problem med ekolod - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

problem med ekolod

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Kattman Visa inlägg
    Kör själv med en kloss i nylon som givare fäste skruvats fast i. Klossen sitter limmade på akterspegeln med sikaflex o kabeln med två självhäftande mojängersom man trä plaststrips igenom.Sådana som klickar när man dra fast de. Till batteri låda använder jag en tom hink som en gång innehöll vävlim. Får plats med både lod och batteri. En ditskruvat träkloss på locket agera platform till monterings bygeln till själva lodet. På så sätt kan man flyta runt det i båten för att undvika solblänk.
    Den hinken är ingen bra förvaring för ett batteri om det skulle bli ett läckage, syran fräter sönder hinken och rinner ut i båten och kan i värsta fall komam på Dig och då blir det problem tro mig!!

Batterier SKA alltid stå i enkom lådor i syrafast plast, inget annat duger av säkerhetsskäl!!
    För övrigt var det en smidig lösning

Kommentera

Smulan om du inte har erfarenhet av att skruva på båtar föreslår jag att du dumpar det hela i knät på dem som kan det men var gärna med och lär dej hur det går till bra teknik då kan man nästa gång oftast utan hjälp lycka till (tjejer med ekolod!! riktigt bra bara skaffa dej en fisketok till pojkvän han kommer bli överlycklig!)
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Tack Bosse, jag kör med sluten blyakkumulator. Laddas två gånger per säsong.

Kommentera

givare!

köpte en hållare som är skjutbar så man kan flytta upp givaren när man tar upp båten! på de viset minskar man risken att skada givaren + den var billig 295:- helt underbar. lätt att montera 4 st skruvar i aktern klart! köpte den på en marina i karlholm

Kommentera

Smiter in i "debatten" med bild på en portabel lösning. Låda av 3 mm plywood med bakstycke i 10 mm Plywood. "Gastätt" batteri på ca 7 Ah inbyggt i lådan. Uttag på sidan för laddning samt en säkring. Kabel och givare stuvas i "separat" fack på baksidan vid transport. Vid tillfälle ska det byggas en bättre, men så länge den funkar får den hänga med. Sugkoppsfästet till givaren är också ett ämne för modifikation (är för kräsen på underlag).
            Bifogade filer
            Den beska smaken av dålig kvalitet sitter i bra mycket längre än det låga prisets sötma!

Kommentera

nu är ekolodet på!=)

hej hopp!
              Nu har vi monterat på ekolodet. vilket projekt! fick hjälp av pappa och hans kompis som kan sånna där grejjer. vi drog uppbåten på vår trailer.sen borrades det i båten och sladdar drogs hit och dit. det tog 2,5 timme att bara få på sändaren...eller heter det givare? aja den där under båten..=/. sen dag två kopplade vi ihop batteriet och skärmen. och satte fast batteriet i en batterilåda. är säkert jätte enkelt men tog jätte lång tid.

dag 3 borrade vi fast hållaren till skärmen i styrpulpeten satte i batterilådan och kopplade ihop skärm och batteri i båten. 3 dagar, men nu är skiten igång=) och den funkar med. jag såg massa fina fiskbågar! när jag såg min första fiskbåge blev jag så glad att jag skrämde livet ur hunden som var med i båten.

tryckte igång fisk alarmet med. men den larmade hela tiden nästan utan att det var fisk bågar på skärmen. larmar den för vegitation med? det var lite knepigt att tyda skärmen, men det ger väl sig. jag är glad iaf =)

tack alla som har hjälpt till och förklarat hur jag skulle sätta på ekolodet. vi skrev ut alla svar och tog med oss till båten=)

Kommentera

Kul att Du/Ni fick ihop det och att det funkar till belåtenhet, tråkigt med hunden dock men hopperligen överlevde den chocken eller? visst luras larmen så stäng av alla dem utom batterispänning och grundvattenlarmet som är bra att ha inställt på 1m när man ligger och driftfiskar så hör man när man kommer in på grunt vatten.

De tar ett tag att lära sig tyda informationen på skärmen men träning ger färighet, testa också att ändra Gain/sensetivity = signalstyrkan så får Du se att det ger olika resultat på samma ställe och förhållanden, för mycket så visar det störningar på skärmen och för lite så försvinner viktig information, justera den ofta för bästa prestanda.

Aktivera grå/vitlinjen som jag har för mig att Ditt lod har (om det inte redan är gjort) så blir det enklare att separera ekon nära botten från själva botten och där kan ju 10 klubbaren stå och gömma sig och den får Du inte missa

Kommentera

Ursprungligen postat av hö nu Visa inlägg
                  köpte en hållare som är skjutbar så man kan flytta upp givaren när man tar upp båten! på de viset minskar man risken att skada givaren + den var billig 295:- helt underbar. lätt att montera 4 st skruvar i aktern klart! köpte den på en marina i karlholm
                  Snälla, kan du läga ut en bild på hållaren och en telefon nr. eller address till marina i Karlholm

Kommentera

Ursprungligen postat av Mircea Visa inlägg
                    Snälla, kan du läga ut en bild på hållaren och en telefon nr. eller address till marina i Karlholm
                    Såna finns som original tillbehör till både Buster och Linder så kolla med handlare som säljer såna, Dock fördel för Busters som är smidigare och mer lättanvänd, har testat båda två.

Kostar dock ca 400 kr men det är dem värda då en pajad givarae vid rampning kan kosta en tusing plus förstörd fiskedag om det händer vid iläggnning!!

Självklart passar dem på vilken båt som helst, så bara skruva dit på vilket fabriakt som helst!!

Kommentera

.Hej,
                      Jag har köpt en ny lod Lowrance X515c som ska montera på en Yamarin430. Jag tänkte använda Buster givarefäste men tyvär får inte plats både lod och fart givaren på sama plata. Jag är oteknisk och behöver hjälp. Tack
                      Senast ändrad av Mircea; 2008-11-11, 20:04.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                      7 svar
                      1 526 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                      Startad av highfour, 2010-11-10, 13:34