DanneStock, misstog mig när jag skrev float fishing. Nästan pinsamt att man inte vet vad mete heter när man bott i ett engelskttalande land.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vad heter Mete på Engelska?
Collapse
X
-
Sådärja. Nu när jag har letat upp den här tråden från 2004 känner jag mig riktigt nöjd :-)
Seriöst dock. I Sverige när vi säger att vi metar så tänker vi ju på flötmete. Annars brukar man, åtminstone vardagligt, uttryckligen säga vilken typ av mete det rör sig om, exempelvis bottenmete.
Är angling ett samlingsnamn för all typ av mete och man säger float fishing specifikt om flötmete eller antas det att man menar flötmete om man säger angling? Eller kanske antas det att man menar bottenmete.
Jag har klurat på det där ett tag men inte listat ut hemligheten :-)Senast ändrad av Ruffhäxa; 2014-05-08, 18:56.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Ruffhäxa Visa inläggKorrekt, lausvik. Men om jag frågar så här då: Vilket ord skulle du använda på engelska om du pratade generellt om mete?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Ruffhäxa Visa inläggSådärja. Nu när jag har letat upp den här tråden från 2004 känner jag mig riktigt nöjd :-)
Seriöst dock. I Sverige när vi säger att vi metar så tänker vi ju på flötmete. Annars brukar man, åtminstone vardagligt, uttryckligen säga vilken typ av mete det rör sig om, exempelvis bottenmete.
Är angling ett samlingsnamn för all typ av mete och man säger float fishing specifikt om flötmete eller antas det att man menar flötmete om man säger angling? Eller kanske antas det att man menar bottenmete.
Jag har klurat på det där ett tag men inte listat ut hemligheten :-)Hur man uttrycker sig beror kanske på i vilken "nördighetsklass" man befinner sig, men att mete skulle vara synonymt med flötmete kanske gäller de icke så invigda.
sigpic
Kommentera
-
Det närmaste uttrycket på (brittisk) engelska är coarse fishing. Men om man metar lax så kan det vara svårt att få in det i samma term. "Coarse fish" är all annan fisk än ädel/laxfisk. Precis som Lausvik påpekade så finns det inte alltid direkta motsvarigheter till svenska ord och uttryck i andra språk. Polskan har heller inget samlingsnamn för det vi på svenska kallar mete.
Tyskan har ju Friedfischangeln och där ingår ju varken gädda, abborre eller ädelfisk.
Mete på svenska är ju alla former av fiske som involverar lina och krok (eller krokar) med någon form av agn på.
Jag tillhör ju nördkategorin...sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inläggDet närmaste uttrycket på (brittisk) engelska är course fishing. Men om man metar lax så kan det vara svårt att få in det i samma term. "Course fish" är all annan fisk än ädel/laxfisk. Precis som Lausvik påpekade så finns det inte alltid direkta motsvarigheter till svenska ord och uttryck i andra språk. Polskan har heller inget samlingsnamn för det vi på svenska kallar mete.
Tyskan har ju Friedfischangeln och där ingår ju varken gädda, abborre eller ädelfisk.
Mete på svenska är ju alla former av fiske som involverar lina och krok (eller krokar) med någon form av agn på.
Jag tillhör ju nördkategorin...Eller kanske en Komvux-fisk ?
Senast ändrad av Jester Burk II; 2014-05-08, 23:00.
Kommentera
-
But of course, my horse... it's COARSE!Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2014-05-08, 23:32.sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inläggDet närmaste uttrycket på (brittisk) engelska är coarse fishing. Men om man metar lax så kan det vara svårt att få in det i samma term. "Coarse fish" är all annan fisk än ädel/laxfisk. Precis som Lausvik påpekade så finns det inte alltid direkta motsvarigheter till svenska ord och uttryck i andra språk. Polskan har heller inget samlingsnamn för det vi på svenska kallar mete.
Jag tillhör ju nördkategorin...
Kommentera
Foton
Collapse
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-03-23, 20:34 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
2025-02-15, 12:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 455 visningar
1 gilla