Små fiskar vi minns... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Små fiskar vi minns...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Små fiskar vi minns...

Så fort det rör sig om fiske så kommer det stora fiskarna på tal, medans de små fångsterna hamnar i skuggan, tills nu.

Har ni någon liten fångst ni minns, berätta.

Minns själv min första Gös, fick den när jag var ute och trollade. Vädret var fint och inte ett enda napp under det första timmarna av fisketuren. Plötsligt vickade ena spöt till lite i spöhållaren, tog inte för stor notis på detta eftersom jag var säker på att det var bottenkänning. Under den följande timmen halvlåg jag naken i båten och njöt av vädret under tiden som jag trollade vidare, ointresserad av att ta bort den skit som uppenbarligen hade fastnat på draget. Tillslut så beslöt jag mig för att stanna och byta beten, min förvåning var stor då jag fann att på ena draget satt en gös på kanske 2 hg, klart lättad av att få bli frisläppt.
    sigpic

fiskade med wobbler i somras......

........och i en krokarna satt ett litet yngel 5g! bra bete tyckte jag och metade abborre, 5 min senare borre 4hekto! jo man tackar, allt tack vare min reparerade wobbler!

Kommentera

re:

bilden e' med en surfabborre, om ni undrar!

Kommentera

tja, min första gös var också en ytttepyttegös, som jag fick när jag jiggade abborre, den fick jag förra sommaren, och iår har jag fått två st i samma viktklass på en liten spinnare (samma dag) på samma platts som den första. de båda senare fick gå tillbaka, men den första hade sugit i sig jiggen ner i gälarna......

Kommentera

I somras var jag ute och fiskade med en kompis. Han fiskade med en spinnare. Vi fiskade från land och vid ett kast hamnade han i sjögräs och ryckte ryckte till. När han fick upp spinnaren så hade en krok gått in i sidan på ett stackars yngel 5-6 cm.

Kommentera

som liten pojk fick jag ett litet laxsmolt (kanske 10cm lång)på en spinnare i Ljusne, lyckan var enorm hehe. min första lax.
            sen har det hänt mer än 1 gång att man drar upp en gäddsnipa på 2-3 hekto ur angelhålet. Då är inte brorsan sen att kommentera hehe..
            En annan gång när jag precis hade införskaffat mig mitt första flugspö bestämde jag mig för att försöka dra en båge vid ett put & take vatten. jag hade bestämt att jag inte skulle cykla hem förrän jag hade fått en fisk, så jag spenderade en hel natt där och vid 12 tiden nästa dag tog någonting min fluga och fick jag fick upp en mört. då fick det vara nog & sedan dess har jag inte besökt det vattnet hehe..

Kommentera

det läskigaste med de där små är ju att de är så glupska, i den där abborrens fall var det nog bara så att den var nyfiken och skulle smaka vad det var bara, själv har jag fått en mört på kanske 3 hg, på en 12g reflex. Men den minsa i förhållande till draget, var en ruggigt liten gädda på max 50g och kanske 12 cm som högg på en thunderstick (som enligt mig är ett skitdrag) som var runt 10cm, vet inte exakt.

Kommentera

förresten är väl westins jätte 23 cm ?

Kommentera

kommer ihåg när jag va ca 12 år. va ute å fiskade torsk å vitling i saltkällan. tröttnade efter en stund(fick inget napp). så jag släppte ner kroken utan agn å pimplade som fan fan av frustration. när jag drog upp reven satt en liten vitling på ca 1 hekto, halvdöd av mitt vilda pimplande...

Kommentera

Den fångst jag tänker på närmast är väl inte sådär jätteliten direkt men lite konstig ändå.

Var ute för att ta någon vårgädda i en vik i Storsjön, Jämtland när jag fick en ca 1,5 kilos regnbåge på största rapala magnumen. Den har förmodligen rymt från någon odling eftersom man inte planterar ut regnbåge i Storsjön vad jag vet. Hade varit roligare att få den på lättare grejjor än mitt 10 fots gäddspö, nu blev det inte mycket till fajt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 125 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uditsen
                    av uditsen