FIska bäckröding - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FIska bäckröding

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Om man har björnkoll på var man ska stå och vifta ut masken så behöver man inte smyga lika mycket. Är man däremot hyggligt ny vid ett vatten så är det en fördel att smyga i alla lägen. Man behöver ju inte krypa men att älga fram och knäcka grenar är nog inte optimalt för god fångst.

    Jag brukar kasta ut på måfå när jag närmar mig bäcken utan att ens ibland se djupet. Går man längst med bäcken så förkollar man givetvis i den riktning man tänkt fiska av.

    "Oj, där nere verkar det bli ett väldigt lugnt parti.. kanske lite djupare"

    Då går jag en sväng ut från från bäcken och slänger i masken blint i mitten. Många gånger drar linan iväg i ett huj och det är bara att plocka upp rackarn.

    "Där nere svänger bäcken av och det verkar finnas ett rotsystem som blottats av vattenmassorna och gröpt ur"

    Samma, visa, går en sväng ut från bäcken och placerar masken i strömmen så den förs in mot rotpartiet naturligt. Endera fisk eller så fastnar du alltså i rötterna.

    Ser du att en firre pilar iväg så kan du glömma den. Glöm dock inte var den stod utan gå tillbaka dit nån timme senare eller kanske nästa dag. Att gå 2dm från bäcken hela vägen resulterar garanterat till sämre fångst. Tänk också på skuggan din och på att inte böja grenar över vattnet innan du fiskat av. Snabba förändringar = firren drar.


    Det var ett tag sedan jag fiskade i bäck men i sommar ska jag och sambon fjällvandra och då ska det fiskas!



    Bäckröding, vackraste fisken du hittar i svenska vatten.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av tugge08 Visa inlägg
      Hej!
      Nu är dfet såhär att min komis har ätt landställe utanför Gävla och det flyter en medelstor bäck utanför huset. Eftersom han inte är fiskeintresserad vet han ej om det finns någon fisk levande där, men han påstår att han hört från grannarna att det ska finnas Bäckröding i bäcken. Under sommarn ska jag och min kompis åka upp till hans landställe.
      Nu till min fråga, är det någon som vet hur jag kan se om det finns fisk i den bäcken?, Kan man lägga nät?, Måste man elfiska? eller är grannarnas påstående dn sista utvägen?.

      Beror på vilken bäck du menar? nät klipps sönder..ett nät bör man inte ens äga..tillräckligt sönderfiskat i det här landet,,
      enda sättet att se om det finns fisk är att prova sig fram..säger grannarna att det finns och att någon har fått så tveka inte,,då finns det,,
      är vattnet klart så brukar man annars se fisken,,,ta på dig ett par polariserade fiskeglasögon så kommer du garanterat se om det finns fisk i bäcken

      Kommentera


      • #13
        En av våra kanske vackraste fiskarter bäckmetade en hel del efter den här arten förr. Bäckröding väldigt glupsk allätare som kunde vara fullproppad med husmaskar i maginnehållet.

        Kommentera


        • #14
          Fick denna 1 maj i dalarna, den tog på 3.5grams mepps spinnare.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Dannejao Visa inlägg
            Fick denna 1 maj i dalarna, den tog på 3.5grams mepps spinnare.
            Det där är dock en (bäck)öring.

            Kommentera


            • #16
              Ett ul kitt ett litet flöte kompensera för djupet och några maskar på kroken sen är det bara att släppa ut i strömmen och följa flötet

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Dannejao Visa inlägg
                Fick denna 1 maj i dalarna, den tog på 3.5grams mepps spinnare.
                Bäckrödingens stora rival bäcköringen :-)

                Kommentera


                • #18
                  Nu vet jag inte hur stor den här bäcken är, men i den skogsbäck där jag under tonåren fiskade bäckröding räckte det med ett drygt två meter långt hasselspö, lika mycket lina och en liten krok. En liten mask, en tvestjärt eller tusenfoting, en larv från en tall som låg på marken eller något annat kryp dög som agn. Ibland kunde man behöva ett litet blyhagel som sänker. Säkraste ställena var små höljor, och man skulle dels ha solen i ansiktet för att inte kasta skugga över vattnet, dels skulle man undvika att gå för nära kanten, då fisken kunde känna vibrationerna från ens steg.

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av Backslag Visa inlägg
                    Nu vet jag inte hur stor den här bäcken är, men i den skogsbäck där jag under tonåren fiskade bäckröding räckte det med ett drygt två meter långt hasselspö, lika mycket lina och en liten krok. En liten mask, en tvestjärt eller tusenfoting, en larv från en tall som låg på marken eller något annat kryp dög som agn. Ibland kunde man behöva ett litet blyhagel som sänker. Säkraste ställena var små höljor, och man skulle dels ha solen i ansiktet för att inte kasta skugga över vattnet, dels skulle man undvika att gå för nära kanten, då fisken kunde känna vibrationerna från ens steg.
                    Testade förr snigel och en av deras huvudsakliga föda i rinnande vatten husmask(nattsländelarv)

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av JohnH Visa inlägg
                      Bäckrödingen är en glupsk fisk. Jag har fått bäckröding som haft maginnehållet ödlor, fågel, mask, mus, groda, insekter, fisk, kräfta och all typ av djur som lever i vattnet.

                      Prova vid djuphålor, vattenfall, nära trädstam som går upp ur bäcken i kanten på bäcken... ja alla ställen där det är ett hål/urgröpning/gömställe in i marken på ett eller annat sätt. De gömmer sig gärna i kurvor på bäcken eller andra passage som kan föra in mat utan att de ska behöva jobba.

                      Vissa fördelaktiga platser i bäcken hyser ofta större bäckrödingar. Har någon större plockats upp/skrämts iväg från en sådan plats så kommer det snabbt en ny dit och tar över. Hittar du en plats där du får en fisk kan du ofta komma tillbaka ett par dagar senare och få fisk på exakt samma ställe.

                      Det viktiga är att inte plocka upp många fiskar i denna speciella och avgränsade biotop. Där jag växte upp så fiskades det ganska mycket när bäckrödingbäcken blivit känd. Den repade sig aldrig igen.

                      Vissa bäckar hyser små mängder bäckröding men du bör veta om det finns bäckröding efter max två fiskedagar. Ställer du dig på en trolig plats med fisk så bör du få napp inom 4 utsläpp. Nappar det inte är det garanterat kört just där och du får gå vidare till nästa ståndplats.

                      Fiska med ett litet sänke, inte för liten krok (det måste gå lätt att släppa tillbaka fisken och som sagt, den här arten duttar inte med om den ska äta eller inte.. det dammar bara till så är masken borta). Fiskar du i skymning så kan det underlätta om du sätter en liten vit tejpbit 4dm ovanför kroken. Då blir det mycket enklare att ens veta om masken är i vattnet eller sitter i en gren. Det är en väldigt bra hjälp.

                      Längre spö ger större chans att få de fiskar som står på mer öppna vatten men långt spö är svårare att hantera om det är tuff vegitation. Fisken pilar snabbt iväg om du råkar dyka upp i dess blickfång. Det är en avvägning om man ska ha en liten 1,5m pinne till spö eller en 3m modernt spö. Beror som sagt på hur snårigt det är, bäckens storlek.. osv. Jag själv har ofta använt gamla kastspötoppar som jag knutit lina i. Knyt gärna i ögglan närmast handen och låt linan gå igenom alla ögglor. Är det tufft att vingla ut masken så kan man precistionssläppa mellan grenar genom att dra in linan, placera spötopp med sänke och mask på rätt ställe och sedan släppa ut rakt ner. Alternativ 2 är att använda en gren som man knyter linan på. Alternativ 3 är att ha ett 3m långt spö. Jag har aldrig använt längre när jag gått brevid bäckar. Alternativ 4 är att ha ett teleskopkastspö med tex spinnare. Det är lämpligt tex uppe i fjällen där det kan vara lite mindre med buskar och höga snår längst med bäcken... och om bäcken är av lite större modell.

                      Sen är ju bäckmete en fantastiskt bra metod att prova ens uthållighet och om man har kort stubin. Man fastnar garanterat i grenar och har en miljard mygg på händerna då man inte ska vifta och fejja för mycket då man smyger. Tålmodiga får fisk vid bäckmete... andra bör hålla sig till mindre snåriga ställen.
                      Kanske den vackraste fisken i rinnande vatten :-)

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 563 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 331 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 454 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 318 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 557 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X