Ursprungligen postat av Rullknäckarn
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
drilla gädda!??
Collapse
X
-
Det var intressant, då är ännu en myt spräckt. Ska försöka ta del av den undersökningen. Har det alltså ingen skillnad ifall fisken kämpar länge i varmt vatten än under en kort tid? Exempelvis mjölksyrenivån borde ta löngre tid att sänka i syrefattigt vatten.
-
Som sagt, direktkontakten vid jerkfiske är oslagbart.. Sen kan det vara lite tristare vid själva drillningen, men jävligt skönt när man på ett tydligt sätt känner när gäddan tex ruskar på huvudet under ytan, gör vändningar och drar iväg osv.
Har fått medelstora gäddor på lättare utrustning, och visst kan det va kul ett tag, men det kan bli löjligt långa drillningar som inte alls är kul...
Sen är det som sagt skillnad på vår/höst/vinter och sommargäddor. Nu är gäddorna i regel som starkast enligt mig, när vattentempen ligger kring 10-14 grader.
Kommentera
-
Om jag minns rätt var denna undersökning baserad på fiskar fångade mellan Mars-Juni så han kunde inte svara för dom varmaste månaderna.Ursprungligen postat av lex Visa inläggDet var intressant, då är ännu en myt spräckt. Ska försöka ta del av den undersökningen. Har det alltså ingen skillnad ifall fisken kämpar länge i varmt vatten än under en kort tid? Exempelvis mjölksyrenivån borde ta löngre tid att sänka i syrefattigt vatten.
Men det var ingen mätbar skillnad under testperioden.
En annan intressant aspekt angående överlevnaden vid C&R var hur många gäddor som överlevde trots att dom var krokade i kroppspulsådern och gälar med ymnigt blodflöde...
Kanske nåt att tänka på nästa gång man bonkar en fisk pga att den blöder kraftigt, har själv gjort det så det är inte menat som en pekpinne i någon som helst riktning!!
Mvh Robban.
Kommentera
-
Klart med et spø som er 6 fot långt ock tar 150 gr i betesvekt og i tillegg stiff så kan man inte forvente noe annet. Det er å bli en kjepp rett og slett og svært lite trevlit at fiska med.
Når noen spør meg hvilke stenger man bør kjøpe så sier jag gå aldri under 6,8 fot. Mitt idielle jerkspø er 7 fot eller 7,3 fot som tar betesvekt opp til ca 120 gr. Ikke ikke alt for styv stangtupp med en go rygg.
Den stangserien jeg har falt for er Musky Innovations "BullDawg Series" Musky Rods
Nå har jeg spring bucktail varianten som går opp til 4 oz. Regulær 7 fot opp til 6 oz og super mangum opp til 16 oz.
Så kjør jag et lamiglas spø 7" og betesvekt opp til 3 oz.
De stengene som går på over 4 oz bruker jeg til bulldawg fra magum og super og tyngre jerkbaits.
De to andre går til "normalt" jerkfiske ock er grymt goda å fiske med å drilla fiske med.
Men og det er et men, for oss som bedriver C&R så er ikke målet å drilla fisken lengst mulig da det gjør det svårt at få liv i fisken igjen spesielt i varmt vann. Så det er en balansegang det der.....
Kommentera
-
Från det fisken hugger till dess jag kan lägga händerna på den är det bara en sak som gäller. Fisken ska fortast möjligast fram till båten. Om den då verkar vara möjlig att ta med ett gälgrepp eller håv så åker den upp! Annars blir det några sekunder till av simmande på strama tyglar. 2 varv runt ekan på 10 m lina är nog max vad mina bästa gäddor orkat. Jag har inga styva spön eller grova linor men Ambassadeur har en broms värd namnet och den är ställd så hårt utrustningen tål. Något larvande med utdragna drillar ägnar jag mig inte åt!
Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
Min bästa gäddfajt var när jag fick en på 119cm och dryga 10kg med ett 40 grams Daiwa Meagorcespö, haspelrulle och riktigt tunn crystalline. Fiskade med en stormjigg och hade monterat bort trekroken på undersidan... då va man lite skakis när den skulle upp och hoppa gång på gång
Och det var ena riktigt spännande 15 minuter.
Min hemsida för Nettel-Laken!
http://nettelbaits.se/
Min fiskeblogg!
http://nettelbaits.nettelbaits.se/
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Rullknäckarn Visa inläggVar på föreläsningen i samband med BGF och enligt den har inte utrustningen
nån betydelse för gäddans överlevnad vid c&r, dvs dom såg inga
skillnader om gäddan var tagen på en klenare utr eller en grövre...
fisken drillades så hårt situationen tillät med bägge typerna av utrustning.
Vet inte om undersökningen har publicerats ännu, den skulle komma på
Pikereg.se iaf.
Måste bara säga till er som deltog ifestivalen men inte gick på föreläsningen att ni missade nåt...
Mvh Robban.
Vad jämförde dom för utrustning? För jag har grymt svårt att köpa att en lång drillning med lätt utrustning skulle vara lika skonsamt som en snabb drillning med grov utrustning.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Sg Visa inläggVad jämförde dom för utrustning? För jag har grymt svårt att köpa att en lång drillning med lätt utrustning skulle vara lika skonsamt som en snabb drillning med grov utrustning.
Instämmer helt...
Kommentera
-
En spinn/haspel utr 30g och en jerkutr 150g..Ursprungligen postat av Sg Visa inläggVad jämförde dom för utrustning? För jag har grymt svårt att köpa att en lång drillning med lätt utrustning skulle vara lika skonsamt som en snabb drillning med grov utrustning.
Det skiljde sig inget nämnvärt i fråga om varken återhämtning eller
krokskador/dödlighet.
Jag kan inte svara för deras resultat, detta är vad vi fick berättat för oss!!
Mvh Robban.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
|
11 svar
13 189 visningar