Fiskekort - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskekort

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av fiskarlennart Visa inlägg
    För att bli lite formell läser jag ur "Handledning för fisketillsynsmän" Det är ju några år sedan jag gick utbildningen så jag kan inte garantera att någon ändring inte skett eftersom jag inte är markägare där jag bevakar.
    Det räknas upp i vilka fall som beslag får göras : Nu citerar jag "Rätt att vidta de åtgärder som nu sagts tillkommer därtill behörig tjänsteman vid tullverkets kustbevakning och därtill förordnad fisketillsynsman. Om fisket kränker enskild rätt har dessutom vederbörande rättsägare(markägare mm) eller den som handlar på hans uppdrag rätt att ta fångst och redskap mm i beslag"
    Så jag tror faktiskt att Gös Jonas m.fl kanske är ute o cyklar lite
    Kan det vara så att markägare har rätt att ta upp nät m.m. som ligger på deras vatten men inte att ta utrustning från någon som står med spö & fiskar?

Jag skulle vara tveksam till att lämna ifrån mig utrustning till nån som påstår att han/hon är vattenägare om man som exempel skulle gå förbi en gräns där annat fiskekort gäller.
    Då skulle det kännas tryggare att ta dit nån polis som får göra beslaget.
    Ola

Kommentera

Det gäller även handredskap, däremot är du i din fulla rätt att kräva leg av personen i fråga som bevisar att han är rättmätig ägare till fiskevattnet i fråga(eller handlar på ägarens uppdrag). Görs beslag skall ovillkorligen utrustningen snarast överlämnas till polismyndighet. Fiskerättsägaren får ej behålla utrustningen själv

Kommentera

Som markägare får man givetvis avstyra brott vilket det faktiskt är att kränka någon annans fiskerätt.
        Att beslagta fiskeutrustning är att betrakta som ett sätt att stävja fortsatt brott. Detta innebär inte att fiskeutrustningen tillfaller markägaren/tillsyningsmannen utan denna skall ASAP inlämnas till polisen. Sen om den som inte velat legitimera sig till markägaren tillsyningsmannen kanske inte heller vill gå till polisen där man måste uppge namn för att få ut sina grejer.

Att gå hela vägen som markägare är ju lite knepigt i synnerhet om det är mer än en markägare till sjön. Då är det ju mycket lättare att be den överenskomna tillsyningsmannen att genomföra kontrollen eller avhysningen.

Tillsyningsmannen är genom sitt förordnande att jämställa med tjänsteman dvs det är ett allvarligt brott att tex knuffa till densamma för att komma förbi eller komma loss om tillsyningsmannen uppmärksammat den som begår överträdelsen att han/hon är tillsyningsman. Sk våld mot tjänsteman.

Vid jaktbrott skulle jag aldrig försöka ta ett vapen. Gör de inkräktande uppmärksamma på att de befinner sig på fel mark och tillkalla polis om de inte hörsammar tillsägelsen. Det borde vara ett prioriterat brott hos polisen.

Betänk att dina licenser är personliga och gäller för specifika vapen. Dvs bara för att du har licens för ett vapen i tex 30.06 klass 1 så är det inte ok att ha vilket vapen som helst. Skulle du råka ut för en nitisk polis kan du åka dit på att ha kompisens eller släktingens bössa utan lånelicens.
        Hej, Tok-Torsten

It's not the kill, it's the thrill of the chase.

Kommentera

Så om jag fiskar med fiskekort nånstans och det kommer någon och påstår att han är vattenägare och vill se mitt fiskekort, hur gör jag då för att veta att han verkligen har fiskerättten?
          Jag har aldrig sett något papper om sånt så jag vet inte hur de ska se ut.

Men först så ska de väl visa leg och på något sätt styrka vilken rätt de har att kontrollera mig som fiskare?

Jag gissar att det finns många som tror att de har nån fiskerätt bara för att de alltid har lagt nät i något vatten som kanske deras morfars ganne eller nåt har ägt och därför fiskar de av hävd.
          Ola

Kommentera

Det är förundersökningsledaren på polisen som avgör om tjänsteman skall ta beslag eller inte.

Kommentera

Har aldrig hört att tillsyningsmannen måste kontakta polisens förundersökningsledare innan beslag. Men jag kollar med fisketillsyningsmannen som jag träffar på fredag.
              Att det däremot är att jämställa med våld mot tjänsteman om man försöker rycka loss spöet som tillsyningsmannen håller i vet jag redan säkert.
              Hej, Tok-Torsten

Kommentera

Som tjänsteman/tillsyningsman för man göra beslag i fara i dröjsmål men i dagens samhälle med mobiltelefoner osv är detta något som i princip aldrig skall användas. Alltså man ringer för att få ett beslut på beslaget först.

Kommentera

Dessutom är det inte markägarens skyldighet att kunna uppvisa att han äger marken utan istället din skyldighet att kunna visa att du har tillstånd att fiska, med tex fiskekort. Uppgifterna finns givetvis hos lantmäteriet inte helt lätt att få ut efter kontorstid.
                  I vår sjö så får markägarna ett par kort att fördela inom familjen så att alla som fiskar har kort. Mao väldigt lätt för en kontrollant att kontrollera.
                  Hej, Tok-Torsten

Kommentera

Har aldrig hört att tillsyningsmannen måste kontakta polisens förundersökningsledare innan beslag. Men jag kollar med fisketillsyningsmannen som jag träffar på fredag.
                    Att det däremot är att jämställa med våld mot tjänsteman om man försöker rycka loss spöet som tillsyningsmannen håller i vet jag redan säkert.
                    Hej, Tok-Torsten

Kommentera

Vet inte hur det är för tillsyningsmännen men för de övriga så skall de prata med FUL innan beslag görs.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                      11 svar
                      13 522 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg jimmy85
                      av jimmy85