Ursprungligen postat av KG?
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Bonk!
Collapse
X
-
Jag håller med KG. Att "barmhärtighetsdöda" en gädda bara för att man "tror" att den kommer att dö är helt förkastligt om man inte kan ta vara på fisken. Jag har fått flera stora gäddor med avslitna gälbågar som har lyckats att överleva och som enligt vad jag har kunnat avgöra levt ett helt normalt liv. Annars är väl själva avlivandet inget konstigare för gädda än för vilken annan fisk som helst. Ett par kraftiga slag med en "priest" i nacken.Senast ändrad av Giganticsalmon; 2008-09-05, 23:44.
-
Är gäddan lika liten som en abborre då ska man nog inte bryta varken här eller där utan skyndsamt sätta tillbaka den så att den kan uppnå fruktbar ålder.Ursprungligen postat av ZanderNiko Visa inläggDen lilla gäddan skulle jag nog bryta nacken av. Jag vet inte om de skulle känna smärta, men eftersom man alltid bryter nacken av abborrar så förmodar jag att det är relativt lindrigt. En större gädda skulle jag slå med ett välriktat slag med en bonker.
Kommentera
-
Ett snitt där gälbågarna går ihop på undersidan fisken tar död på den fort och ger en fin avblodad matfisk. Jag är övertygad att fisken inte får en traumatisk död av detta.Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/
Kommentera
-
En avriven gälbåge på en gädda betyder inte döden för den, däremot för en havsöring. Olika fiskarter är olika känsliga.
Blödgäddor däremot tycker jag man inte skall håva och dessutom skall man bonka dom, fast det är en personlig åsikt, dom kan klara sig, men smittorisken är stor speciellt om det är nära till lek.
Zander, bryta nacken på smågäddor går oftast sådär, lätt att skära sig på tänderna.How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke
Kommentera
-
Slagverkare
En smäll av den här är förödande för fisken.
Jag har haft en ännu mera kraftig slagverkare av i stort sett samma design men den blev kvar när jag flyttade.
En gädda under kilot ser jag inte som mat. Möjligen skulle jag mala den - för att slippa bena ur småbenen - och göra något gott av färsen. Är gäddorna över kilot tror jag - utifrån de erfarenheter jag gjort - att de har hyggliga chanser att klara sig och de över 2 kg gör det definitivt.Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
Frågan förutsatte ju att en gälbåge var av på gäddan.Ursprungligen postat av Giganticsalmon Visa inläggÄr gäddan lika liten som en abborre då ska man nog inte bryta varken här eller där utan skyndsamt sätta tillbaka den så att den kan uppnå fruktbar ålder.
Kommentera
-
Just avslitna gälbågar verkar gäddor klara relativt bra, har fått ett flertal med en eller flea bågar avslitna som mått prima och det har uppenbarligen varit fråga om gamla utläkta skador, så inte behöver man bonka en gäda bara för det. Däremot om svalget är söndertrasat och det är uppenbart att de inte kan äta/svälja mera då är det liksom kört annars är gäddan en härdig fisk som tål mer än vi tror den om.Ursprungligen postat av Giganticsalmon Visa inläggJag håller med KG. Att "barmhärtighetsdöda" en gädda bara för att man "tror" att den kommer att dö är helt förkastligt om man inte kan ta vara på fisken. Jag har fått flera stora gäddor med avslitna gälbågar som har lyckats att överleva och som enligt vad jag har kunnat avgöra levt ett helt normalt liv. Annars är väl själva avlivandet inget konstigare för gädda än för vilken annan fisk som helst. Ett par kraftiga slag med en "priest" i nacken.
Kommentera
-
Rospigg, om man inte har en pinne så e det ju bara bryta nacken på dom. Sen så hittar man alltid en duglig pinne.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
|
11 svar
13 206 visningar