prisskillnader - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

prisskillnader

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Visst kan man köpa biliga grejjor utomlands. Jättebra. Man uttnyttjar den ofta stora marknad som finns t.ex i USA där dom säljer hundra gånger mer per butik än i lilla Sverige.
    Men när man gör det, Har man ingen garanti eller service som i sina hemmabutiker, t.ex.
    Och man ska ha klart för sig att butikerna hemma driver företag och försöker försörja sig så gott det går.
    De flesta butiker (med några få undantag) går på knäna, särskilt efter en dålig säsong som i år. Och att gnälla över att svenska butiker är dyra, är förbannat okunnigt och korkat.

Genomsnittlig butik i Sverige omsätter c.a 2,5 - 3 millioner i en normalstor svensk stad. Det räcker till en heltidslön (enligt avtal för en affärsanställd i handel) + eventuellt någon säsongsförstärkning under de tre sommarmånader som nästan hela årsförsäljningen sker.

Vinterhalvåret är dödsäsong och under den perioden är det bara vi fisketokar som handlar lite. Svensson, som är den stora kunden sätter inte sin fot i redskapshandeln under vintern.

Innan man gnäller om svenska priser, ska man ha klart för sig hur det ser ut i verkligheten, inte hemma i lilla pojkrummet. Sedan kan man bestämma sig för om man vill handla till bättre pris utomlands, eller till högre pris i Sverige med alla fördelar det innebär med service, garantier och allt annat man får när man handlar på hemmaplan. För att köpa ett spö eller rulle t.ex utomlands, och det sedan rasar. Då kostar det plötsligt pengar med returfrakter och väntetider och annat elände, och plötsligt är vinsten borta.
    beten utomlands. OK..Men annat. Aldrig för mig i alla fall.

Kommentera

Rüger: Låter "nästan" som om du har en butik i Sverige... ;-D
      Ja vad fan, man måste ju fiska!

Kommentera

En förklaring är också att det köps för lite fiske grejor i Sverige. Det finns butiker som håller lågre priser just genom att köpa kontainerviss (Sporting köpte i år en kontainer med spö: 3 500 st). En butik med många saker i sortimentet kostar också mkt i hyra, och hyrorna i Sverige är höga. Har ni tittat på bilderna ifrån Sporting huvud butiken? Den är jätte stor. Och där jobbar 5-6 pers. Vad kostar deras löner?

Vissa saker kostar för mkt ibland. Och har dem sålt dyrt och folk har accepterat priserna, varför skulle de sälja biligt efteråt. Men sånt händer överallt.

Jag vet inte, men jag köper saker från utlandet. Men inga viktiga eller jätte dyra. Går dem sönder, då har jag inte förlorat mkt.
        Tight lines!
        CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

har knäckt ett take a part spö jag köpt från england och det var inte det minsta krångel tog 1 1/2 vecka så hade jag nya delar!och det kostade mej inte ett öre,har jag för mej.
          UFF

krångla inte till det.

StarBaitsHunters
          minken.bloggsida.se/

Kommentera

Rüger: Jag köper inte ditt resonemang att det bara är pga liten marknad i Sverige som vi har dessa höga priser. Se på tex branschen för datorer och datortillbehör, Sverige är inte större för denna bransch men där är prisskillnaderna inte alls lika stora mot tex USA.

Jag vill absolut inte hänga ut butikerna som bovarna i dramat, på den delen har vi hyfsad konkurrens hoppas och tror jag. Det är i importörs- och grossistleden allt för stora påslag görs enligt min gissning, annars hade en profilerad lågprisbutik redan funnits.

För den sakens skull tror jag inte att alla företag bara håvar in övervinster i dessa led, även om enskilda exempel säkert finns. Problemet ligger mycket i upplägget av ensamrätt för återförsäljning i ett land, vilket sätter konkurrensen i detta led ur spel. Det finns argument för denna modell (tex centrering av och därmed avkastning på marknadsföringskostnader), men faktum kvarstår att det ger sämre konkurrens och högre priser för konsumenterna.

Hur som helst, något sjukt är det när priset ofta är 3ggr dyrare i Sverige än i USA - tom på svensktillverkade prylar!

Dina argument mot import av fiskesaker vad gäller garanti och service är lite löjliga, det låter som skräckpropaganda. Finns det något annat land där service och en nöjd kund är så viktig som i tex USA? Gillar inte jänkarnas inställning i mycket annat, men de är mycket service minded.

Och pojkrummet var det länge sedan jag lämnade...

/Martin

Kommentera

mm var nog 20 år sen man lämnade pojkrummet..

Kommentera

Pojkrum? Det fanns inte när jag var ung!
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Martin_G, det går inte att jämföra datormarknaden med sportfiskemarknaden pga. en mkt. stor majoritet har minst en dator hemma men det är långt ifrån att lika många köper sportfiskeutrustning för lika mkt pengar. Och datorutrustning köps in av företag också. Marknaden för datorer och datordelar är jätte större än för sportfiske. Alltså du har fel. Det är en stor majoritet som har aldrig fiskat eller som har fiskat med lånat utrustning.
                  Tight lines!
                  CDan

Kommentera

Visst omsätter hårdvarumarknaden säkert mer än sportfiskemarknaden. Men det finns fler exempel på branscher där man inte ser dessa stora prisskillnader i Sverige kontra utlandet.

Min poäng med liknelsen med hårdvara var att i den branschen är det lättare att parallellimportera prylar, och därmed större press på priserna i alla led.

"Det är en stor majoritet som har aldrig fiskat eller som har fiskat med lånat utrustning".

Enligt sportfiskebranschens egen undersökning är det 3.7 miljoner svenskar som sportfiskar varje år. Och räknat i andel av befolkningen är jag säker på att Sverige ligger i toppen vad gäller sportfiskeutövare. De förutsättningar vi har med sjöar överallt och lång kust finns inte på så många andra ställen.

Om jag som privatperson tjänar upp till 50% på att köpa en svensktillverkad rulle i USA trots att jag får betala frakt+tull+moms är det något fel med prisnivån i Sverige. Passar jag dessutom på att lägga en större beställning samtidigt tjänar jag ännu mer eftersom frakten blir mindre per pryl.

/Martin

Kommentera

Martin_G, jag menar att det är många som fiskar bara ibland alltså köper ett eller två spö var med sin rulle i hela deras liv. Omsättningen per person är inte så stor.

Ursäkta om jag säger så, men jag litar inte alls på statistik. Som du säger det är 4 av 10 som fiskar. I min trappa är vi minst 35 pers. Vi är bara 2 pers som fiskar: jag som fiskar ofta och en man till som fiskar kanske 2 till 3 ggr om året. Efter statistiken skulle vi vara 14 som fiskar. Där min syster bor är det samma sak. Likaså där min mor bor. Då skulle det hända att på vissa ställe, alla i den trappa skulle fiska. Jag har inte stått på detta.

Nej, jag tror inte på det som du säger. Och jag, min syster och min mor bor i Trelleborg och Malmö. Alltså fiskevatten finns överallt.

Då om vi säger att högre upp i landet (där det finns flera fiskevatten) det är flera som fiskar än i Trelleborg då skulle det finnas samhälle där alla fiskar. Jag har det svårt att tro på det också.

I Trelleborg fanns 2 sportfiskebutiker. En stägdes pga. för lite omsättning. I en kommun som ligger vid havet? Med omkring 34 000 invånare? Då skulle ~13 500 pers fiska i min kommun. Om det finns 13 500 kunder som köper sportfiskeutrustning hur kan två små sportfiskebutiker inte vara lönsamma? Om dem skulle köpa utrustning bara för 500 kr om året då skulle det köpas saker för 6 750 000 kr. Och den butik som finns kvar är bara på max 60 kvadrat meter, alltså liten.

Du har rätt att det är fel att priserna är mkt större i Sverige än i andra länder och just på svensktillverkade saker, men ditt argument med att sportfiskemarknaden är stor är inte korrekt.
                      Tight lines!
                      CDan

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                      11 svar
                      13 570 visningar