Har faktiskt tagit de flesta av mina storgäddor när det varit vindstilla. Detta har dock varit på våren, inte på hösten.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Oktober Gäddan
Collapse
X
-
I vilken typ av vatten fiskar du?
Nu när vattnet börjar bli kallare brukar jag först med ekolodets hjälp försöka lokalisera betesfisken. I den sjö jag bedriver mycket av mitt höstfiske i brukar de nu hålla till i de djupare partierna av sjön.
Och när betesfisken är samlad är gäddan aldrig långt borta.
Trolling är ju då en effektiv metod eftersom du täcker av stora ytor på en dag.
Flötestrolling likaså.
På dessa ställen bedriver jag mitt fiske fram till isen lägger sig.
Kommentera
-
Nu på hösten trollar jag över kuperad botten där bottendjupet är 5 - 10 m. Brukar få dom största på 5 - 6 m. Trollar även i djubbranter och i frivattnet i anslutning till grynnor. Jerkbaitfiskar vid grynnor och platåer i anslutning till djubbranter. Djupet där är mellan 2 - 5 m. Vädret ska vara mulet, gärna disigt eller lite regn med en vindstyrka på 3 - 5 m/s.
------------------------------------------------------------
Besök gärna min blogg!! http://teamfoogde.blogspot.com/
------------------------------------------------------------
Sävenfors vattenbruksskola. http://www.savenfors.nu/
Kommentera
-
Det beror mycket på temperaturen med om gäddan är på hugget. har det vart ca 13 grader o sjunker snabbt till 11 grader kan de vara uruselt fiske. Men när temperaturen sen stiger en halv grad igen höjs aktiviteten. Ju längre in på hösten man kommer desto långsammare måste trollingen ske. Då är det också viktigt att anpassa wobblern så den klarar en så pass långsam gång så den inte bara driver med.
Kommentera
-
Anledning till att vind är en viktig faktor är väl att det finns större chans att hitta även dom lite större gäddorna på grundare vatten. Större gäddor är generellt skyggare än mindre men blir "mindre skygga" av ett vatten som av vinden är i "rörelse". Vattnets rörelse får även kanske bottenslamm och annat att luckras upp vilket även det gör gäddan mer benägen att komma upp närmare stränderna, dels utgör detta grumligare vatten ett "kamoflage" och dels drar detta till sig vitfsk.
Lite delade teorier om vart man ska söka den större gäddan nu på hösten(små gäddor står ju i princip grunt vid vassar mm. året om). Vissa menar att gäddan nu kommer upp mot grundare vatten medans andra förespråkar att fiska djupt mellan 5-10m. Kanske är detta beroende på i vilket vatten man fiskar. Som ex., tog en skaplig fisk(6.5kg) alldeles nyligen på 1-1,5m djup, mitt på dagen, djupt inne i en grund vik i Sthlms skärg.,denna fisk stod "garanterat" inte där under sommaren. Egna generella teorier ang. höstfisket är att när vattnet på de grundare områderna fortfarande är varmare än på det djupare drar dessa områden till sig "värmesökande" fisk som tex Braxen, i samband med tex. vind utgör då dessa områden bra jaktområden för den större gäddan. Gäddan byter, i och med att det djupare vattnet kyls av, stånsplats närmare dessa grundare varmare områden.
När dagar och nätter blir allt kallare, det grunda vattnet kyls av snabbare än det djupare, när ytvattnet på grundområderna är kallare än på 5-10m så blir omständigheterna det motsatta, värmesökade fisk står djupare och likaså gäddan...
Har även dock tagit till mig teori om att stora mängder vitfisk kommer upp på grundområderna en period under senhösten/vinter för att "ta del av" förmultnande växtlighet, därav en ev. förklaring till att ganska många stora gäddor tas på riktigt grunt vatten i Nov-Dec.
Kommentera
-
Misströsta inte, många här inne är rutinerade gäddfiskare dom andas gädda dom kan sitt fiskeUrsprungligen postat av pito89 Visa inläggfan kom precis hem efter ett pass på 2 timmar.. ja vet 2 timmar men fortfarande ingen fisk.. fan blir galen på det här, det verkar som att det går skit bra för alla här på forumet men helvete för mig ..haha .. eller e d det bara ja
.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av vaarius275Hej vänner!
Jag har blivit väldigt sugen på att testa på att fiska med en original ”The...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2026-08-16, 19:03 -
-
av vaarius275Hej vänner!
Jag har blivit väldigt sugen på att testa på att fiska med en original ”The...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2026-08-16, 19:03 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
|
11 svar
13 574 visningar
0 gillar