De är väl just de jag tycker är lite märkligt med jerk trenden. Fiska med oversize grejjer till allt kan ju inte vara särskilt kul. Men fel verkar jag ju ha :p
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
drilla gädda!??
Collapse
X
-
Det är en intressant gräns det där, skall man satsa på den effektivaste utrustningen eller den utrustning som är "roligast" att drilla med? :P
Nu har jag iofs fått uppfattningen att gäddor överlag är halvdöda, det var nästan "för lätt" att drilla en ca: 4.5kg med mitt 15-40g-spö med 0.12 lina. Men det var nog en trött gammal herre.
Nästan var väl iofs ordet, var inte så tuff när jag såg storleken på fisken jag först trodde var ett bottennapp, eller när rackarn ville rusa in i vassen.
Jag skall prova att fiska efter gädda med tandpetaren, kan nog bli spännande.Var snel mot fisken!
http://www.myfishmap.com/nenja
Kommentera
-
Det kan jag skriva under på, fick en gädda som högg en fisk jag hade på mitt feederspö, jädrans rolig fajt, dock avgick gäddan med segern.Ursprungligen postat av Sg Visa inläggDrilla gäddor på feederspö kan jag säga är en jävla tango!
På många sätt är det bra att fajterna blir kortare på exempelvis jerkspö. Fisken hinner inte bli utmattad vilket är positivt om man släpper tillbaka den, vilket de flesta gör med större gäddor.
Kommentera
-
Jag har kastat ca 10 kast med ett normalt jerkspö. Det räckte för att jag skulle inse att detta inte var något för mig. Fiskekänslan=0
Alla jerkfiskare säger att huggetär grymt.Konstigt??!!!
Rak stum lina och ett spö som flexar 0.
Nej,inget jerk förmig.
Kommentera
-
Gäddans fight beror naturligtvis var draget sitter i munnen sitter krokarna i svalget följer vilken fisk som helst snällt med det med säger sig ju självt gör nog jävligt ont,jag har upplevt så i allafall att gäddans fight har berott på var kroken sitter och naturligtvis hur kallt det är i vattnet gäddans trivseltemp ligger runt 12c. Jag krokade fast en 4kilos gädda i ryggen en gg det var min längsta gäddfight. Har jerkfiskat sparsamt och det är inget för mig. Jiggfiske är super på gädda vilken härlig känslaSenast ändrad av Fishing Feber; 2009-10-15, 08:56.
Kommentera
-
Man hör ofta hur folk beskriver hur dem drillat storgäddan i 20, 25 till och med 45 minuter. Jag har svårt att se logiken i att gå ut och fiska gädda med så pass klena prylar så man tvingas till det. Visst är det många som ser tjusningen i fisket i de hårda kamperna och de långa drillningarna.
För mig är målet alltid att få upp fisken, jag älskar jerkbait där du kan sätta hårdare press och landa fisken på betylidgt kortare tid. Vem vill tappa en storfisk? Ska man dra det ytterligare ett steg så kan man kalla fisket med stabilare prylar mer effektivt, rent krasst hinner du ha grejerna mer i vattnet, utökar din fisketid och i slutändan dina chanser till mer och större fisk.
Men det är klart, fiskar man mycket popper och mindre beten där man får mycket snipa och mindre fisk då är det klart roligare med lättare grejer.
Skitfiske!Följ mig gärna på Instagram: https://www.instagram.com/fiskefokus/
Kommentera
-
Ursprungligen postat av lex Visa inlägg.
På många sätt är det bra att fajterna blir kortare på exempelvis jerkspö. Fisken hinner inte bli utmattad vilket är positivt om man släpper tillbaka den, vilket de flesta gör med större gäddor.
Var på föreläsningen i samband med BGF och enligt den har inte utrustningen
nån betydelse för gäddans överlevnad vid c&r, dvs dom såg inga
skillnader om gäddan var tagen på en klenare utr eller en grövre...
fisken drillades så hårt situationen tillät med bägge typerna av utrustning.
Vet inte om undersökningen har publicerats ännu, den skulle komma på
Pikereg.se iaf.
Måste bara säga till er som deltog ifestivalen men inte gick på föreläsningen att ni missade nåt...
Mvh Robban.
Kommentera
-
Just precis! Inget flex = alla fisken rörelser går rakt in i handen på fiskaren. Ett flexande spö dämpar ju fiskens rörelser. När en större gädda hugger på jerk tappar man nästan spöet om man inte är alert!Ursprungligen postat av sasse Visa inläggJag har kastat ca 10 kast med ett normalt jerkspö. Det räckte för att jag skulle inse att detta inte var något för mig. Fiskekänslan=0
Alla jerkfiskare säger att huggetär grymt.Konstigt??!!!
Rak stum lina och ett spö som flexar 0.
Nej,inget jerk förmig.
Jerk ger en GRYM direktkontakt med fisken, och det kallar i alla fall jag för känsla!
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
|
13 svar
3 153 visningar