Meta med guldfisk.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Meta med guldfisk..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Var med ett häfte från Fiskeriverket? I senaste numret av Sportfiskarna som hette Livebait is dangerous, kan inte hitta häftet men har för mig att de rådde alla till att använda betesfisk från samma vatten, detsamma gällde mask, som man bör ta från mark som angränsar till vattnet som skall fiskas. Jag har för mig att det inte stod något om att det var förbjudet att använda från andra vatten, någon som har den kan ju kika.
    På jakt efter 15+

Kommentera

Ursprungligen postat av Rassie Visa inlägg
      Var med ett häfte från Fiskeriverket? I senaste numret av Sportfiskarna som hette Livebait is dangerous, kan inte hitta häftet men har för mig att de rådde alla till att använda betesfisk från samma vatten, detsamma gällde mask, som man bör ta från mark som angränsar till vattnet som skall fiskas. Jag har för mig att det inte stod något om att det var förbjudet att använda från andra vatten, någon som har den kan ju kika.
      Jo så står det i den.
      Fiskeriverkets riktlinjer
      -Använd endast betesfisk från det vatten där du fiskar
      -Häll aldrig ut överbliven betesfisk från något annat vatten när fisketuren är över.
      -Använd bara insekter och mask som du fångat i närheten av ditt fiskevatten.
      -Undvik fluglarver, så kallade maggots, eller annat levande agn som du köpt utomlands.

Känns som ordvalet riktlinjer försöker dölja att lagstöd saknas?

Kommentera

Så vitt jag vet så får man flytta betesfisk från en sjö till en annan. Men DU får inte plantera ut fisk hur som helst.

Ang dead bait, då kan man faktist sanera fisken innan man börjar använda den. Att lägga fisken i en saltlag är kanske inte direkt poppis då man ofta förändrar doften på fisken. Men du dödar då ett gäng med parasiter och annat skit. Frys ner skiten, tina och lägg i lag. Då har du dödat 99% av alla bakterier, till och med jag skulle käka skiten efter den behandlingen.
        Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Ursprungligen postat av nilslond Visa inlägg
          Död fisk kan också sprida sjukdomar. Saltvattensfisk i sötvatten är nog egentligen inga problem eftersom deras parasiter förmodligen inte klarar sig.

I lagen står dock att flyttning av fisk mellan vattensystem kräver tillstånd. Det står inget om att den måste vara levande för att beröras av lagen. Tolkas lagen strikt är det alltså inte tillåtet.
          Vadarstövlar, beten, båtar osv kan också sprida parasiter. I vissa länder tex norge måste du decinficera all utrustning.

Det måste vi dock inte i sverige. Det säljs till och med betesfisk just för ändamålet att vara betsfisk. som ligger i olika lager osv.

Kommentera

Eller så tar du en metersgädda och släpper i dammen och väntar några år

Kommentera

Ursprungligen postat av Tumlaren Visa inlägg
              För det första är det olagligt, du får inte ta fisk från ett vatten till ett annat vatten och sedan är inte guldfisk någon inhemsk art vilket är värre om dessa skulle sprida sig i våra vatten.

Tumlaren
              jag tror inte att det är någon risk att de förökar sig om en gädda sväljer betesfisken eller om den sliter sig från kroken för en fisk gör inga fler fiskar om jag minns rätt från biologilektionerna

så kör hårt jag skulle gärna prova det själv
              [FONT="Lucida Console"]Fishermanblood flows in my veins![/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av twinpower_feskarn Visa inlägg
                jag tror inte att det är någon risk att de förökar sig om en gädda sväljer betesfisken eller om den sliter sig från kroken för en fisk gör inga fler fiskar om jag minns rätt från biologilektionerna

så kör hårt jag skulle gärna prova det själv
                Hybrider ... guldfisk skulle helt klart kunna fortplanta sig med ruda, kanske fjällkarp med. Sen tror jag själva smittorisken är större än att sprida nya arter genom att en betsfisk sliter sig.
                På jakt efter 15+

Kommentera

Riktigt så dum i huvudet är jag inte...

Ursprungligen postat av nilslond Visa inlägg

-------------------------
                  Till trådskaparen:

Det är inte tillåtet att sätta ut fisk utan tillstånd överhuvudtaget. Oavsett vilken fisk det handlar om (smiter betesfisken bryter du mot lagen). Främmande arter som guldfisk är extra dumt att riskera att släppa ut, speciellt eftersom guldfisken kan klara sig i Sverige (därmed klarar säkert dess parasiter också klimatet). Dels kan de rubba ekosystemen och dels kan de som sagt sprida sjukdomar. Även några få fiskar kan ha förödande effekt. Ta kräftpesten som exempel. Några få sjuka kräftor släpptes ut i början på 1900-talet och se vart det har lett till... flodkräftan är nästan utrotad p.g.a. en enskild fiskhandlare i Stockholm för drygt 100 år sedan!

Har du något som helst vett i huvudet och/eller bryr dig överhuvudtaget om ditt fiskevatten så använder du alltså INTE guldfisk som bete.
                  Det är egoistiskt, oansvarigt och idiotiskt (i samma klass som att släppa ut minkar).

Hoppas du tar ditt förnuft till fånga och överger guldfisk-idén!

/ Jocke, Fiskekolog.
                  Det vatten jag skulle testa i är ett skapat icke naturligt vatten... Tror du jag e så blåst att jag släpper ut dom i en naturlig miljö? Nää riktigt så fisk kåt e jag inte!!! Och jag skulle aldrig ens tänka tanken att släppa ut en mink i naturen även om dom blir svinigt behandlade av pengahungriga minkfarmare!!

Robban.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rassie Visa inlägg
                    Hybrider ... guldfisk skulle helt klart kunna fortplanta sig med ruda, kanske fjällkarp med. Sen tror jag själva smittorisken är större än att sprida nya arter genom att en betsfisk sliter sig.
                    okey
                    [FONT="Lucida Console"]Fishermanblood flows in my veins![/FONT]

Kommentera

Det är mycket snack och lite verkstad här, har TS provat metet än eller?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 123 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uditsen
                      av uditsen