Stora gäddor på tallriken? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stora gäddor på tallriken?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

vet inte förklaringen men kan komma med en liten teori som jag har. En stor gädda, låt oss säga 10 kilo är ofta väldigt gammal till motsats mot laxfiskar som växer fortare. Och det är väl snarare regel än undantag att det är finare kött på yngre individer oavsett djur (kalv är väl finare än gammal "mjölk ko"?).

Så min slutsats är att ålddringsprocessen torkar ut köttet och gör det "träigt".
    Men det finns säker någon kemist som kan förklara varför, samt hur det går till.

Kommentera

Större gäddor filéar jag. Då slipper du benen och gäddköttet blir finare att äta, anser jag. För att det ska vara lönt att filéa en gädda så krävs det att den är lite större. Annars är det i regel 2 kg gäddorna som är smidigast när man gör ugnstekt gädda.

mvh/Jon
      - Öland, Kalmarsidan och Smålands insjöar -

Kommentera

Jag har inte smakat på gädda större än 4kg men jag är övertygad att man kan laga till en 10+ så att den blir god också. Som vanligt hänger det på kocken ...

Fast personligen skulle jag nog släppa tillbaka en 10+ om jag fick en.
        C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
        Svar på vanliga frågor hittar ni Här
        Fiskesnacks regler hittar ni Här
        Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Om man misshandlar fisken under tillagningen blir den torr och träig! Jag föredrar en 5+ gädda framför en 1,5 kilos. Den stora är lättare att rensa, filea och göra vettiga portionsbitar utav. För ett gott rcept på gädda rekommenderar jag mitt recept på Lyxgädda.

Vill du koka din fisk gör så här. En rumstempererad fisk lägs i en tom kastrull. Häll på kokande vatten till dubbla fiskens tjocklek. Låt ligga en stund. När fiskköttet nått en temperatur på 70°C är fisken klar! Jan-Boris Möller heter kocken som tipsade mig. LÄtt som en plätt och ingen vidbränning eller ”torrläggning” av gott fiskkött!
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

En skärgårdsgädda växer fortare än en gurka från en liten näringsfattig insjö, varvid en femkilos är godare från skärgården än från lilla pölen eftersom den är yngre..

Nu o några månader framåt är rätta tiden att ta sin matgädda. En fin 2-4 kilos är mumma med kokt potatis, smält smör o hackat hårdkokt ägg..Pepparrotssås är inte heller fel, om man vill..

Vissa gäddor kan ha en liten bismak. Lite frän sådär. Detta sitter i slemmet.
            Så ta ur och lägg gäddan på en lutande planka o låt den laka ur under rinnande kallt vatten några timmar. Fjälla ordentligt om du vill.
            Koka i lätt saltat vatten precis till köttet släpper från benen.

GOTT!!!

PS. Glöm inte passa gallan när du tar ur den. Gallsmak är inte kul alls..

Kommentera

Mormor brukar göra Gädd biffar på något vis vi kallar dom McGädda. MOTORCYKEL GÄDDA!!!

Kommentera

För att återgå till varför "gammelgäddan" smakar illa så har ju många varit inne på delar av svaret; nämligen att en gädda på 7-8 kg + inte från något vatten, oavsett hur pass produktivt det än må vara, särskilt ung. Köttet, musklerna, blir ju sämre med åren, tänk er den hemska tanken att välja mellan att äta en tugga av en 20 årings biceps eller den 85 årig tants biceps...alltså musklerna försämras och försvagas med åren och därav också smaken. Sedan är det ju så att en gädda i våran vatten är den högst stående i näringskedjan (ivf då den är i den storlek som vi pratar om) och miljögifter och annat anrikas i denna och hamnar i en koncentrerad mängd i gäddan. Tänk er själva, diverse tungmetaller och andra gifter hamnar i vattnet. Dom tas upp av små organismer som sedan blir upptagna av smådjur som sedan äts upp av i tusental av yngel, vilka i sin tur blir uppätna i tusental av småfiskar, vilka i sin tur blir uppätna i tusental av gäddan. (förenklat) Summa kardemumma blir det en stor koncentration av gifter i gäddan. Av denna anledning, och här spekulerar ja bara, kanske "gammelgäddan" fått ett extra dåligt rykte som matfisk. Alltså att det faktum att gäddan kan vara direkt farlig att äta, för t ex gravida kvinnor, har kommit att ersättas med att den "bara smakar kasst". Aja om nu någan annan vill spåna vidare om detta så är ni välkomna. Rätta mig gärna om ni tror jag har fel.
                Om det blir dubbelhugg i min båt stämmer man obligatoriskt upp i nationalsången och tar en prisa snus(2006)...dock får man nog lov att ta en prisa nikotintuggummin nu för jag har precis slutat upp med eländet..(2007)
                Eller så skiter man i det och tar en prisa snus som en riktig karl, är nere i träsket igen (2008)

Kommentera

Tycker att gäddor på 3-4 kilo är bästa matgäddorna efter som benen blir lagomt stor, och fileérna perfekt storlek. Sen har den inte hunnit bli så gammal och träaktig.

Kommentera

Hur många har inte ätit kilo borrar och även större? Dessa kan
                    vara över 10år gamla och smakar utmärkt enligt min mening,
                    så det med gammal och träig det tror jag inte på.
                    Sen kan man ju se dom stora gurkorna som avelsdjur, dom har
                    blivit stora för att dom har kvalitéer eller är det nån som tror att
                    dom blivit stora av ren slump?
                    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

En teori till att gammelgäddor smakar dy är att dom står nere vid botten relativt stilla, och får smak därifrån... Motsägs då av en bekant som smaskat i sig en 10'a fångad i en vik och påstod att den var mums.

En granne till oss fick däremot en trekilos som smakade trä, visade sig vara en riktigt gammal hanne...

Tidigare pratade man mycket om strömmingsgäddor. Dessa stod inte på botten utan följde med strömmingsstimmen i frivattnet istället för att stå på botten och sura. Dessa skulle vara en klart roligare smakupplevelse än dom stillastående gäddorna...

/D

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 450 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art