Hjullager / rullager - när att byta? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjullager / rullager - när att byta?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjullager / rullager - när att byta?

Är ute och kikar på mina hjullager på mitt co-släpet upptagningsvagn. Har haft kärran i ca 5 år och aldrig bytt. Har kikat på ena sidan och hjullagren ser ok ut. Inga direkt missljud eller rostangrepp. Tyst som musen är de förståss inte, men de ser bra ut. Nu är jag inte alls hemma på området så jag undrar lite vad man bör kika på vad gäller hållbarheten på hjullagren?

Om jag nu ska köpa nya så har jag bara funnit hjulagerbeteckningen på den ena och det är 30205. (verkar vara standardiserade beteckningar). I dessa finanskriser hade jag hoppats på hjullager från Biltema men finner ingen som matchar. De har förvisso en som heter SKF-nr 32005 (undrar om det ev kan vara felstavat och vara den jag söker?)

SKF-nr 30203
    SKF-nr 30204
    SKF-nr 32005
    SKF-nr 32006
    SKF-nr 32007

hjullager

Inget svar på dina frågor, men jag har bytt lager åt en polare en gång..
    Till den trailern så var det samma lager som framhjulslager till en opel kadett eller vad det var. Och då var det lite överkomligare pris, köpte "pirat" hjullager hos en bildelshandlare som hade bra koll på hjullager till olika trailers mm...och vilka som var samma på olika bilar.

Perx

Ursprungligen postat av Danne Visa inlägg
    Är ute och kikar på mina hjullager på mitt co-släpet upptagningsvagn. Har haft kärran i ca 5 år och aldrig bytt. Har kikat på ena sidan och hjullagren ser ok ut. Inga direkt missljud eller rostangrepp. Tyst som musen är de förståss inte, men de ser bra ut. Nu är jag inte alls hemma på området så jag undrar lite vad man bör kika på vad gäller hållbarheten på hjullagren?

Om jag nu ska köpa nya så har jag bara funnit hjulagerbeteckningen på den ena och det är 30205. (verkar vara standardiserade beteckningar). I dessa finanskriser hade jag hoppats på hjullager från Biltema men finner ingen som matchar. De har förvisso en som heter SKF-nr 32005 (undrar om det ev kan vara felstavat och vara den jag söker?)

SKF-nr 30203
    SKF-nr 30204
    SKF-nr 32005
    SKF-nr 32006
    SKF-nr 32007
    Http://pekkman.blogspot.com

Kommentera

Biltema lager nej tack du vet antagligen vem som tillverkat vagnen kontakta dessa för utbyteslager till kärran.
      Har ingen aning om din tekniska kunnighet men om inte lagerytorna har svarta fläckar eller ojämnheter räcker en ren omfettning dvs först bör du göra rent allt innan återfettning och montering detta är relativt enkelt om man är van blanka lager ytor är bra lagerytor bara återfetta och montera grundtips dock om du vill hålla dina lager i bra skick under lång tid backa ALDRIG djupare än absolut nödvändigt försök ALLTID undvika att gå djupare än ca 6-7 cm UNDER navcentrum på hjulen spar mycket pengar på lång sikt rena sjösättnings vagnar har normalt lågprislager(dvs dålig tätning mot vatten inträngning) då de är avsedda för lågfart mvh och lycka till
      Senast ändrad av TAMTAM; 2008-10-29, 19:10.
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Framför allt OLJUD men även vibrationer kan vara tecken på att det är dags för lagerbyte. Glapp kan man normalt justera (om det är koniska lager).

Ett lager skall inte låta något alls! Men har man oljud måste man förvissa sig om att det kommer från lager och inte från bromsen eller något annat först!
        Det man inte minns har aldrig hänt !

Kommentera

SKF-nr 30203
          SKF-nr 30204
          SKF-nr 32005
          SKF-nr 32006
          SKF-nr 32007
          Kännt på lagret efter en åktur? Varmt?

Maila eller ring o hör med återförsäljaren. Tror mina hjullager kostade nästan 1000spänn till en Easyline, då vare endå Mekonomen som köpte dom.

Snart dags att byta igen. Verkar vara en pisskass konstruktion, polaren snittar nästan 1ggr/år på sin Easyline och är då väldigt noga med vattenkontakt vid sjösättning.
          sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
            Kännt på lagret efter en åktur? Varmt?

Maila eller ring o hör med återförsäljaren. Tror mina hjullager kostade nästan 1000spänn till en Easyline, då vare endå Mekonomen som köpte dom.
            Att Mekonomen skulle vara billigare än original vet jag inte om jag kan hålla med om, inte till min Ford Focus i alla fall, flera delar som dyrare där, bla dragkrok, orginal ca 500kr billigare.
            Kolla även orginalpriser.

Har man lagernummer så kan man även handla på Sverull, dom brukar kunna få fram det mesta i lager och tätningar.

Stämmer dom här måtten på länken, då har du alla andra lagernummer där. koniskt rullager 25mm i hålet, 52mm utvändigt, 16,25 mm bredd.

Senast ändrad av Guest; 2008-10-29, 19:48.

Kommentera

Skulle det vara så att du behöver byta hjullager, så är en ide att besöka nån industrigrossit och se vad de kan plocka fram och få prisuppgift. Är det en standardstorlek så bör det kunna ordna det och ibland billigare än hos bildelshandlare.

Kommentera

Tack för tipsen! Blir nog ett byte. Fick tips om Momentum. Ska reka priser där imorgon. Tyvärr är priset mycket relevant just nu. Men naturligtvis skall man inte vara dumsnål. Kan absolut inte ge överpriser som läget är just nu tyvärr. (reperation av bil som stundar)

Kommentera

Tack för tipsen! Blir nog ett byte. Fick tips om Momentum. Ska reka priser där imorgon. Tyvärr är priset mycket relevant just nu. Men naturligtvis skall man inte vara dumsnål. Kan absolut inte ge överpriser som läget är just nu tyvärr. (reperation av bil som stundar)
                  174kr på http://www.kullager.se/sv/article/25...rullager_30205

Är det samma lager på båda det inre och yttre?.
                  för CO-släpet

Här finns även info om reservdelar till kärror.

För obromsat

SKF 32005 har andra mått, 25 mm innerdiameter x 47 mm ytterdiameter x 15 mm bredd
                  Senast ändrad av Guest; 2008-10-29, 20:08.

Kommentera

Tack för tipset.
                    Det är inte samma på inre som yttre. 30205 är ett större lager än det andra. Men jag tar med lagren till jobbet imorgon och rekar priser. Lagren glappar inte tydligt men har lite missfärgningar. Helt ljudlösa är de heller inte. Jag törs inte chansa så jag byter oavsett. Jag vet sedan tidigare vilken ångest man haft för längre fisketurer när man inte kännt sig helt hundra på lagren.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 140 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uditsen
                    av uditsen