Hur är gäddfisket i norrbotten ?:) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur är gäddfisket i norrbotten ?:)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Dammfiske nedom dammluckorna?

Bodde i Boden i 3 år och hade några diskussioner med en duktig kille från en fiskebutik där vars namn jag inte kommer ihåg. Han var ganska övertygad om att ni har ett av sveriges bortglömda gäddeldorado där. Då menar jag inte kalix-älven som vissa pratar om vid fluga efter gädda.
    Tydligen är det nedom dammluckorna (i sävast?) som de största asen finns. Vattenfalls kompensation för all lekande laxfisk innebär ju odling av laxfisk vilken tillsammans med vitfisk skapar ett överflöd av betesfisk nedom dammluckorna. Av naturliga skäl blir omställningen svår och gör fisken groggy, vilket gynnar gäddorna som kan stå och gapa o svälja...

Tyvärr fick jag själv aldrig tag i nån båt för att genomföra detta fiske (då jag pluggade och ekonomin ej tillät båt o motor). Vill minnas att han själv fiskade nedriggat till 5-10meter med minimum Westins Jätte etc. Ett av de bättre "dragen" var ett omsvarvat skohorn... Tydligen blir dessa monster selektiva på stor fisk (lax/öring förmodar jag).
    Han berättade också om en satsning en helg som gav 20-30gäddor med snittvikt på knappt 5kg.

Nån av er Lule-rävar som testat detta?
    ------------------------------------
    Fiskelycka till er alla!

Kommentera

Gäddfisket här jag fiskar har varit och är bra, blivit 4st över 100cm, störtsta 13.7kg.

Kommentera

Ursprungligen postat av Seanmike Visa inlägg
        Bodde i Boden i 3 år och hade några diskussioner med en duktig kille från en fiskebutik där vars namn jag inte kommer ihåg. Han var ganska övertygad om att ni har ett av sveriges bortglömda gäddeldorado där. Då menar jag inte kalix-älven som vissa pratar om vid fluga efter gädda.
        Tydligen är det nedom dammluckorna (i sävast?) som de största asen finns. Vattenfalls kompensation för all lekande laxfisk innebär ju odling av laxfisk vilken tillsammans med vitfisk skapar ett överflöd av betesfisk nedom dammluckorna. Av naturliga skäl blir omställningen svår och gör fisken groggy, vilket gynnar gäddorna som kan stå och gapa o svälja...

Tyvärr fick jag själv aldrig tag i nån båt för att genomföra detta fiske (då jag pluggade och ekonomin ej tillät båt o motor). Vill minnas att han själv fiskade nedriggat till 5-10meter med minimum Westins Jätte etc. Ett av de bättre "dragen" var ett omsvarvat skohorn... Tydligen blir dessa monster selektiva på stor fisk (lax/öring förmodar jag).
        Han berättade också om en satsning en helg som gav 20-30gäddor med snittvikt på knappt 5kg.

Nån av er Lule-rävar som testat detta?
        Det går ett biflöde genom sävast och ut i älven där finns en lucka vilket jag skulle kunna tro han menar.
        I det biflödet BÖR det gå stor gädda då det finns gott om betesfisk.

Har själv inte testa fiska där, men ska ta en sväng nån gång till veckan.

Ska fara runt om i Boden nu med båt för att fiska av ett tio tal vatten. De flesta fiskare jag pratat med runt om i boden sysslar med annat än just gäddfiske. Så gädda bör det finnas gott om!

Har hittat några ställen här i Boden som levererar bra med gädda varje gång... men inge större gäddor. Som bäst har vi toppat 7 kg.. men då bara från land. Skulle vi haft båt vet jag att vi hade kunnat fiska av grynnor m.m.

edit: Tydligen ska det gå fin gädda i vittjärv, nedan för kraftstationen. Men för att komma åt dom bra platserna behöver man självklart båt.
        Senast ändrad av Gimlan; 2009-06-17, 16:26.
        Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Det var vittjärv jag menade. Glömt alla namnen. Lär också behövas att komma ner på djupet ordentligt. Det ska tydligen va bäst där i juli, aug då vattentempen gynnar tillgången på betesfisk.
          Ha de bra.
          ------------------------------------
          Fiskelycka till er alla!

Kommentera

Var i vittjärv för ett tag sedan och testade fisket dära. Det var ju bra, men gäddan hade massa iglar på sig så den stod på botten och tryckte. Men det roliga va att den gick från 4-5 meters djup för att klippa betet som gick i ytan! Riktigt roligt.

Kommentera

nu är denna midsommar helg över, varit i kronogård och fiskat många timmar, utan större resultat förutom igår, då börja gäddan äntligen hugga på krokarna ! kom även 2:a i en gäddfiske tävling på en enorm gädda på 1.95 kg... men for sen på kvällen och körde metfiske främst efter abborre, men fick upp några gäddor kring 3-4 kg och tappa desto mera.. och abborr fisket gick även bra så blev en bra midsommar efter allt
              doh!

Kommentera

I dom sjöarna jag varit och fiskat den senaste veckan har fisket verkligen tappat "farten". Knapp några känningar alls, dom är inte lika villiga att stiga för att ta betet.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gimlan Visa inlägg
                  I dom sjöarna jag varit och fiskat den senaste veckan har fisket verkligen tappat "farten". Knapp några känningar alls, dom är inte lika villiga att stiga för att ta betet.
                  hmm kan bara hålla med, det är jäkligt dött, men bara hoppas att de blir någon huggperiod nu ! ska och testa lyckan ikväll igen så !
                  doh!

Kommentera

Någon som varit ut på senaste? Hade en polare som var å tfiska för någon dag sen, dom fick ganska bra. Men ingen size på dom. totalt tror jag dom drog runt 20 st

Kommentera

Nae riktigt pissfiske just nu, men det är normalt för sommaren.
                      Och de man tar med fin längd har oftast hunnit tappa all kondis vid detta laget!

Bara byta arter och invänta hösten!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 450 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art