drilla gädda!?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

drilla gädda!??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ni som gnäller på drillen med jerkutrustning,var och när fiskar ni gädda!
    Dem gäddor jag får på 5+ ger grymma fighter,förutom under våren.
    Otur för er i så fall
    Slungan

Kommentera

Nog har jag drillat många gäddor, det säkraste och mest skonsamma för gäddan tror jag är handlina..Då har man direktkoll..känner varje fenslag..Lätt att ta kommandot och lätt styra den. Korta drillningar. Spöets funktion rent drillningsmässigt är att förlänga och försvåra drillningen.

Kul med testet (Kort-lång drillning)även om det måste göras flera för att vara helt säker men ofta är det ju så att verkligheten är annorlunda än vad som tros.

De två gäddorna jag verkligen minns, de hårdast kämpande var definitivt inte de största..

Stumma påkar är inget kul överhuvudtaget..framför allt om man måste hiva ut 2-3 hgs vikter. Något jobbigt minst sagt.."Neandertalsfiske" ;-) Helt ointressant..tycker jag..

Kommentera

Nog har jag drillat många gäddor, det säkraste och mest skonsamma för gäddan tror jag är handlina..Då har man direktkoll..känner varje fenslag..Lätt att ta kommandot och lätt styra den. Korta drillningar. Spöets funktion rent drillningsmässigt är att förlänga och försvåra drillningen.

Kul med testet (Kort-lång drillning)även om det måste göras flera för att vara helt säker men ofta är det ju så att verkligheten är annorlunda än vad som tros.

De två gäddorna jag verkligen minns, de hårdast kämpande var definitivt inte de största..

Stumma påkar är inget kul överhuvudtaget..framför allt om man måste hiva ut 2-3 hgs vikter. Något jobbigt minst sagt.."Neandertalsfiske" ;-) Helt ointressant..tycker jag..

Kommentera

Jag jerkfiskar mycket. Men kör även mycket fluga efter gädda.

Det bästa skulle vara en blanding av ett flugspö och ett jerkspöt dvs den hårda stöten som jerkspöt ger vid huggen samt den sköna drillningskänslan flugspöt gör vid drillning .
          http://www.silverbums.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Rullknäckarn Visa inlägg
            Fick mitt längd PB på ul-spöt...

118cm utan tafs med 0.12 flätlina och en liten Bomber.

Den fighten var mer spännande än vad jag önskade!!

Men jag kan hålla med om att det inte brukar va så spännande fighter på jerk-spöt!!

Robban.
            samma som mig jag har fått mitt pb (8kg) på ett ul spö som är 165cm och med en kastvikt på 2-8g. den högg på en liten bomber den med
            Det var så jävla kul att drilla (ca 15min) men den enda nackdelen var att gäddan nästan var död när jag fick in den pga utmattning:/
            Jag använde 0,08mm flätlina så därför ville jag inte sätta för stor press på den
            [FONT="Lucida Console"]Fishermanblood flows in my veins![/FONT]

Kommentera

Blir en bump på denna

Låg och grubblade igår när jag inte kunde sova över tappade fiskar och vad jag kunde gjort annorlunda. Ett miss som grämer mig mer än något annat är en händelse en vår för några år sedan.

Jag hälsade på mor och far och gick upp och fiskade i en liten sjö jag fiskat mycket i som ung. Sjön i fråga hyser ett gott bestånd av lite grövre abborrar, men är allt för liten och grund för att hysa några gäddor att tala om. Således tog jag med mig en lättare utrustning ett 8fots spö med kastvikt på 5-30gr. jag satte på en kopparfärgad Vibrax i strl 4 och började fiska, efter ett par timmars fiskande och mixtrande med beten, inspinningshastigheter, djup och alla tricks jag hade i spelboken hade jag inte ens fått en känning på. Men fortfarande var modet uppe och jag var vaksam som en kobra på mitt bete, som jag förövrigt precis bytt tillbaks till den kopparfärgade Vibraxen, redo att göra ett våldsamt mothugg vid minsta känning. Och plötsligt smäller det på, mothugget sitter, och jag möts av ett tvärstopp i det, följt av en rusning på kanske tio meter. Tappade nästan spöet av förvåning, på med hårdare slir och drillar. Varje gång fisken börjar närma sig grundare vatten rusar den, pulsen är uppe i max och hjärnan överhettad av spänning, det här är utan tvekan den grövsta gädda jag haft på kroken, någonsin! Jag drillar fisken i säkert 10 minuter och jag är inte ens nära på att få in den. Men sen händer det, linan slaknar och den är borta, en känsla av tomhet infinner sig i kroppen. Hur lossnade den, jag tappade aldrig kontakt med den? När min spinnare kommer upp har jag svaret, krokarna är totalt uträtade!

Efter denna händelse är jag mycket försiktigare när jag får fisk på kroken. Jag antar att krokarna tål mer på grövre beten, men rädslan för att tappa pga uträtade krokar gör att jag alltid drar in mina fiskar med lite lättare slir numera.

Jag undrar hur ni som bara vevar in era fiskar med full broms på vågar detta? Hur mkt tål krokarna på riktiga gäddbeten?

Over and out//

GG

Kommentera

när jag tog mitt gädd pb på 10,8kg så fiskade jag efter borre.
                roligaste fighten jag upplevt. tog runt 40 minuter å få upp den.

7fots spö 7-21g. shimano 1000 rulle.
                0,10 flät lina och en 6cm rapala wobbler.

den drog ut så jävla mycke lina så jag fick stå upp på aktertoften, sparka i backen och backa efter den. styrde motorn med ena foten.
                vågade liksom inte dra åt bromsen för mycket.

har en jävla förmåga å dra stora gäddor när jag fiskar efter aborre.

kommer även ihåg en 8kg gädda jag tog får några år sedan när jag fiskade efter borre hemma i ån.
                va på 0,08 flät lina med mitt ul spö. 2-10g.
                ingen tafs eller nått.
                när jag väl fick upp gäddan så satt jiggen så fint i mungipan med nästan helt rätad krok + att linan va lindad flera varv runt käken. hur den höll det förstår jag fortfarande inte.

Kommentera

@Gäddgubben
                  En kedja är inte starkare än sin svagaste länk.

Det du beskriver är ett inte alltid för ovanligt problem och det förekommer rätt ofta. Jag brukar fiska med lättare prylar rätt ofta och det är klart att man lär sig av sina misstag. Det är inte ovanligt att få gäddor över 5 kg när man är ute efter den stora borren, framför alt om man söker den i mindre vikar/vatten och nära en vasskant i anslutning till en djuphåla eller en brant.

När man fiskar med lättare prylar och mindre beten är det lätt att glömma att man fiskar med krokar som är inte så starka, men även fiskelinan kan vara den svagaste länken om den är skadad eller gammal. Så det jag skulle rekommendera är att du lättar lite på slirbromsen istället och då kommer du förmodligen att ha en chans att landa fisken , om tillfälle ges igen.

Häls //T

PS: Jag lättar lite på slirbromsen även när man fiskar med stora jerkbeten och starka krokar. Jag har en känsla att antalet tappade fiskar , framför "vid håvning", minskar då.
                  Senast ändrad av tonyex; 2014-12-29, 14:01.

Kommentera

Ibland fiskar jag gädda med mitt kust-/havsöringskit, med ett 10-fots Fennwick haspelspö klassat 12-48 gram. Det har definitivt sin charm med möjligheter till superlånga kast, färre tappade fiskar och att man får rejält spöböj även vid lite mindre gäddor. Men om jag ska jämföra det mot fisket med jerk tycker jag att helhetskänslan i jerkfisket vinner: de grymma huggen, direktkontakten med fisken och vetskapen att det är man själv som styr betet.

Har även provat fiska gädda med riktigt lätt aborrutrustning någon, vilket jag personligen tycker var aptråkigt. Spöet böjt i en rund båge för en tvåkilosgädda och ständig nervositet att linan ska gå. Nej, ingen höjdare enligt mig.

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
                      Har även provat fiska gädda med riktigt lätt aborrutrustning någon, vilket jag personligen tycker var aptråkigt. Spöet böjt i en rund båge för en tvåkilosgädda och ständig nervositet att linan ska gå. Nej, ingen höjdare enligt mig.
                      Det jag tror att du behöver är ett tips på ett bra abborre spö lite styvare och lite känsligare , sen är du fast!

Häls //T
                      Senast ändrad av tonyex; 2014-12-29, 14:08.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 122 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uditsen
                      av uditsen