Fireline vs Power pro - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fireline vs Power pro

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

power pro är bara så mycket bättre än fireline..
    vet inte om jag har haft oflyt men dom 3 ggr jag köpt fireline så tål den ingenting går av hela tiden. men däremot power pro har jag aldrig haft bekymmer med.

Kommentera

Ursprungligen postat av Alaskahårt Visa inlägg
      Tjenare alla fisketokar. Har en fundering på linval, har alltid använt fireline till haspel och power pro till multirullarna med den enkla anledningen att jag fått för mig att en rundare lina passar bättre på en multirulle medan det inte spelar någon större roll vilken man väljer till haspelrullen, har jag en poäng i detta eller har jag lurat mig själv i alla dessa år?
      Känns som en rund lina inte har samma tendens att skära ner rullen.
      Har tittat på andra märken som Tufline och spiderwire, något att ha eller har ni några andra bra förslag och erfarenheter så hojta till då.
      Trevlig helg
      Hej Johan; "Alltid Fireline till haspel och Power Pro till multirullarna" kommer man långt med! Det finns en mycket viktig detalj i sammanhanget och det är att lägga på linorna under hård press. Ju hårdare och tätare flätlinan ligger packad på spolen, desto mindre trassel blir det när du kastar med haspel och desto mindre nerskärningar i underliggande linlager på multirullen blir det när du krokar eller drillar en stor och stark fisk. När du har spunnit på linan på spolen och linpaketet känns mjukt då du trycker på det med tummen och pekfingret ...då har du spunnit på linan för löst. Alternativt har du köpt en mjuk och "fluffig" flätlina med inbyggda kastproblem.

Jag är en "linfluktare"! Sedan några år tillbaka har jag helt gått över till Flamgröna och Fluorgula flätlinor när jag köper nya linor. Då ser jag alla små darrningar och stötar mot betet innan jag känner dem. Ögat är minst tio gånger snabbare än handen! De två metrarna längst ut närmast haken eller tafsen svärtar jag med med grön eller svart spritpenna.

Go for the Big Ones!
      Old Firehand
      Senast ändrad av Old Firehand; 2008-11-29, 09:43.

Kommentera

Fireline är skräp. Ingen annan lina jag ägt har bjudit på så många omotiverade linbrott och allehanda överraskningar som Fireline.

PP till multi, Sufix Performance Braid till haspel.

Kommentera

Kör med en blandad kompott bestående av Power Pro, Fire Line, Spider Wire och Suffix på mina rullar både multi och haspel, och en rangordning blir som följer.

Haspel:
          Power Pro eller Suffix

Multi:
          Spider Wire eller Power Pro

Samtliga rullar som idag har Fire Line kommer att bytas på vartefter linorna tar slut vilket de gör snabbt eller så får man kapa bort lina efter oförklarliga linbrott och toktrassel, så mitt omdömme blir Fire Line = skit oavsett rulltyp.

Det som retar mig mest med Fire Line förutom ovan nämt är att de är sterla och rasslar i ringarna samt att de färgar av sig och fransar upp sig, allt detta gör dem till ett dåligt val iaf i mina ögon.

Håller med Old Firehand om färgad lina har det mer och mer och det lönar sig man ser minsta lilla stöt med en klart färgad lina jämfört med en mörk lina, detta är extra fördelaktigt vid fiske i svagt ljus som skymning eller mulet väder, men som den gode OF sa svärta gärna sista metrarna för att göra linan osynlig för fisken

Kommentera

Tackar för alla bra synpunkter, verkar ju vara genomgående att Fireline är skit, det blir powerpro för hela slanten i framtiden.
            Men hur kommer det sig att brottstyrkan varierar så mycket mellan olika märken fast med samma dimention? Olika sätt att testa brottstyrka kanske?

Kommentera

Ursprungligen postat av Henrik Nordberg Visa inlägg
              Fireline är skräp. Ingen annan lina jag ägt har bjudit på så många omotiverade linbrott och allehanda överraskningar som Fireline.

PP till multi, Sufix Performance Braid till haspel.
              Hej Henrik Nordberg; Såriga spöringar, skadade toppöglor och linförare på rullar kan orsaka skador på fiskelinor, men även en för löst påspolad flätlina kan leda till tvärstopp och medföljande linbrott. Kan inte dina linbrott vara orsakade av för löst påspunnen lina, där linan vid kast, mothugg eller drillning av stor fisk trängt ner i underliggande linlager? Just påspolningen av en flätlina kan vara en av de vanligaste anledningarna till "omotiverade linbrott och allehanda överraskningar". Mitt tips är att du får någon fiskekompis eller vän att med en handske bromsa linan så att du kan veva på linan under press på spolen. Väl på spolen ska linan kännas stenhård då du försöker trycka ihop den med tummen och pekfingret.

Själv har jag genom år av egna misstag kommit fram till erfarenheter och kunskaper jag gärna vill förmedla till dig och andra, ofta yngre sportfiskebröder och -systrar. Testa gärna mina tips och försök göra dem ännu bättre!
              Go for the Big Ones!
              Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                Hej Henrik Nordberg; Såriga spöringar, skadade toppöglor och linförare på rullar kan orsaka skador på fiskelinor, men även en för löst påspolad flätlina kan leda till tvärstopp och medföljande linbrott. Kan inte dina linbrott vara orsakade av för löst påspunnen lina, där linan vid kast, mothugg eller drillning av stor fisk trängt ner i underliggande linlager? Just påspolningen av en flätlina kan vara en av de vanligaste anledningarna till "omotiverade linbrott och allehanda överraskningar". Mitt tips är att du får någon fiskekompis eller vän att med en handske bromsa linan så att du kan veva på linan under press på spolen. Väl på spolen ska linan kännas stenhård då du försöker trycka ihop den med tummen och pekfingret.

Själv har jag genom år av egna misstag kommit fram till erfarenheter och kunskaper jag gärna vill förmedla till dig och andra, ofta yngre sportfiskebröder och -systrar. Testa gärna mina tips och försök göra dem ännu bättre!
                Go for the Big Ones!
                Old Firehand

Har med stor glädje och nytta tagit åt mig av Dina lärdommar och goda råd under 30 år nu och kommer att fortsäta att göra så, och det är ytterst generöst av Dig att dela med Dig av Dina kunskaper på detta vis så fortsätt på det viset så får även dagens unga sportfiskare samma möjlighet till kunskap som vi numera "gamla rävar" har fått i vår sportiskebörjan.

Du har helt rätt i att påspolningen är av yttersta vikt, i 9 fall av 10 blir det på tok för löst när man spolar på med maskin i butiken och även med egen påspolning med "handbroms" blir det svårt att få till det tycker jag.

En metod som dock funkar bra för mig iaf är att först spola på med hjälp av "handbroms" så hårt det går utan att bränna fingrarna eller linan och då spola på lite för mycket alltså ända upp till spolkanten nästan lite toppat på en haspel, sedan innan man börjar kasta så hänger man på ett ganska tungt flytande bete och släpper ut all lina efter båten och kör sakta framåt samtidigt som man vevar in linan då lindas den på absolut stumt och man slipper nackdelarna med att man värmer linan med friktionsvärme som vid hård torrbbromsning då vattnet är motståndet och det värmer inte!
                Samma metod funkar såklart även på multirullar!

Kommentera

Finns det blå flätlina ?
                  En Gäddmamma va ute o simmade med sin lille son. Då kom en Wobbler o vickade förbi o sonen frågade, Mamma vad e de där. De va den där jävla horan som drog i väg med far din.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                    Har med stor glädje och nytta tagit åt mig av Dina lärdommar och goda råd under 30 år nu och kommer att fortsäta att göra så, och det är ytterst generöst av Dig att dela med Dig av Dina kunskaper på detta vis så fortsätt på det viset så får även dagens unga sportfiskare samma möjlighet till kunskap som vi numera "gamla rävar" har fått i vår sportiskebörjan.

Du har helt rätt i att påspolningen är av yttersta vikt, i 9 fall av 10 blir det på tok för löst när man spolar på med maskin i butiken och även med egen påspolning med "handbroms" blir det svårt att få till det tycker jag.

En metod som dock funkar bra för mig iaf är att först spola på med hjälp av "handbroms" så hårt det går utan att bränna fingrarna eller linan och då spola på lite för mycket alltså ända upp till spolkanten nästan lite toppat på en haspel, sedan innan man börjar kasta så hänger man på ett ganska tungt flytande bete och släpper ut all lina efter båten och kör sakta framåt samtidigt som man vevar in linan då lindas den på absolut stumt och man slipper nackdelarna med att man värmer linan med friktionsvärme som vid hård torrbbromsning då vattnet är motståndet och det värmer inte!
                    Samma metod funkar såklart även på multirullar!
                    Tack Bosse Rospigg; Det är du och likasinnade som gör varje fisketillfälle till en trevlig fest!

Att bromsa flätlinan under påspolningen med en gammal handske var för att skydda händerna så att inte linan bränner och skär in i fingrarna.

Jag tror att jag skrev någon gång i någon fisketidning för en massa år sedan just det du beskriver att ha en tungt bromsande wobbler med stor sked bakom båten för att få rejält motstånd under linpåspolningen. Nu i slutet av november har ju de flesta av oss tagit upp båtarna och det är bekvämare med en bromsande handske än att sjösätta båten igen.

One of those days...
                    Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Pike1 Visa inlägg
                      Finns det blå flätlina ?
                      Hej Uffe "Pike 1"; Ja, jag har en 30 lbs, klarblå dyneema flätlina (bulkspole), som jag köpte av Wille Leitner från Tyskland, när jag var på en sportfiskemässa i Amsterdam. Det var en av de första dyneema flätlinorna som presenterades på sportfiskemässorna. Denna dyneemalina är nästan lika mjuk som Corastrong och Fusion och jag använder den bara på mina Daiwa Procaster PMA35 och PR35SH (7,1:1 Super Hi-speed) vid vanligt spinnfiske och jerkbaitfiske efter gädda. Det finns säkert andra blå flätlinor att få tag på, åtminstone i Holland och Tyskland. Som du kanske har märkt, så har vi svenska sportfiskare tidsmässigt en ganska lång startsträcka....ofta 20 - 30 år och ibland ännu längre!

Jerkbaitfisket började bli populärt i USA på 1930-talet och i Sverige vaknade jerkbaitfiskeintresset så smått i början av 1980-talet! Nu har jerkbaitfisket blivit som en jättelavin med massor av nya jerkbaits varje dag....
                      Go for the Big Pikes!
                      Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                      11 svar
                      13 508 visningar
                      0 gillar