Fiskekort - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskekort

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
    Så om jag fiskar med fiskekort nånstans och det kommer någon och påstår att han är vattenägare och vill se mitt fiskekort, hur gör jag då för att veta att han verkligen har fiskerättten?
    Jag har aldrig sett något papper om sånt så jag vet inte hur de ska se ut.

Men först så ska de väl visa leg och på något sätt styrka vilken rätt de har att kontrollera mig som fiskare?

Jag gissar att det finns många som tror att de har nån fiskerätt bara för att de alltid har lagt nät i något vatten som kanske deras morfars ganne eller nåt har ägt och därför fiskar de av hävd.
    En fisketillsyningsman ska alltid vid tjänsteutövande ha en "Bricka" väl synlig och ska uppvisa legitimation innan du behöver visa fiskekort.
    Givetvis har vi alla fiskekort

Team Vraken
    http://team-vraken.zoomin.se/
    [FONT="Comic Sans MS"]Team Vraken
    http://www.team-vraken.blogspot.com/
    [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Team-Vraken Visa inlägg
      En fisketillsyningsman ska alltid vid tjänsteutövande ha en "Bricka" väl synlig och ska uppvisa legitimation innan du behöver visa fiskekort.
      Givetvis har vi alla fiskekort

Team Vraken
      http://team-vraken.zoomin.se/
      Precis, det är därför jag undrar hur man går tillväga om nån kommer och påstår att han/hon äger marken/fiskerätten och vill se mitt fiskekort.
      Om jag har fiskekort så kan det ju vara lite kul att kunna tala om för dem vad som gäller om de t.e.x. måste legitimera sig först och kunna påvisa att de har fiskerätt.

Obs jag tycker det är bra att ifrågasättas om jag fiskar någonstans ifall jag har fiskekort men jag vet inte om jag skulle vilja visa upp det för vem som helst.
      Ett sätt att kunna få en sån här sak att fungera smidigt skulle kanske vara att att alla som har fiskekort över ett vatten har rättighet eller skyldighet att fråga andra som fiskar där om de har fiskekort.
      På så sätt så skulle de som nyttjar vattnen kunna kontrollera varandra och den som vill ägna sig åt tjuvfiske skulle få svårare att utöva sin konstart. Smart, va?
      Ola

Kommentera

En fiske tillsynings man har rätt att beslagta utrustning,redskap vid fiske utan tillstånd (fiskekort/fiskerätt/felaktiga redskap etc)! Redskap som beslagtas skall genast lämnas till närmaste polisstation! Tillsyningsmannen måste ha bricka på bröstet där det står fisketillsyn och sitt förordande i pappersform med sig! Tillsynings mannen/kvinnan har även förstärkt rättsskydd! (precis som väktare/ polis).....
        Kan inte tillsyningsmannen visa sina brickor och förordnande kan han inget göra utom att förmedla regler till den som fiskar eller ringa efter någon som har sina brickor och papper med sig!
        Då jag själv är tillsyningsman har jag själv förmedlat till "tjuvfiskare med felaktiga redskap" senast i helgen då jag själv var ute på nöjesfiske utan brickor!
        Alla tillsyningsmän är inte nitiska och otrevliga! Brukar själv tipsa om fiske platser och dyl. Alla tjänar på att vara trevliga!!!!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
          Kan det vara så att markägare har rätt att ta upp nät m.m. som ligger på deras vatten men inte att ta utrustning från någon som står med spö & fiskar?

Jag skulle vara tveksam till att lämna ifrån mig utrustning till nån som påstår att han/hon är vattenägare om man som exempel skulle gå förbi en gräns där annat fiskekort gäller.
          Då skulle det kännas tryggare att ta dit nån polis som får göra beslaget.
          i Värmland måste tillsyningsmännen ha en jacka där det står tillsyningsman på för att de ska ha rätt att ta någon för tjuvfiske. Sen vet jag inte hur det är i övriga sverige men det borde vara lika där Jag blir då tveksam till om markägare får ta utrustning, de måste nog ringa och anmäla om de inte är utbildade "fiske poliser"
          [FONT="Lucida Console"]Fishermanblood flows in my veins![/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
          14 svar
          3 126 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg uditsen