Ursprungligen postat av Fis-Herman
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Knivförbudet
Collapse
X
-
Fast det finns vär ett utfällbart knivblad på leatherman? I så fall kan det ju användas för att knivskära någon, likaväl som för att reparerar din cykel. Slutsats: Gå inte på krogen med kniv. Lagen är ju till för att hindra dom som beväpnade med knivar rör sig på krogar och i staden kvällstid.Hälleflundrafiskare
-
Att ha en kniv i bältet på en krogrunda kan nog alla lista ut att man ska undvika. Det är ju nästan det som lagen skapades för, alla knivslagsmål på fyllan. Annars tror jag det är mycket svårt att bli dömd för att ha burit kniv om man bara gör det under omständigheter som till och från fisket, kan ju vara ide att förvara dem i väskan och inte i bältet så man inte skrämmer nån stackars pensionär på bussen. Men visst stöter man på en nitisk polis och sen har oturen att få en nitisk åklagare och dommare samt nämndemän utan suntförnuft kan man säkert bli dömd även för en sån sak, som många andra.Känner du igen den här texten spenderar du för mycket tid vid datorn och för lite tid i båten.
Kommentera
-
Så om man är yrkesmördare får man med andra ord bära och bruka kniv ?
Lagen säger vad den säger , polisen ser genom fingrarna på snickare osv dock tar jag alltid av mig kniven och stoppar den i fickan när jag lämnar arbetsplatsen, det är ju inte ofta man behöver den utanför arbetet och ska man fiska har man 99 av 100 allltid med sig en väska och då ska kniven ligga i väskan.
Kommentera
-
Det är helt lungt att du bär fiskekniven genom staden, den skall vara ÄGNAD att andvändas som vapen mot annans liv och hälsa. Knivlagen är ofta feltolkad, så om någon blir rapporterad för den, och det finns det många fall av, så överklaga. <många blir amälda tex på Arlanda för en fruktkniv eller typ mindre kniv som sitter på nyckelknippa. De skall då frivilligt få sända den till din hemadress eller lägga den i uppsamlingskorg innan du äntrar planet. Agda 80 kan inte bli fälld för något sådant eller någon annan.
Det gäller att läsa förarbetet på lagen, och de är inte lätttolkade, men du som har anledning att bära kniv för något ändamål, gör det, glöm dock ej kniven vid sätet i bilen när du är ut och åker tex till affären, då lär den inte behövas, om du skulle råka bli stoppad.
Kommentera
-
Att ha kniven/leathermannen i bältet på krogen kan anses som provocerande och därför är det inte lämpligt att ha den på detta sätt. Hade du däremot haft den dold i fickan skulle det varit OK.Ursprungligen postat av Fis-Herman Visa inläggJag torskade med Leatherman i bälten under en väldigt blöt krogrunda. Den hade suttit där hela dagen, och jag lät den sitta kvar eftersom jag inte litade på att min cykel funkade till 100%. Skulle kanske behöva fila bort lite ärg från batteripolerna till lyset senare på natten? Men några övernitiska ordningsvakter tog mig och överlämnade mig till polisen. Snuten förhörde mig in i minsta detalj och jag fick inte tillbaka min Leatherman under kvällen.
Sen fick jag ett straff-föreläggande från åklagaren, 1500 kr i böter plus prick i körkortet, bara att betala in och se glad ut. Jag totalvägrade. Ringde åklagaren och frågade om han verkligen sett föremålet han kallade kniv? Sen skrev jag ett brev där jag räknade upp en massa argument om det orimliga i straff-föreläggandet, bl.a. att jag aldrig begått något våldsbrott förut och således inte kunde misstänkas planera något nu, att jag behövde verktyget för att kunna reparera min cykel o.s.v. Efter några dagar blev jag frikänd med motiveringen "brott kan ej styrkas". Polisen ringde min hustru och sade sarkastiskt att "Din man kan hämta sitt vapen".
Jag är scout och vi har haft ganska mycket diskussioner om knivförbudet. Det är givetvis svårt att tillämpa denna lag eftersom det finns så många undantag då det faktiskt är befogat att ha kniv med sig. Men samtidigt finns det ju många lägen då det är klart olämpligt att medföra kniv i synnerhet på ett sådant sätt att någon annan kan ta ifrån dig kniven och missbruka den.
Därför är det OK att ta spårvagnen ut till fiskeplatsen med kniven i bältet, i direkt anslutning (givetvis ännu bättre med den nedpackad). Men det är inte OK att ha kniven i bältet efter fisket om du har för avsikt att gå i affärer.
Hej, TorstenHej, Tok-Torsten
It's not the kill, it's the thrill of the chase.
Kommentera
-
Rattfylla ?
Man kan inte åka dit för rattfylla på cykel.Ursprungligen postat av Viesker Visa inläggDå tycker jag att det var en väldigt klantig åklagare som köpte den motiveringen eftersom du hade med dig "vapnet" för att du skulle kunna säkerställa utförandet av ett ännu allvarligare brott, nämligen rattfylla. Och nej, det spelar ingen roll att du cyklar, samma straffskala ändå.
OBS! INGEN IRONI!
Kommentera
-
Dock om man orsakar en olycka kan man däremot fällas för vårdslöshet i trafiken och på så sätt mista kortet. Men rattfylla eller stryrstångfylleri finns inte.Ursprungligen postat av tomas-g Visa inläggMan kan inte åka dit för rattfylla på cykel.
Kommentera
-
enligt detta kan du inte alls råka illa ut, man får ha kniv i bilen på allmän plats om polisen inte kan misstänka att man ska använda den som ett vapen.Ursprungligen postat av Fiskarn0383 Visa inläggLag (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål
1 § Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte innehas på allmän plats, inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats.
Enligt detta så kan jag fortfarande råka illa ut. Står inte i lagen om vems liv eller hälsa som är i fara till exempel.
denna lagen ger bara polisen rätt att beslagta allt som dom anser vara vapen om dom misstänker att du ska slåss med dom.
och gör dom det spelar det ingen roll om det är en kniv eller en 13tums dildo
Kommentera
-
Har haft knivar och leathermans på mig sedan jag var 15 år. Både på systembolag, banken, posten, ICA, storköp, city, restauranger mm.
Så länge man använder sunt förnuft och inte visar den för mycket så ska det mycket till innan polisen intresserar sig. Att ragla omkring snorfull med den räknar jag inte dit.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av vaarius275Hej vänner!
Jag har blivit väldigt sugen på att testa på att fiska med en original ”The...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2026-08-16, 19:03 -
-
av vaarius275Hej vänner!
Jag har blivit väldigt sugen på att testa på att fiska med en original ”The...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2026-08-16, 19:03 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
|
11 svar
13 570 visningar
0 gillar