Hej jag har precis skaffat några små abborrar i storleken 5cm långa och har dem nu i mitt akvarium. Vad ska jag mata dem med? Har redan testat med räka och leverpastej. Men det funkar inte.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Abborrar i akvarium
Collapse
X
-
Hur länge har det gått i akvariet?
Det är inte konstigt om de inte äter första dagarna. De behöver några dagar för att komma till rätta.
Mina abborrar på ca 5 cm (25 år sedan...) åt upp fenorna på mina guppies...
Jag märkte att de inte gillade räka, däremot räkrom och guppyyngel.
Annars tror jag de skulle gilla mygglarver, svarta eller röda. köp frusna på din lokala akvariebutik.
Som alltid är det lite klurigt att få vildfångade fiskar att äta 'dött' foder i akvarium. De är präglade på födan de har ätit i sin naturliga miljö. Håll bara ut, såsmåningom börjar de äta vanligt akvariefoder. De växer dock snabbt och behöver kraftigare foder för att växa normalt, så med tiden är det faktiskt ganska svårt att hålla abborre med vanligt fling- eller granulatfoder. De behöver mer och mer fisk/protein.
Dock är de rovfiskar, så de har jaktinstinker som heter duga. Det blir svårt att hålla annan fisk i tanken om den är mindre än borrarna...
Kommentera
-
Magot va det jag hade till mina abborrar i början, även frystorkade!Till sällskapsfisk fanns även rudor,men dom minskade drastiskt när borrarna växte.Abborrarna pimplade ja upp i kallt väder o frakta hem i hink, tror ja hade dom i ca 5år innan dom fick återutsättas i annan sjö.Måste sägas att dom är tåliga som få fiskar.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av hellhammer Visa inläggMagot va det jag hade till mina abborrar i början, även frystorkade!Till sällskapsfisk fanns även rudor,men dom minskade drastiskt när borrarna växte.Abborrarna pimplade ja upp i kallt väder o frakta hem i hink, tror ja hade dom i ca 5år innan dom fick återutsättas i annan sjö.Måste sägas att dom är tåliga som få fiskar.
har ett 100 liters jag kanske ska ha borrar i
Kommentera
Foton
Collapse
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
2025-02-15, 12:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
|
22 svar
3 442 visningar
0 gillar