Slakten i Byälven - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Slakten i Byälven

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det nästan tårar lite i öga när man läser detta om sitt gamla hemmavatten.
    Verkar ju som det är ofantligt möe gös som tas upp.

Synd på den fine älva!

Kommentera

Ursprungligen postat av roach master Visa inlägg
      Är så jävla pinsamt när man hör sånt här för det verkar fan bara som det är i värmland som folk beter sej så... Det är likadant i alsterån när gösen stiger upp där, det ligger högar med gös över allt säger dom som varit där.

Man skäms verkligen över att komma från värmland när dom här sakerna sker, särskillt när det är år efter år och folk inte fattar att det måste vara nog någon gång.
      Det är helt otroligt hur folk beter sej!
      Japp samma sak i alsterån . frågan är om det kommer stiga så mkt mer fisk där i framtiden var där och kolla igår dom har ju grävt sönder hela ån för utbygnaden av kraftverket.!

Var där förr mkt o fiskade förr med en polare vi kunde få 10 gös var självklart c&r. brukade tjata hål i skallen på folk när dom fick smågös så dom släpte tillbaka dom tur att dom flesta är helt inkompetenta på fiske annars skulle inte en enda gös fått leka där.!.
      varit själv o sett slakten i byälven helt sanslöst.!!

Kommentera

Jag vet verkligen inte om det går att göra mer. Jag har skrivit insändare till min lokala tidning, fisketillsynsmännen vet vad som pågår och de försöker göra ett bra jobb, men det är mycket svårt för dem.

Problemet är det att de som fiskar är invandrare med mycket dålig ekonomi. De fiskar helt enkelt för att tjäna pengar på det, och de blir som sagt som det blir då det är pengar inblandade i något. Jag klandrar dem inte, då jag troligen skulle gjort samma sak om jag hade det så dåligt som flera av dem har, men man blir ju bara så jävla förbannad när man ser slakten.

Fisketillsynsmännen var på premiären ett bra tag, och de sade åt flera fiskare som fått fyra gösar (som är gränsen för hur många man får ta per dygn) att sluta fiska, och det gjorde de.... till fisketillsynsmännen stuckit. Då kom de tillbaks som flugor till ett kadaver. Nästan löjligt.

Kommentera

Ring polisen vet jag - varför kontakta FVO först? Inte fan kan det vara husbehovsfiske att dra 50 kg gös om dagen per skaft... För lagen säger väl att man inte får rovfiska på detta sätt, eller är jag ute och cyklar? Man får väl som privatperson inte heller sälja spö/nätfångad fisk?

Nästan ingen i Sverige måste svälta så argumentet att man har det knapert håller inte. Kommer polisen på besök så kommer nog "nysvenskarna" på andra tankar. Oavsett var man kommer ifrån så ska man följa lagar och bestämmelser - inget rasistiskt i det (är själv importerad).

Sedan så behöver man ju inte bedriva 100% C&R - det blir lite väl fundamentalistiskt Man kan inte gråta över varje klubbad fisk (om det inte är ett praktexemplar).

Gösen är dessutom inplanterad i vårt fagra land så nog fasen är det en matfisk alla gånger!
          Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2009-06-16, 14:43.
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Jan O Visa inlägg
            ...antar att du syftar på bilden med en död 10+ gös... Är detta vardagsmat lider jag med er...
            Hej maistro Jan O., Gösslakten i Byälven utanför Säffle har pågått åtminstone sedan 1950-talet när jag för första gången läste i Svenskt Fiske samt Jaktmarker & Fiskevatten om det enorma Gösfisket i Byälven under vår och sommar. Gösfisket i Byälven är nog lika gammalt som Jantelagen...

Gå in på www.cabelas.com och leta efter fina båtstolar till din båt. Jag såg sådana du vill ha för bara några dagar sedan.
            Trevlig midsommar & Go for the Big Walleyes!
            Old Firehand
            www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Jodå, gösslakten pågår överallt verkar det som. I förra veckan tvingades kommunen här plocka bort en utmärkt met-brygga p.g.a "import-svenskar" som satt med upp till 10 spön var och slaktfiskade gös i trångt sund. Att de sedan nattligen lade nät över sundet och därigenom hindrade fisken att gå upp i i viken för att leka är helt sanslöst. Diskuteras om gösfiskeförbud apr-jun fr.om nästa år, vilket skulle vara bra - om det däremot skulle hjälpa något är tveksamt då missdådarnas kunskaper i svenska och respekt för gällande regler är mycket bristfälliga. Nog har man skällt ut diverse idioter som klubbar allt som nappar för att slänga skiten i skogen efter uträttad fångst, men tyvärr så uppfattas man bara som en tokig finne när ursinnet tar över. Vete fan vad man ska ta sig till....
              [FONT="Times New Roman"]In war, truth is the first casualty.[/FONT]

Kommentera

Det var värre förr i Säffle då nästan alla höll på med ryckfiske i Göstrappan där gösen vandrar upp i Harefjorden då togs det mycket mera fisk än idag
                Jig-fishing är roligast.

Kommentera

ja det är ju verkligen bara invandrare som slaktar fisk, eller inte....

vad menar du? att alla invandrare är kriminella och om dom inte är det så förstör dom på nåt sätt.

ta bort inlägget eller ta bort användaren från forumet tack.
                  Senast ändrad av Könberg; 2009-06-17, 12:16.
                  http://blogg.gaddajager.se/#home

Kommentera

Det verkar som Sverigedemokraterna får vind i seglen även här på FS.
                    Senast ändrad av Könberg; 2009-06-17, 12:28.
                    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

det är i konstigt
                      Senast ändrad av Craw; 2009-06-16, 18:52.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
                      22 svar
                      3 431 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nextline  
                      Startad av geson, 2010-08-05, 15:29