolkar lagen rätt...och hur vi än vrider och vänder på det..BeBest har helt rätt..Rätten dömer..

Många rätt där ;-)
    Nu kom det en vettig åsikt, alla kan tolka vad dom vill men det viktiga är hur vi som bedriver tillsynen tolkar och hur rätten dömer när vi gjort beslag och polisanmälan. Och med den här tråden vill jag informera om hur verkligheten ser ut idag och hoppas att många (veta bäst herrar) tänker sig för så dom inte blir tagna när dom fiskar. Många förslag som kommer fram här i tråden är inte dumma om vad som borde gälla men nu gäller dom inte och då får folk anpassa sig efter dom regler som finns.Vi får väl se hur det ser ut i framtiden om det blir ändringar, nu gäller detta och då efterlever vi dessa regler.

När rättegången var för förra målet så vittnade jag vid rättegången och rätten tolkade lagen som att mer än ett spö inte räknas till det fria fisket. killen blev inte friad utan det sågs som ringa brott och då blev det inte dagsböter och han fick tillbaka spöna eftersom rätten trodde att han inte kunde svenska och inte förstod reglerna. En svensk hade blivit dömd. Han hade inga problem med det svenska språket när vi gjorde beslaget men lurade rätten.

Kommentera

mikwed du måste ju ändå tycka det är lite konstigt att fiskeriverket vill driva domen vidare för att få en tydligare tolkning av lagtexten, samtidigt som ni tillsyningsmän säger att den är glasklar....

Jurister = osäkra hur det ska tolkas
      lekmän = tvärsäkra hur det ska tolkas

mitt pussel fattas det tydligen några bitar i för att det ska bli fulllagt, men i normala fall så skulle jag nog stötta mig på vad juristerna säger.
      Team Fanny Farm

Kommentera

Enligt en god vän som i flera decenier paraktiserat juridik :
        Om man placerar 100 jurister i ett rum så kommer de ut med 101 uppfattningar!
        Det man inte minns har aldrig hänt !

Kommentera

Personligen tycker jag att mikwed skall försöka få bort rovfisket med nät på sitt vaxholnms vatten i stället för att jaga flerspömetare. Och kbv har större syndare att tampas med ( och dom är dom enda som får och kan) än att ödsla tid och resurser på ett fnuttigt flerspömete. Snacka om att sila mygg och svälja kameler.

Kommentera

Ursprungligen postat av mikwed Visa inlägg
            Du har helt rätt i att 8 spön är 7 för många . Jag har hört att fiskeriverket fundrar på att överklaga denna dom för att få preciserat vad som gäller men enligt mig och sjöpolisen och kustbevakningen så är lagen väldigt tydlig att det är ett spö som gäller.Så här står det i texten(Fiske får bedrivas av alla med metspö, spinnspö och liknande redskap).Hur en del tolkar det till flertal visar bara att dom borde gått längre i skolan så dom lärt sig skillnanden mellan en och flera. Vi försöker hålla efter nätfiskarna och på mina vatten tycker jag att det blivit bättre.
            Läser du den texten så framgår det inte att du bara får ha 1 spö

Kommentera

Ursprungligen postat av abbarn Visa inlägg
              Personligen tycker jag att mikwed skall försöka få bort rovfisket med nät på sitt vaxholnms vatten i stället för att jaga flerspömetare. Och kbv har större syndare att tampas med ( och dom är dom enda som får och kan) än att ödsla tid och resurser på ett fnuttigt flerspömete. Snacka om att sila mygg och svälja kameler.
              Nja jag tycker nog han ska se till att ALLA fiskeregler följs, nog många som fiskar "bara lite" fel förstör nog minst lika mycket som nätfisket.
              Men det är inte det saken gäller (för där gör tex mikwed ett jätte bra jobb) utan problemet är att en del tolkar si och andra så, hur det nu kan vara möjligt när det enligt vissa är glasklara regler.

Fria handredskapsfisket har funnits ett bra tag nu och fortfarande finns det tydligen inte något prejudikat på hur det ska tolkas... Hur ska man tolka det
              Team Fanny Farm

Kommentera

mikwed bör, eftersom han är förordnad tillsynsman på vattnet i fråga, klara det hela själv utan att kalla på storebror. Han har inte gjort något jobb förutom att ringa 08-7897994 kbv. Ulrik och gubbarna på kbv bör ta hand om viktigare saker, TV-inspelningar tex. Nu får vi se vad som händer, det hela överklagas får man hoppas. Men ge den åtalade en riktig advokat och duktiga faktakunniga - limnos är en.

Kommentera

Misstänker att snubbarna på tinget (knattar som måste göra tingsmeritering för att få ett riktigt jobb och gamla bittra stutar som inte räckte ända fram ) inte spenderade så¨mycket tid på att tolka lagen - det kommer nog i sådana fall i högre instans. Det trötta advokaten orkade nog inte heller plöja igenom gamla betänkanden och förarbeten till lagen för att försöka få till en friande dom... Hoppas någon orkar överklaga någon gång.
                  "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Milkwed gör ett fantastiskt jobb runt waxholm håller ordning på nätfiskare som inte märker näten korrekt och har ett bra sammarbete med kbv så att det händer något. Ser till att köttfiskare och åker fast och att vi inte skövlar av det bestånd som finns . Du skall ha stort tack för din insats. Sen går du för långt när du skall leka jurist och tyda lagen och dra slutsatser vad som gäller. Jag tror att du skulle vinna mycket på att göra det du är bra på att styra upp och stäva alla avarter av rovfiske som förekommer av dom som inte kan ta ansvar och förstår att det finns en vattenägare och att vi är gäster på deras vatten. Keep on the good work men skit i att försök att leka jurist och tolka lagar som att dom vore definitiva, glasklara och att inte tolkning finns som en viktig parameter, Desto mer du trasslar in dig i denna arena desto mer motstånd kommer du att få. Din roll är ganska glasklar du skall göra anmälan på det som du tycker strider mot lagar och förordningar därefter skall detta prövas. Efter anmälan är ditt arbete utfört och klart, förutom eventuella vittnesmål. Vi ses säkert snart utanför Waxholm

Ursprungligen postat av mikwed Visa inlägg
                    Nu kom det en vettig åsikt, alla kan tolka vad dom vill men det viktiga är hur vi som bedriver tillsynen tolkar och hur rätten dömer när vi gjort beslag och polisanmälan. Och med den här tråden vill jag informera om hur verkligheten ser ut idag och hoppas att många (veta bäst herrar) tänker sig för så dom inte blir tagna när dom fiskar. Många förslag som kommer fram här i tråden är inte dumma om vad som borde gälla men nu gäller dom inte och då får folk anpassa sig efter dom regler som finns.Vi får väl se hur det ser ut i framtiden om det blir ändringar, nu gäller detta och då efterlever vi dessa regler.

När rättegången var för förra målet så vittnade jag vid rättegången och rätten tolkade lagen som att mer än ett spö inte räknas till det fria fisket. killen blev inte friad utan det sågs som ringa brott och då blev det inte dagsböter och han fick tillbaka spöna eftersom rätten trodde att han inte kunde svenska och inte förstod reglerna. En svensk hade blivit dömd. Han hade inga problem med det svenska språket när vi gjorde beslaget men lurade rätten.

Kommentera

Ursprungligen postat av Fishcraft Visa inlägg
                      Milkwed gör ett fantastiskt jobb runt waxholm håller ordning på nätfiskare som inte märker näten korrekt och har ett bra sammarbete med kbv så att det händer något. Ser till att köttfiskare och åker fast och att vi inte skövlar av det bestånd som finns . Du skall ha stort tack för din insats. Sen går du för långt när du skall leka jurist och tyda lagen och dra slutsatser vad som gäller. Jag tror att du skulle vinna mycket på att göra det du är bra på att styra upp och stäva alla avarter av rovfiske som förekommer av dom som inte kan ta ansvar och förstår att det finns en vattenägare och att vi är gäster på deras vatten. Keep on the good work men skit i att försök att leka jurist och tolka lagar som att dom vore definitiva, glasklara och att inte tolkning finns som en viktig parameter, Desto mer du trasslar in dig i denna arena desto mer motstånd kommer du att få. Din roll är ganska glasklar du skall göra anmälan på det som du tycker strider mot lagar och förordningar därefter skall detta prövas. Efter anmälan är ditt arbete utfört och klart, förutom eventuella vittnesmål. Vi ses säkert snart utanför Waxholm
                      Tack för berömet och du har rätt i att jag ska låta bli att svara på alla tokiga tolkningar men det är svårt att låta bli när folk svamlar. Ska försöka som du säger att fortsätta med det viktiga och inte bli indragen i tokiga juridiska tolkningar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 452 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art