I stora värtan pågår ju märkningsprojektet pikereg där vi är några st som har gått en utbildning för att märka fisk. Det har redan visat sig fungera och vi har förhållandevis ofta kontakt med märkt fisk eller får någon. Dock säger ju inte det att det funkar på alla fiskar utan givetvis beror de på behandlig osv som kommer att framställas när projektet är klart. Men självklart är det inget fel att ta upp en matfisk eller två eller om fisken är för skadad, men man behöver ju inte bonka varje fisk man får.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
C&R vs Döda fisk
Collapse
X
-
Förstår givetvis vad du menar och tänker, yrkesfisket går ju hårdast åt bestånden.Ursprungligen postat av dandark Visa inläggDet är mycket bättre att ta hem hem fisk för mycket än att köpa fisk, yrkesfisket är det som verkiligen skadar ett bestånd.
C&R är kanon(för mig självklart) på de fiskar som inte tänkts äta eller inte fått för grova skador.
Men, som även Tintin_jkpg är inne på så funkar inte "tänket", -det är bättre att ta hem en matfisk för mycket än att köpa fisk i affären- i praktiken.
Yrkesfiskarna har sina kvoter, för varje egen-fiskad fisk som tas upp blir, så att säga, en fisk mindre i havet. Kvoten yrkesfiskarna har, minskar inte för att du fiskar din egen fisk, ekvationen är enkel, hade du köpt din fisk i affären istället hade det funnits en fisk mer i havet. Bättre då att köpa fisken i affären än att det eventuella överskottet där mals ner till fiskfoder eller annat.
För att ditt "tänk" ska ge effekt krävs en enorm minskad efterfrågan från konsument på fisk i affären så att kvoterna yrkesfiskarna tilldelas ska dras ner. För det att bli verklighet skulle krävas en kraftansträngning utan dess like från större del av den fisk- ätande/köpande befolkningen som helt måste börja fiska sin egna fisk.
Om så ändå skulle ske skulle det förmodligen ta sådan tid innan "marknaden" skulle reagera, innan kvoterna skulle börja minska, att bestånden skulle ta dubbelt med "stryk" under längre period, kanske med förödande konsekvens...
Kommentera
-
Denna diskusionen är ganska meningslös på Fiskesnack. Alla har sina varianter men överlag tänker alla lika.
Kör diskusionen i alla dagstidningar som har någon sommartävling, fiskebilaga, insändar osv.
Du behöver nå de 2 miljoner personer i sverige som fiskar men som aldrig köper en fisketidning eller går in på denna eller liknande sidor. Du behöver nå alla de som åker ut på sommarfisketurer efter torsk med familjen men som inte visste att man måste ha med sig en kylväska för att bevara fisken ätlig. Du behöver nå alla dem som sitter på bryggan och tar upp all fisk de får för att sen slänga i soptunnan. Du behöver nå de som hyr en båt och spinnfiskar gädda och får på en 14 kg drömfisk som även den slutar i soptunnan. Du behöver nå....listan kan göras hur lång som helst. Men glöm inte...de har precis samma rättigheter som oss att fiska!
Du behöver inte nå oss...vi vet hur det fungerar även om detaljerna alltid kan finslipas...
Kommentera
-
Helt riktigt.Men den attityden många yngre förmågor har här på forumet när det gäller c&r gör att folk bara blir förbannade och det får en tvärtemot effekt istället. Så som Flode skrev på denna bilden http://www.fiskesnack.com/fotoalbum/...id=0&sort=date gör att folk kanske lyssnar, och fiskare som inte varit med så länge stannar kvar på forumet och lär sig mer istället för att tycka att det är ett forum fullt med idioter och aldrig går in och läser nåt mer här.Ursprungligen postat av Mikael Visa inläggDenna diskusionen är ganska meningslös på Fiskesnack. Alla har sina varianter men överlag tänker alla lika.
Kör diskusionen i alla dagstidningar som har någon sommartävling, fiskebilaga, insändar osv.
Du behöver nå de 2 miljoner personer i sverige som fiskar men som aldrig köper en fisketidning eller går in på denna eller liknande sidor. Du behöver nå alla de som åker ut på sommarfisketurer efter torsk med familjen men som inte visste att man måste ha med sig en kylväska för att bevara fisken ätlig. Du behöver nå alla dem som sitter på bryggan och tar upp all fisk de får för att sen slänga i soptunnan. Du behöver nå de som hyr en båt och spinnfiskar gädda och får på en 14 kg drömfisk som även den slutar i soptunnan. Du behöver nå....listan kan göras hur lång som helst. Men glöm inte...de har precis samma rättigheter som oss att fiska!
Du behöver inte nå oss...vi vet hur det fungerar även om detaljerna alltid kan finslipas...Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/
Kommentera
-
Pratade med en kille idag som menade på att ingen jävel hade att göra med hur många och hur stora fiskar han bonkade. Det kan man iofs tycka, men när man bonkar stora fiskar mest för att visa upp dom i tidningar och liknade så är man ganska oschysst mot andra som fiskar i samma vatten. Man vill ju gärna veta att det simmar runt lite fina fiskar där man fiskar. Dessutom mår vattnen som regel bäst av att de stora fiskarna simmar kvar.
Är även lite fundersam över det här med att "den blödde så jag var tvungen att avliva den". Hur vet man det? Är dom som säger så veterinärutbildade? Var går gränsen, man har ju sett rejält ärrade fiskar som uppenbarligen varit med om en hel del. Om man försöker släppa tillbaka en fisk och den kommer uppflytande hela tiden så är den förstås körd, men i övriga fall så funderar jag över hur man gör bedömningen att fisken inte klara återutsättning?
Vill även understryka att även om nu fisken kanske klarar viss omildhet så ska alltid se till att vara så skonsam som möjligt om man släpper tillbaka fisken.
Vad det gäller "Svensson-fiskare" så lär de bli tvungna att lära sig återutsätta fisk om förslaget om fönsteruttag på gädda går igenom. Då kommer det nog stå en del om de ny reglerna även i dagspressen framöver.
Kommentera
-
Precis, forskningen visar på att långt ifrån all fisk som är kritiskt krokad (gälar, aorta, svalg) och blöder svårt avlider. Att inte släppa fisken för att den blöder, eller för att återhämtningen på fisken är dålig behöver inte vara ett skäl för att ta upp den. Självklart har den blödande fisken en högre dödlighet vid återutsättning, men dödligheten för dessa fiskar är fortfarande väldigt låga vid normalt c&r fiske.Ursprungligen postat av KG? Visa inläggPratade med en kille idag som menade på att ingen jävel hade att göra med hur många och hur stora fiskar han bonkade. Det kan man iofs tycka, men när man bonkar stora fiskar mest för att visa upp dom i tidningar och liknade så är man ganska oschysst mot andra som fiskar i samma vatten. Man vill ju gärna veta att det simmar runt lite fina fiskar där man fiskar. Dessutom mår vattnen som regel bäst av att de stora fiskarna simmar kvar.
Är även lite fundersam över det här med att "den blödde så jag var tvungen att avliva den". Hur vet man det? Är dom som säger så veterinärutbildade? Var går gränsen, man har ju sett rejält ärrade fiskar som uppenbarligen varit med om en hel del. Om man försöker släppa tillbaka en fisk och den kommer uppflytande hela tiden så är den förstås körd, men i övriga fall så funderar jag över hur man gör bedömningen att fisken inte klara återutsättning?
Vill även understryka att även om nu fisken kanske klarar viss omildhet så ska alltid se till att vara så skonsam som möjligt om man släpper tillbaka fisken.
Vad det gäller "Svensson-fiskare" så lär de bli tvungna att lära sig återutsätta fisk om förslaget om fönsteruttag på gädda går igenom. Då kommer det nog stå en del om de ny reglerna även i dagspressen framöver.
Så kallad "uppflytande fisk" har visat sig kunna klara sig med. Vissa gäddor har visat sig kunna flyta, till synes döda i ytan i ca 1h tid innan de återfår balansen och åtminstone kortsiktigt överlever (upp till ett par dagar)! Eftersom postmortaliteten på gädda är väldigt låg så klarar sig dessa fiskar sannerligen på längre sikt med.
Kommentera
-
Jag tror att de flesta som "bonkar" fiskar är i unga år. Jag själv gjorde det samma när jag var liten för att man fattade inte bättre. Man ville på något sätt visa vad man hade lyckats få upp. Klart att det finns gamla "bonkare" också men jag tror helt klart att de flesta är unga.
Kommentera
-
Ja, vad har vi då vunnit på att återigen (bara nån dag sen sist) ha vädrat samma gamla åsikt vi alltid haft?
Är det någon som bryr sig om vad de andra tycker egentligen?
Det finns en massa konstiga sk sanningar som lever kvar, som ingen verkar kunna vederlägga och eftersom det finns väldigt lite egentlig forskning på områdena rekreationellt fiske som har relevans för våra fiskevatten så handlar det om mer eller mindre övertygade slutsatser man drar utifrån sin egen logik.
Som om samma regler skulle gälla för alla våra olika fiskevatten.
Min åsikt är att en damm, en å, en större sjö och kusten är fyra helt olíka typer av habitat där kunskaper om det ena vattnet kanske inte ens är tillämpligt på det andra.
Ja, jag har även tagit i beräkningen C&R-ivraren Cooke's virriga slutsatser.
Det anslås då och då en spottstyver för forskning i "våra" vatten, men sällan kommer det något annat än en förvirrad rapport utifrån just den forskarens utgångspunkt och ett halvmesigt förslag på "vi ska ta upp 2-4 kilos gäddor bara, samtidigt som t.ex skarvkolonierna lämnas helt utan hänsyn.
Min åsikt är att 2500 fiskare i sthlms skärgård på ett år inte kan ställa till lika stor skada som skarvarna gör på två veckor. Visst, kanske lite raljerande men jag hoppas storleksordningen på problemet såsom jag ser det är tydligt nog.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
|
14 svar
3 141 visningar