Fiske direkt efter att isen försvinner? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske direkt efter att isen försvinner?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiske direkt efter att isen försvinner?

Hej!

Jag har hört att det ska vara bättre fiske precis när isen försvinner för öring. Stämmer detta?

Om det stämmer, tror ni att det gäller abborre och gädda också?

Ursprungligen postat av Marw93 Visa inlägg
    Hej!

Jag har hört att det ska vara bättre fiske precis när isen försvinner för öring. Stämmer detta?

Om det stämmer, tror ni att det gäller abborre och gädda också?
    Hej Markus Boström;

Det är nog snarare helt tvärtom! När isen går upp smälter isen och blandas med de övre vattenlagren. Fisket brukar komma igång en vecka efter islossningen, när vårsolen börjar värma ytvattnet. Det uppvärmda ytvattnet följer med vinden och samlas i vikar och utmed stränder där vinden ligger på. Ibland kan det skilja 2-5 +grader i vattentemperatur mellan lovart- och läsidor. Därför är sannolikheten att fånga en Öring eller Gädda alltid störst när isen gått för en vecka sedan och där vinden ligger på och har värmt upp grundvattnet några dagar...
    Go for the Big Ones!
    Old Firehand
    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
      Hej Markus Boström;

Det är nog snarare helt tvärtom! När isen går upp smälter isen och blandas med de övre vattenlagren. Fisket brukar komma igång en vecka efter islossningen, när vårsolen börjar värma ytvattnet. Det uppvärmda ytvattnet följer med vinden och samlas i vikar och utmed stränder där vinden ligger på. Ibland kan det skilja 2-5 +grader i vattentemperatur mellan lovart- och läsidor. Därför är sannolikheten att fånga en Öring eller Gädda alltid störst när isen gått för en vecka sedan och där vinden ligger på och har värmt upp grundvattnet några dagar...
      Go for the Big Ones!
      Old Firehand
      www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
      Tack för svaret

Det stämmer nog det du säger ^^

Men jag hittade det här med hjälp av google: "Tidigt på våren, efter islossningen, söker den sjölevande öringen föda i det strandnära vattnet. Ofta går det att fiska den från land vid den här tiden. När vattnet värms upp jagar öringen gärna ute på öppet vatten."

När det gäller öring tror jag faktiskt det kan vara bra precis när isen smälter Men jag är inte säker ^^

Hur som helst är jag nog väldigt fiskesugen när isen smälter att jag bara vill ut och fiska :P Det skadar ju inte att testa, inga regler utan undantag Vem vet vad som kan hända

Kommentera

Ursprungligen postat av Marw93 Visa inlägg
        Tack för svaret

Det stämmer nog det du säger ^^

Men jag hittade det här med hjälp av google: "Tidigt på våren, efter islossningen, söker den sjölevande öringen föda i det strandnära vattnet. Ofta går det att fiska den från land vid den här tiden. När vattnet värms upp jagar öringen gärna ute på öppet vatten."

När det gäller öring tror jag faktiskt det kan vara bra precis när isen smälter Men jag är inte säker ^^

Hur som helst är jag nog väldigt fiskesugen när isen smälter att jag bara vill ut och fiska :P Det skadar ju inte att testa, inga regler utan undantag Vem vet vad som kan hända

Jag håller med, en vecka efter islossningen är det bästa fisket efter framförallt gädda. Öringen som ofta rör sig mycket längre ut kommer man åt mycket tidigare bara man har en isfri ramp och jag tycker inte öringen påverkas på samma sätt.

Kommentera

Om det har varit en is-vinter, dvs en vinter med sammanhängande is på sjön (ostkusten) så kan det vara ett mycket bra fiske just innan isarna går på våren , i de bildade råkar som går nära land eller rätt utanför strandsonen. Där tar djurlivet fart först i o m att solen kan starta fotosyntes och värma upp vattnet i kanterna.
          Öringen brukar då smyga i skydd av isen/kanten och spana in mot strandsonen

Fiska längs med dessa isfria råkar från landsidan (inte från isen, osäker is då).

När äntligen isarna har gått gäller nästa lag, den som Old Firehand specifiserar här i tråden
          Mvh Flodström
          Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
            Om det har varit en is-vinter, dvs en vinter med sammanhängande is på sjön (ostkusten) så kan det vara ett mycket bra fiske just innan isarna går på våren , i de bildade råkar som går nära land eller rätt utanför strandsonen. Där tar djurlivet fart först i o m att solen kan starta fotosyntes och värma upp vattnet i kanterna.
            Öringen brukar då smyga i skydd av isen/kanten och spana in mot strandsonen

Fiska längs med dessa isfria råkar från landsidan (inte från isen, osäker is då).

När äntligen isarna har gått gäller nästa lag, den som Old Firehand specifiserar här i tråden
            Tack för svaret

Men tror du inte att jag borde testa efter att isen försvunnit också? Här på västkusten brukar det knappast vara is så länge som det har varit i år
            Inga regler utan undantag väl?

Kommentera

Som jag skrev (fiske före och efter isarna gått) så gäller det ostkusten (du kan väll skillja på dem eller )

På västkusten gäller O.F´s lag.
              Mvh Flodström
              Flyfishing for salmon

Kommentera

Direkt när isen har gått kan man ha kanonfiske på blekingekusten i allafall efter öring.

Kommentera

Hej Markus de e bara ut o prova så fort isen släpper som sagt ingen regel utan undantag,men du får inte fiska öring på kusten innan 1:a april aja baja Mvh Fiskepolisen
                  Vattnet e alltid blött

Kommentera

Ursprungligen postat av Team 3XZ Visa inlägg
                    Hej Markus de e bara ut o prova så fort isen släpper som sagt ingen regel utan undantag,men du får inte fiska öring på kusten innan 1:a april aja baja Mvh Fiskepolisen
                    Jo jag tänkte prova så fort isen smälter

Jag vet att öringen är fredad till 1 april, men saken var att jag fiskade i en sjö med öring i norrbotten en gång och då sa dom att det var bäst precis när isen försvann Det var därför jag undrade om det stämde

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 450 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art