C&R vs Döda fisk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

C&R vs Döda fisk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Bra skrivet Jari håller med att man kanske borde se mer inviduellt på detta olika vatten miljöer m.m.

Sedan Aspen som man länkar till högre upp i inläggen tycker jag kommentarer och "råd" faller lite fel på för inget säger att fisken var i kondition att klara sig vid isläppandeeller har jag missat något den kanske såg svårt skadad ut och därför inget C&R.
    Vi har ju en liten grupp "experter" här på forumet som tydligen anser att det dom kan och vet det skall gälla överallt, problemet är ju att fortsätter dom kommentera felaktigt eller som för min del gamla bilder så kanske folk inte ens vill sätta in bilder eller dela med sig av fisket.
    För vissa kanske gör vad dom tycker är bra men hela tiden får påhopp varför då hålla på lika bra att skita i allt. Själv skulle jag lungt kunna ta och bonka all fisk jag får upp och mata fåglarna med fisken, för faktum är att utöver fisket så är jag aktiv i att skydda och rädda en del av fågellivet i sverige samt få stopp på olaglig import/export av fåglar och ägg m.m. Så egentligen är det bara en fråga för mig när jag är ute att skall jag låta fågel eller fiskintresset få gå först. För i båda fallen gör jag en god gärning för ena parten. Jag har faktiskt ibland bonkat fisk som jag lagt nära rovfågelbo för att ge dom mer föda.
    Jag fick påhopp för en ett år gammal bild nästa gång kanske någon lägger upp en 10år gamal bild för man tycker den är ok men kanske inte stämmer med dagens tänkande hur tror man det då känns om man får höra ta ditt ansvar för vad du gör.

Nej vissa C&R "poliser" här på forumet får nog tänka om lite för ibland handlar det absolut inte om tillrättavisning utan om nervärdering och påhopp.
    Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
    Nu även blog på gylta.blogspot.com
    Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

Kommentera

Ursprungligen postat av hobbyfiske.se Visa inlägg
      Själv skulle jag lungt kunna ta och bonka all fisk jag får upp och mata fåglarna med fisken, för faktum är att utöver fisket så är jag aktiv i att skydda och rädda en del av fågellivet i sverige samt få stopp på olaglig import/export av fåglar och ägg m.m. Så egentligen är det bara en fråga för mig när jag är ute att skall jag låta fågel eller fiskintresset få gå först. För i båda fallen gör jag en god gärning för ena parten.
      Behöver det ena utesluta det andra? Behöver man bonka fisk för att göra en god gärning för fåglarna? Nog borde man kunna göra en god gärning för fåglarna på annat sätt och samtidigt göra en gärning för fisken, kan man tycka i alla fall!?

Vill samtidigt poängtera, - har nyligen varit inne på "din" tråd, "kommentarer och attityd" -, att jag med denna "fråga/kommentar" inte vill tolkas som otrevlig utan ställer den i all "välmening"...

Kommentera

Själv har jag återutsatt 80% av den öring och gädda jag ar fångat i år. Grillade dock just en 3-kilos havsöring jag fick i våras. Den räckte till sex pers.

Jag tror att vi sportfiskare måste börja överväga att kanske släppa tillbaka troféfiskarna lika mycket som småttingarna (någon har redan nämnt det ovan). Det är redan många som gör det men det kan nog bli bättre.
        En tjock torskmadam på 15-20 kg producerar ju som sagt tiotals eller hundratals gånger mer rom än en kilosfisk. Stor fisk är lika med bra gener som alla säkert är medvetna om här.
        En östersjööring över tio kilo är ju så full med dioxin att man knappt vågar äta den. Så det finns ju ingen mening att behålla dom heller.

Kommentera

jag va o fiskade abborre idag och det högg en gädda på 3,6, jag lyckades inte få ut spinnaren då den satt längst fram där gälbågarna möts. blev tvungen o bonka den till slut. Men jag försökte iaf.. körde in hela näven i käften på den.. farsan e tokig för jag inte tar upp någon fisk till kräftma så nu fick han en iaf
          Bifogade filer
          [FONT="Book Antiqua"]Det är tur man har en hobby [/FONT]

[FONT="Lucida Sans Unicode"]Esox Lucius[/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av world in my eyes Visa inlägg
            Behöver det ena utesluta det andra? Behöver man bonka fisk för att göra en god gärning för fåglarna? Nog borde man kunna göra en god gärning för fåglarna på annat sätt och samtidigt göra en gärning för fisken, kan man tycka i alla fall!?
            :
            I vissa fall är den goda gärningen att ge den naturliga föda som fågeln äter, detta speciellt i en tid när dom har ungar för tillväxtens skull, att sätta ut en tallrik med stuvade makaroner och köttbullar som blivit över är inget alternativ. Men man behöver ju inte bonka fisk tex till en svan som behöver hjälp den har mycket annan naturlig föda.

Allt har ju en prioritering måste jag välja mellan en vanlig ej hotat fisk och en rovfågel som är på väg att dö ut så klart jag ger fisken till fågeln.

Klart man kan köpa fisk i affär till fågeln men vem betalar jag betalar redan 1000-tals kronor för den del av verksamheten som jag är inblandad i. häe finns inga bidrag eller skatteavdrag som hjälp från samhällets sida.

Här precis som på andra ställen använder man sunt förnuft kommer man långt.

Kommentera

Jag tar bara upp stora abborrar, typ över halvkilomen inte heller dom som e över 1 kilo

dom små för växa o dom stora för leva, små har ingen mat på och stora smakar badanka

men skulle ja kroka en öring eller lax eller gös hadde den blivir middag.

Kommentera

Pratade med en sportfiskare idag som hade faktiskt en liten kul jämförelse gällande C&R.
                Han tyckte att som det är nu har C&R spårat ur lika mycket som vegan och djurrättsrörelsen, Det finns ett fåtal som verkligen vet vad dom sysslar med sedan några som tror dom vet vad dom gör och dom som inte har en aning men ändå hänger på för att vara med och "inne".

Dom här vegangrupperna m.m. släpper ut djur som sitter i burar och jublar över att dom friat djur, samtidigt kommer nästan alla att dö av svält eller annat då dom har svårt att klara sig i det vilda, dom får en plågsam död..

När det gäller C&R så blir det liv med några bonkade gäddor på bild, men ändå envisas folk att fiska när olika arter leker vilket innebär att tex en del rombärande honor får sätta livet till för att dom blir för skadade, men då inte romen kan tillvaratas och ge nya fiskar är det ju som att bonka 1000.tals med fiskar och detta är det ingen som gnäller om utan man får beröm för att man inte lät fisken lida mer, men hade man inte fiskat i lektid så hade den ju inte behövt dö och gett sin avkomma istället.

Jag nämnde för honom att det debatteras ganska mycket om att alla seriösa blöter händerna innan dom tar i en fisk då skrattade han och sade att under dom åren han hållit på och fiskat med många olika personer och i tävlingar så är det bara någon enstaka som gör detta vad han sett men många är noga med att skölja händerna efter man tagit i fisken.

Hans åsikt var att återsläpp alltid stora exemplar samt dom små som inte hunnit leka minst en gång, undvik riktat fiske speciellt mot känsliga arter i lektid sedan kan man ta det man behöver och vill ha för eget bruk och givetvis återbördas det man inte vill ha för det är ju ingen mening att bara slänga fisk,

jag måste ju säga att det låter vettigt

Kommentera

Läser KG? och MastaPike nu?

Kommentera

Ursprungligen postat av Jari F1 Visa inlägg
                    Läser KG? och MastaPike nu?
                    Hehe jepp! Vet inte om det är mig det syftas på med c&r? Jag är både ekologiskt och etiskt sett för att man ska bonka en del av fångsten man får, men på rätt sätt. Samtidigt är jag för, som jag tidigare nämnt, att om man fiskar med syftet att återutsätta fisken levande så bör man behandla den på bästa möjliga sätt för att göra sportfisket mer etiskt riktigt.

Ang. hobbyfiskes tuggande om fiske på lekfisk som skall dö etc. så kan jag försvara mig med att jag är insatt i ämnet och utfört två naturvetenskapliga studier på c&r gädda samt jobbar med det via pikereg. Min bild av c&r fiske är att dödligheten är extremt låg hos gädda (<1%), men även övriga arter jag fiskar med. Till hobbyfiske kan jag dessutom säga att i de arter jag fiskar har jag aldrig sett några bevis för att honorna skulle vara känsligare.

Att hobbyfiske bara skrattar åt att man ska blöta händer, ha bra avkrokningsutrustning etc. tycker jag är tråkigt! Tror egentligen inte typ snultror etc. skadas alltför mkt, men läs mitt första stycke så borde poängen förstås.

PS. Tycker jämförelsen var riktigt dålig

Kommentera

Nu var ju detta andrahandsuppgifter från en sportfiskare jag mötte så jag kan ju inte ge fördjupande kommentarer om hans åsikt.

Men jag tror dig när du säger att dödligheten är liten hos gäddan vid C&R men kolla då hur många som skriver om sina fångster och bilder, den var tyvärr för skadad så den kunde inte släppas. Är det då romstinna honor så kan man ju faktiskt se det som ett mass bonkande av tex gäddor.
                      Själv är ju av den åsikten som fler har att allt för många fiskar bonkas i onödan för dom hade säkerligen klarat sig omman släppt dom.
                      Tror faktiskt en del av dessa ursäkter om att den var för skadad att man tagit med den hem för fotografering tex och sedan helt enkelt slängt fisken

som sagt jag skrattar inte åt förbättringar på C&R har faktiskt ändrat mitt eget handlande en del genom saker som sagts här.
                      Men vad gäller blötning av händer så tror jag på den jag pratade med för jag förstorade upp några slumpval utvalda bilder från albumet och på en av dessa ser man tydligt att den som håller gäddan (gäddor i alla fallen) är blöt om händerna, dom övriga jag tog ut kan man inte se att man skulle ha blött händerna först om man nu inte gör det genom att fukta dom med en svamp eller liknande.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 142 visningar
                      0 gillar