Slakten i Byälven - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Slakten i Byälven

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Fredad lek är nog det bästa, men inte är det någon direkt fara för utfiskning om man får så in i helvete mycket gös på en dag.

Kommentera

Tycker det är skit att folk inte kan bedriva ett vettigt fiske, men vi bör ändå hålla oss undan rasistiska påhopp osv. Eller är det gått om SD:are på FS?

Kommentera

men det är ju viss del människor som iinte kan bedriva ett vettigt fiske så dras alla över en kant.

Kommentera

Som jag skrev tidigare Det var värre förr i Säffle då nästan alla höll på med ryckfiske i Göstrappan där gösen vandrar upp i Harefjorden då togs det mycket mera fisk än idag
          60-70 talet i Säffle fanns knappast några nysvenskar som fiskade så resonemanget håller inte.
          Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Ursprungligen postat av LazziLax Visa inlägg
            Som jag skrev tidigare Det var värre förr i Säffle då nästan alla höll på med ryckfiske i Göstrappan där gösen vandrar upp i Harefjorden då togs det mycket mera fisk än idag
            60-70 talet i Säffle fanns knappast några nysvenskar som fiskade så resonemanget håller inte.
            Fy fan säger jag bara. Och här så hör man att den äldre generationen klagar på att nysvenskarna svinar med fisket. Om detta verkligen är sant så borde de kanske ta sig en funderare själva.

För övrigt så tycker jag att det är riktigt trist att det alltid ska komma rasistiska påhopp. Så fort det är invandrare/nysvenskar med i bilden så verkar alla dras under en kam. Så jävla tråkigt.

Kommentera

Nu måste vi få svar på frågan:
              Är det över en kant eller under en kam som är korrekt svenska?

Beträffande gösen:
              Jag har aldrig varit med om en dag när man fått 500 gösar och hade jag det hade jag garanterat kommit en gång till.
              Vart brister alla resonemang, för jag får det inte att gå ihop.
              Är det planterad gös man snackar om?

Kommentera

Ursprungligen postat av Jari F1 Visa inlägg

Beträffande gösen:
                Jag har aldrig varit med om en dag när man fått 500 gösar och hade jag det hade jag garanterat kommit en gång till.
                Vart brister alla resonemang, för jag får det inte att gå ihop.
                Är det planterad gös man snackar om?
                Korrekt svenska vet jag inte, men till utseende så går det nog en svensk på 20-25 nysvenskar.

Vi snackar om ett biflöde till Vänern, och hur gösen kom till Vänern det vet jag inte.

Kommentera

"Dra alla över en kam." ska det vara. Hur uttrycket uppstod vet jag inte... kanske kommer det från luskamningens tid?
                  sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av ZanderNiko Visa inlägg
                    Fy fan säger jag bara. Och här så hör man att den äldre generationen klagar på att nysvenskarna svinar med fisket. Om detta verkligen är sant så borde de kanske ta sig en funderare själva.

För övrigt så tycker jag att det är riktigt trist att det alltid ska komma rasistiska påhopp. Så fort det är invandrare/nysvenskar med i bilden så verkar alla dras under en kam. Så jävla tråkigt.
                    ZN jag tror dom flesta lever inte idag men så var det förr men å andra sidan var det nog sämre tider förr men ryckfiske är fördjävlig för att inte tala om alla sönderslitna gösar som inte kom upp.
                    Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Fredad lek är nog det bästa, men inte är det någon direkt fara för utfiskning om man får så in i helvete mycket gös på en dag.
                      Vi har fredad lek, och tur är väl det! Grymt många fiskar togs från början av april till mitten av maj. Då var medelvikten sjukt hög, och alla honor var romstinna till tusen. Tror att medelvikten på mina 10 första gösar låg på runt 5kg. Nästa år verkar en fullständig fredning av gösen vara aktuell från 1 Januari - 15 Maj, med totalt fiskestopp på i de centrala delarna av Säffle mellan 15 Maj - 15 Juni, och utöver detta ett förbud mot att ta upp gös på 70+cm. We'll keep on fighting!

EDIT: Detta pågår ju inte bara en dag utan hela gössäsongen, men som tur är så minskar ju fisketrycket ju längre tiden lider på året.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 490 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art