Bästa träslag för Jerkbygge? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa träslag för Jerkbygge?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bästa träslag för Jerkbygge?

Skall snida ihop lite jerkbaits själv och står i valet och kvalet mellan Bok och Ask, vill ha ett träslag som är ganska segt men ändå har en ok flytkraft som går att bearbeta utan att bli reumatiker i förtid. Har ni några erfarenheter och synpunkter så dela gärna med er.

Ask är både hårt och tungt som sten. Satsa på något annat.

Kommentera

Ursprungligen postat av Alaskahårt Visa inlägg
      Skall snida ihop lite jerkbaits själv och står i valet och kvalet mellan Bok och Ask, vill ha ett träslag som är ganska segt men ändå har en ok flytkraft som går att bearbeta utan att bli reumatiker i förtid. Har ni några erfarenheter och synpunkter så dela gärna med er.

både bok och ask är rätt hårda träslag inget av dom tycker jag är spec lättarbetat !
      Det finns inget "bästa " träslag att bygga beten av , själv gillar jag träslag som luktar gott när man bearbetar dom , Furu gillar jag doften av , Ek har en doft av dillkjött som man fort blir less på ,doften Ceder påminner mig om att blyertspenna och skolan får mig att känna mig uttråkad ... dessutom ska visst cederdamm orsaka cancer

låt doften styra, fräs så det ryker

Kommentera

Päronträ tycker jag funkar utmärkt!

[FONT=Impact]Blogg[/FONT]

[FONT=Impact]Filmer[/FONT]

[FONT=Georgia][FONT=Impact]Kepsen på, fisk vi få![/FONT][/FONT]

Kommentera

Det kunde man ge sig f** på att jag skulle få en massa andra förslag
          Fick för mig att ask var ett bra val. Det finns nåt träslag som heter habashi eller något liknande, kommer fan inte ihåg hur det stavas, det är lätt som balsaträ men mycket mer hållbart, nån som vet nåt om detta.

Kommentera

Abashi eller abachi..Vanligt som inredningsmaterial/lavar i bastu. Mycket ljust, lätt, formbart och mjukt nästan som balsa...Fick tidigare ett lass som blivit över i samband med ett bastubygge..Ingen erfarenhet av det som jerkbete..Gjorde iofs några prototyper till bananwobbler..lättjobbat..

Googla abashi eller abachi..finns en del info om försäljningställen och wobblerbygge..Som sagt det är ett mjukt träslag min prototyp var i två halvor tänkt med genomgående pianotråd för krokens infästning..
            Senast ändrad av Hemi; 2009-01-26, 22:05.

Kommentera

Jag tycker det beror på vilken typ av drag du ska göra, för långsmala gliders funkar hårda tunga träslag bäst ex. bok, ek, ask. "Rygghöga" drag blir ofta lite vingliga med tunga träslag pga jämnt fördelad vikt (mindre mängd bly)

Kommentera

vet mycket om Abachi . det är väldigt lätt och billigt träslag. kortfibrigt men kan orsaka luftvägs allergier o annat .. offta är tropiska träslag farligare än europeiska.. vet inte varför men så är det.
                skulle helt klart välja bok .. oxå kortfibrigt hårt och billigt och därmed braaa, när du rundar ett bete med korta fibrer slår det inte ut lika mycket som ett med långa fibrer.. tex när du rundar ett björk bete kan hela ena sida spjälka ut helt plötsligt, händer aldrig med bok. vill du ha mycke flytkraft kan du satsa på Asp , Abachi , Poppel , viss Furu , hårda träslag är Bok , Ek, Björk, Ask

Tycker allt trä luktar underbart..
                www.andreelures.se

Kommentera

Tror inte Abachi säljs längre pga att handlarna inte vill sälja exotiska träslag som skövlas. Iaf sade min handlare det, det jag köpt och trott var abachi var i själva verket asp tror jag, det har ersatt Abachi i bastulavar osv.

Kommentera

man har avänt Asp i Basu Läänge. vi kan köpa Abachi fortfarande men den ska vara märkt med något jävla sertifikat .. kör med Asp istället .har gjort massor med beten i Asp och tycker om det mycket
                    www.andreelures.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 453 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art