Syrepump ... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Syrepump ...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

AhlqvistarN , Tack det hoppas och tror jag med , lycka till du med vännen :P!

Toktorsten, okok, tack för tipsen
    [FONT="Palatino Linotype"]The pike is the winner of all fights, without the fight against me ![/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av LantzFisk1 Visa inlägg
      För det första så trodde jag inte att dem kunde dö av för mkt syre, men jag va inte säker så jag frågade. men som ni säger tycker jag det är så jävla onödigt att hacka på folk osv. vi kan olika mycket, om olika saker. den pumen jag har köpte jag på zoo i stan här jag bor och den heter typ elite 850 elller nått sånt tack för mer svar !
      Du gör helt rätt i att fråga.
      Vet man inte måste man fråga.
      Man är inte dum om man inte förstår men man är dum om man inte frågar.
      Fråga på bara.
      A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Tok-Torsten Visa inlägg
        Jag tror inte heller att det går att få för hög syrehalt med hjälp av vanliga syrepumpar. Skulle det rent teoretiskt gå att få ner "för mycket syre" ner i vattnet så skulle detta snabbt övergå till luften genom vattenytan.
        Själv har jag tvåpumpar igång hos mina mört. En har en stråle som faller ner i vattnet och den andra har jag nere i botten på min fyrkantiga tunnan så att vattnet cirkulerar ordentligt.
        Bästa bäcköringstället när jag var liten var i bakvattnet vid ett 60cm fall. Där om någonstans borde det vara det allra högsta syrehalten som kan uppnås.

Som redan är skrivet ovan håll mörtarna så kallt som möjligt. Med pumpar i tunnan klarar den från frysning vid ett par minusgrader. För tillfället bor mina inne. Jag brukar ha lite salt i vattnet och inbillar mig att det får dem att må lite bättre. Inga belägg för detta men det verkar i alla fall inte påverka dem negativt. En liten nypa bara så det blir promilllehalter vi talar om.
        Lycka till, Tok-Torsten
        Det ämne får flyttas till en annan tråd om det ska diskuteras, det är väldigt offtopic med biologin här, grabben frågade och har fått många bra svar samt ett uselt. Jag vet inte mer än vad han som hade odlingen berättade och det var att det blev gasbildning i blodet på fisken och det avhjälptes genom att "lufta" vattnet så att syret kunde vandra ut den vägen.
        Om det skulle vara helt fel så vore det kul att veta men inte i denna tråd, skicka gärna im.
        /Jörgen
        A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

ja det tycker jag med det ska jag ni som har ett par år på nacken vet ju en hel del mer än mig hehe det säger ju sig självt !
          [FONT="Palatino Linotype"]The pike is the winner of all fights, without the fight against me ![/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
          11 svar
          13 519 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg jimmy85
          av jimmy85