Skrämmer ekolodet fiskarna? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skrämmer ekolodet fiskarna?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Skrämmer ekolodet fiskarna?

Jag känner en kille som alltid stänger av sitt ekolod så fort han hittat sin favoritgrynna. Enligt honom kan fiskarna skrämmas av ekosignalen. Är detta sant? Vad tycker ni?

tror inte detta stämmer... låter väldigt skumt!
    Rostbiff opch vinäger

Kommentera

Det kanske skrämmer delfiner och fladdermöss

Kommentera

Ett ekolod sänder ut snabba upprepade signaler som reagerar på luftfickor typ simblåsor på fisk, blåsorna på blåstång, små luftfickor i lera (därav möjlighet till gråskala) och liknande. När ekolodsignalen träffar en fisk så får den en stöt i simblåsan vilken den självklart reagerar på.
        Dyk under vattnet och lyssna så hör du ekolodssignalen rätt ordentligt dessutom.
        Vill man vara säker på bästa fiske, så stäng av lodet vid uppankring. Därmed inte sagt att om fisket är kass så beror det på att lodet är påslaget eftersom man får fisk både med på och avstängt lod. Gör som du vill och var glad.

Kommentera

Ett ekolod sänder ut snabba signaler av ultraljudstyp (> 20 kHz), och registreras när de "ekas" tillbaka. Ett eko uppstår när det är skillnad mellan två medier i akustisk impedans, och ekots storlek beror på hur stor skillnaden i akustisk impedans mellan de två medierna är. Således är det inte bara luft som ger ekon, och därav gråskalan. Den akustiska impedansen är en produkt av ljudets hastighet och densiteten i ett media. Samma principer gäller för ultraljud för undersökning av människokroppen, och är möjlig eftersom kroppen består av såpass mycket vatten. I människokroppen har ljudvågen en utbredningshastighet på ca 1540 m/s och i vatten är hastigheten 1500 m/s. I luft går ljud däremot så "sakta" som 331 m/s. Som jämförelse utbreder sig ljud med en hastighet av 5100 m/s i järn. Iochmed att man känner till hastigheten kan man lätt räkna ut hur långt ifrån sändaren som objektet som reflekterar signalen ligger. Ekoloden både sänder och registrerar alltså. Inom ultraljud i sjukvården används piezo-elektriska kristaller för att åstadkomma detta, antar att samma gäller ekolod. Om jag kommer ihåg allt rätt nu Salinitet och temperatur påverkar nog ekolod om jag inte tänker fel? Har aldrig ägt något ekolod, men man kalibrerar väl dem? Huruvida fisken påverkas av ultraljudet vet jag inte...vore dock intressant att få ett vetenskapligt svar på detta...att fiskarna får en "stöt" i simblåsan tror jag inte ett skit på dock
          Senast ändrad av Raven; 2004-02-08, 13:59.

Kommentera

Men med vilken hastighet utbreder sig ljudvågor i vakuum?
            sigpic

Kommentera

Har pratat med div yrkesfiskare, speciellt när strömmingsnäten skall läggas så stänger de av ekolodet ASAP när stimmet lokaliserats. Enligt samtliga jag hört mig för med så skingrar sig stimmen fort om ekolodet är på.
              Lite logiskt tycker jag, då signalen påminner om ljudet och frekvensen på div. delfiner, tumlare osv.
              Hur so helst så blir det inte sämre av att du stänger av ekolodet när du väl ankrat upp på grynnan!
              Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
              Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
              Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Känns som att du vet det Sturgeon, och det gör jag med, får se vem som är snabbast med att skriva. Kan väl ses som dagens fråga då?

Kommentera

Ljud färdas inte i vakum
                  Mvh

Kommentera

Varför inte lillebror? Berätta nu

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27