prisskillnader - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

prisskillnader

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Självklart är det inte alla som ngn gång fiskar under ett år som är sportfiskare i samma mening som vi som hänger på detta forum och antagligen bränner tusentals kronor på fiskerelaterade saker per år. Anledningen till att jag släpade fram den statistiken var att du skrev att en stor majoritet aldrig fiskat.

/Martin

Kommentera

Men jag håller vid detta i fortsättning: en stor andel av befolkningen har fiskat några få gånger i sina liv eller inte alls. I min trappa av dem 35 pers är bara omkring 6 som har fiskat i sina liv. Varav 4 har fiskat när dem var barn. Mitt barn tycker att det är tråkigt att fiska. Min fru fäljer med men fiskar enstaka gånger. Annars hon sitter där, pratar med mig, eller läser, etc. Och tänk på att Trelleborg är en förre detta fiskeby. Det skulle vara flera som fiskar, med tanke på traditionen.

Det som jag menade med att "Det är en stor majoritet som har aldrig fiskat eller som har fiskat med lånat utrustning" var att den stora majoriteten köper nästan inte alls några fiskegrejor. Och då omsättningen i den bransch kan inte vara i samma storlek som datorbranschen där nästan alla köper direkt eller indirekt saker för sina datorer. Plus att en dator kostar mkt mer en ett spö med respektive rulle.
      Tight lines!
      CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Men jag tycker precis som många andra att fiskegrejorna kostar för mkt. Det kan bero på, kanske, att konkurrensen är för lite. Kanske för många mellanhänder, höga hyror, för lite omsättning, stora påslag, ensamrätt för att sälja ett märkes produkter.

Till ex jag köpte spö, som kostade 2 999 kr vanligt pris, på rea för 699 kr, alltså butiken hade en jätte stor påslag för detta spö. Och dem sålde inte bara ett spö för detta pris. Kanske dem köpte spöt i stora kvantiteter, vad vet jag. I alla fall från 2 999 till 699 det är stor skilnad.

Jag är för att göra allt för att få priserna nere. Och då innebär även att köpa från utlandet. Det bästa är att köpa från EU-land. Då slipper man tull och extra avgifter.
        Tight lines!
        CDan

Kommentera

Några Svenska webshopar med pressade priser vore inte helt fel ... jag menar ... vet man vad man vill ha spelar det egentligen ingen roll vart man handlar. Beror ju självklart på service osv också även om service är viktigare om man nu inte vet exakt vad man vill ha
          C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
          Svar på vanliga frågor hittar ni Här
          Fiskesnacks regler hittar ni Här
          Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Precis som "Ruger" skriver så är det inte handlarna som gör jättevinster. Tror snarare att grossisterna är de som gör vinsterna. De ser alltid till att få ensamrätt på ett fabrikat och ser därmed till att priskonkurrensen är upphävd.
            Sen ser vårt skattesystem till att allt blir dyrt, man måste precis som Dins skrev ha en rejäl omsättning för att kunna få ut någon lön.
            Lite svårt är det, samtidigt som man gärna vill ha en välsorterad fiskebutik i närhet så vill man ju gärna köpa billigt. Är det en omöjlig ekvation?

Kommentera

Är det nåt fel i det svenska systemet då genom bojkott kan man få dem tänka om och sänka priserna. Jag är säker att det är inte bara butikerna som ber ansvaret och då i fallet av en bojkott kan man tvinga grossisterna att sänka priserna.
              Tight lines!
              CDan

Kommentera

Mycket talar för att vi går mot en utveckling där de lokala butikerna blir grossisternas skyltfönster och inlämningsställen för reklamationer men webben deras försäljningsställe.

Vi vill ju känna på prylarna, bedöma om grejorna motsvarar våra krav och webbbutikernas löften, därför behövs ”provrum”.
                När vi jämfört och dragit våra slutsatser köper vi men inte från den lokale handlaren utan från lämplig sajt.
                De lokala handlarna kommer bara att tillhanda hålla sånt vi ständigt behöver skaffa medan sällanköpsvarorna bara finns för beskådande,

Så tror jag.
                Senast ändrad av BeBest; 2003-11-15, 22:36.
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Sänka priserna i Sverige resulterar bara i en enda sak. Redskapshandeln dör ut. varför? Jo. För det spelar ingen roll hur låga priserna är. Det säljs ändå inte mer. Ingen köper ju två spön bara för dom kostar hälften. Man kan bara använda det man kan använda.
                  Varför ligger det så enorma överlager med billiga spön och rullar hos svenska handlare? Svar: Därför att man trott man skulle sälja mer när priset var lägre.
                  Finns det bara tusen kunder som köper var sitt spö, så finns det bara tusen kunder som köper var sitt spö.
                  Marknaden är inte större än så.
                  Säljer man ett spö för tusen kronor så tjänar man brutto 500 spänn.
                  Säljer man ett spö för 500 tjänar man brutto 250 spänn.
                  Att tro man tjänar på att konkurrera och sänka priser på en marknad som i hela Sverige är mindre än t.ex bara en enda stad som London och det bara finns säljmarknad för ett plutte antal grejjor , är rent nonsens.
                  Allt måste betalas. och är marknaden bara så stor, så måste priserna hållas på en nivå som kan göra att företagen lever kvar.

Att jämföra lilla sportfiskebranschen med butiker som omsätter i snitt 2-3 millioner med andra branscher som t.ex databranschen där varje liten pluttebutik omsätter tiotals millioner är så korkat så det finns inte.

För helvet. Vakna upp och tänk efter, eller starta sportfiskebutik själva och se hur det går med idiotsnack när verkligheten knackar på dörren.

Kommentera

Så nu tycker jag alla skall göra som så att ni betalar hysteriska överpriser för produkter som går att få för långt under halva priset utomlands så Ruger och andra kan driva sina redskapshandlar...

Helsike, varför inte höja priserna ännu mer så kanske det kan bli en liten lokalbutik i varje ort. För det spelar ju en väldig roll om man köper sin Rapala i butiken på orten eller över en webshop..

Själv skulle det inte falla mig in att betala den typen av överpriser som det är fråga om för att rädda kvar den lokala handlaren - visst - lite extra skulle möjligtvis kunna gå, men inte flerdubbla gånger priset..
                    Så fungerar det inte på någon fri marknad och det kommer det inte att göra på sportfiskemarknaden länge till heller..

Hårt för handlarna - bra för köparna

Kommentera

Sedan skall allt sättas i propotion till vad det är värt.
                      Bass pro Shop säljer runt 4,300,000 beten per år. En svensk butik i genomsnitt kanske 200 wobbler och lika mycket skeddrag och spinnare. Här pratar jag om den genomsnittliga lilla butiken. Inte de stora drakarna. De säljer mer, men tjänar i slutändan inte mer rena pengar trots sin stora omsättning.
                      Därför kan en firma som BPS sälja med liten mariginal och ändå få det att gå ihop. Mängd. Stor marknad. Ingen ankdamsbakgård som lilla Sverige.

Här gnäller man på att priset påen Bull dawg är 250 spänn. vad är då 250 spänn?
                      samma kille som gnäller över det priset går gladeligen ut på krogen o köper käk och ett par bira för samma pengar som ger honom mättnadskänsla och yrsel i ett par timmar. Något som är bortsovit och utskitet dagen efter.
                      Medans hans BD fortsätter fånga fisk om o om igen om inte stjärten av otur blir avbiten snabbt.

ABU tillverkar ungefär 1,3 millioner Ambor per år. Ca 900.000 av dessa går till USA. Där säljs de med noll vinst eftersom konkurransen pressat priset och en amba i snitt kostar 300 spänn för ABU att tillverka.
                      Vinsten på ambor får försökas tas igen på andra marknader.
                      Detta lyckas dåligt och därför har ABU fått avskeda folk kontinuerligt de senaste åren.
                      Nu har man i desperation lagt tillverkningen av vissa multirullar i Omotofabriken på Taiwan. Allt för att försöka få lönsamhet i den tillverkningen. De kommer sedan hit i delar som sätts ihop i Svängsta av den lilla kvarvarande personal man har där nere.

Vill man veta hur det står till med olika branscher och olika företag i Svarige kan man läsa i Näringslivets Ekonomifakta. Sedan förstår man mer.

Själv tänker jag fortsätta stödja den svenska redskapshandeln och betala lite mer för mina grejjor därför att jag vill ha redskapshandeln i Sverige kvar med alla fördelar den innebär.

Ni andra kan fortsätta att handla billigt utomlands och gnälla över att en wobbler kostar 100 spänn samtidigt som ni i samma veva köpt chips och expressen och några bira för samma pengar för att drälla i er framför tv-sporten.

Punkt Slut.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                      11 svar
                      13 570 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg jimmy85