Seriös kille på blocket! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Seriös kille på blocket!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hur skulle det se ut om alla plockar upp sin fisk och säljer. Hur tror ni att beståndet av fisk skulle vara.
    Det finns många sportfiskare som fångar kanske 20-30 gösar på en dag vad tror ni händer om dem börjar plocka upp all fisk? Som kanske fiskar 2-3 dagar i veckan?
    Svensson fiskarn tar upp sina 3-4 fiskar varje gång som kanske inte fiskar mer än var tredje vecka i snitt.

Hur tror ni att det skulle bli?
    Kul att åka ut och knappt få någon fisk alls. Är det värt några tusen om året att offra sin hobby som vi flesta här inne brinner för?

Det finns hur mycket folk som helst som säljer sin fisk till olika restauranger runt om i sverige så man blir mörkrädd.

Hur kan någon som plockar upp 15-20 gösar på en dag säga att det är till husbehov? S
    Snälla gör något åt detta, max 2-3 fiskar per dag / båt eller nått i den stilen.

Jag har själv blivit erbjuden att sälja min fångst till restauranger och få bra betalt men har totalt vägrat då jag ser det mycket oetiskt. M
    Men va fan, gör alla andra det så kan jag väl med göra det snart känns det som.

Lag ändring snarast tack...
    http://www.frallansfiskeblogg.blogspot.com/

Kommentera

Detta skulle väll förbjudas inom kort? Eller gällde det bara havet och våra största sjöar? Eller var det tvärt om?

Sist jag var ute på sundet kom det in två olika båtar med några lådor torsk var. Helt ogenerad sålde den ena killen torsken dirket på kajen till några pensionärer. De hade helt klart beställt tid också, och det var inte fösta gången det hände. Misstänker att den andra killen hade samma planer för så mycket torsk äter knappt en familj på ett år!

Detta är helt enkelt yrkesfiske och då krävs det tillstånd! Längtar tills "nya" lagen träder i kraft. Jag kommer att anmäla varje misstänkt "yrkessportfiskare" jag ser!

Någon som har mer info än det som stod i en av fisketidningarna?

Kommentera

Tyvärr finns det hur många som helst som sysslar med det som kallar sig sportfiskare. Något som är ännu mer irriterande är ju dom som fritidsfiskar med nät för eget husbehov 7 dagar i veckan = stor familj. Det blir riktigt mycket pengar av det och det skulle vara totalt förbjudet för dom är många som gör det bara titta i Öresund hur många som gör det där. Och det är ett stort problem för det är mycket fisk dom tar upp.

Nu handla inte tråden om det men var tvungen att gnälla lite
        Team Poseidons hemsida www.teamposeidon.se

Kommentera

Man kan skicka skatteverket på gynnaren. Grundavdraget ligger på dryga 18500 kr och om personen inte har annan inkomst kan han sälja mycket gös innan han måste skatta.

Jag tycker det är oetiskt, inte bara skattemässigt utan det rimmar även illa med ordet "sport" i sportfiske.
          KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

På vissa finare restauranger säljer man numer "krokfångad torskrygg"....
            Undrar egentligen vad det innebär?
            Har grossisten köpt "sportfiskefångad" torsk eller är det något annat lurt på gång?

Kommentera

Ursprungligen postat av Conny Visa inlägg
              Har grossisten köpt "sportfiskefångad" torsk eller är det något annat lurt på gång?
              Frågan är väl snarare om det verkligen är torskryggen som fångats och inte en torsk vars rygg man sedemera serverar
              KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av Conny Visa inlägg
                Detta är något liknande långrev med några hundra - tusen krokar om jag förstått det hela korrekt. Frågade på en restarang där det serverades just krokfångad torsk. Anledningen verkar främst vara någon miljömärkning eller liknande. Se fuskas det säker med detta som med allt annat fiske!

Enda gången jag vet att fisken är krokfångade är när den är fånged på min krok....

Kommentera

Ursprungligen postat av lex Visa inlägg
                  Frågan är väl snarare om det verkligen är torskryggen som fångats och inte en torsk vars rygg man sedemera serverar
                  Jaha...
                  Jag som trodde att torskryggar hade munnar

Kommentera

Det är naturligtvis oetiskt att yrkesfiska med spön som täckmantel.
                    [FONT=Verdana][/FONT]

Kommentera

På mina lokala sjöar står det på fiskekorten att man inte får sälja fisk.
                      Är det vanligt att det står det?
                      http://www.frallansfiskeblogg.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 123 visningar
                      0 gillar