Skitfiske ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skitfiske ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Skitfiske ?

Varför skriver så många skitfiske / skitfiske på dig mm det sista dom gör ? Vad betyder det ?

Bara lite nyfiken

Är väl typ samma sak som lycka till, fast om man säger lycka till åt en fiskare så får dem otur, så vänder man på det är det väl tänkt att man ska få tur, så har jag fattat det iaf.

Kommentera

Exempel finns här:

Fiske eller teater, man är otursrädd överallt
      Skriv in din signatur här >> d'oh?

Kommentera

Vad jag vet så kommer detta från england och det härstammar från en känd fiskares bok på 1800-talet, de var mycket mera skrockfulla då te.x. så möte de en präst på vägen till fisket så blev det ingen fångst och man kunde lika bra åka hem igen. Det finns motsvarande i andra länder te.x. danmark har knäck och bräck översatt till svenska och tyskarna säger petrie hiel.
        Tumlaren
        trolling är livet

Kommentera

Jag kan tänka mej att det är en försvenskad variant av norska "skitt fiske" som norrmännen säger till den som ska ut på fisketur och det betyder i stort "god fisketur". Men dom utalar det med utalade S och K inget sche ljud som i svenskan. Och svenskarna har ändrat det till förmån för sin skrockfullhet att inte önska lycka till när någon skall ut på fisketur.
          Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

”Hals und Beinbruch” är tyskans skrockfulla lycka till, har jag förstått eftersom min gamla lärare i tyska alltid skrev så längst ner på proven ... fast med tanke på hur hon var till sin personlighet kunde man också ta det tämligen bokstavligt.

Petrus är fiskarnas skyddshelgon. Petri Heil är en slags hälsning, förmodligen med katolskt ursprung, till helgonet för att ge fiskaren framgång.
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Jag ska testa heil fisk för skitfiske har inte funkat så bra på senaste tiden.

Kommentera

Hehe okej då vet jag. Fan grabbar är ni skrockfulla hehehe

Mvh

Kommentera

Ursprungligen postat av Tumlaren Visa inlägg
                  Vad jag vet så kommer detta från england och det härstammar från en känd fiskares bok på 1800-talet, de var mycket mera skrockfulla då te.x. så möte de en präst på vägen till fisket så blev det ingen fångst och man kunde lika bra åka hem igen. Det finns motsvarande i andra länder te.x. danmark har knäck och bräck översatt till svenska och tyskarna säger petrie hiel.
                  Tumlaren
                  "Petri Heil" kanske är skrockfullt. Man ger Petri välsignelse. Som katolik vet jag att Petrus (som var den främste bland apostlarna) från början var yrkesfiskare.

Det kanske inte är helt fel att få hans välsignelse till att ta en stor firre ; )

"Tight lines" är ju även det positivt.

"Skitfiske" är ju omvänd logik som i tidigare nämnda "break a leg" och låter ju ganska negativt, fast med glimten i ögat.
                  sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
                    ”Hals und Beinbruch” är tyskans skrockfulla lycka till, har jag förstått eftersom min gamla lärare i tyska alltid skrev så längst ner på proven ... fast med tanke på hur hon var till sin personlighet kunde man också ta det tämligen bokstavligt.

Petrus är fiskarnas skyddshelgon. Petri Heil är en slags hälsning, förmodligen med katolskt ursprung, till helgonet för att ge fiskaren framgång.
                    Man kanske skulle läst hela tråden innan man svarar... BeBest har rätt som så många gånger förut ; )
                    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                    11 svar
                    13 533 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg jimmy85
                    av jimmy85