Ditt namn behövs mot skarven - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ditt namn behövs mot skarven

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

http://www.y.lst.se/pressmeddelanden...380003995.html

hur det skall gå till här iaf.

Sen den länken du Bowen skickade visar ju bara på att det finns de som tar saken i egna händer..
    Jag tolkade det till en början som att det var sakntionerat men när jag läste vidare så visade det sig att så kanske inte riktigt var fallet.. :-)
    Som det ser ut nu så kommer vädret inte bli bättre i eftermiddag.

Kommentera

Ursprungligen postat av lex Visa inlägg

"Är själv nybakad jägare och inser mer och mer att hagelskyttet går att jämföra med flugfisket då det är träning träning träning som är de tre viktigaste grunderna för att få både lyckat fiske och lyckad jakt."

Då borde du som nybakad jägare även inse att det samma gäller med kulgevär; träna, träna och träna.
      Jo självklart är det viktigt med träning vid all skjutning.
      Men iom att det är fågeljakt som intresserar mig mest så är det, det som ligger närmast till hands. Och oxå då att träna för det man skall jaga..
      Om/när jag börjar jaga större djur så att jag behöver ha ett kulvapen så komer jag absolut att träna mer på det oxå.
      Men då hagelskyttet är mer reflexmässigt skytte och inte så mycket sikta så måste det sitta mer i ryggmärgen än vad kulskytte gör då man har andra hjälpmedel där i form av kikare och stöd som man alltid skall söka på ett annat sätt än vid hagelskytte då man inte siktar på samma sätt..

Det var mest så jag menade med min jämförelse mellan hagelskytte och flugfiske.

Kommentera

Ursprungligen postat av Majakovskij Visa inlägg
        Vad jag har hört så måste man dessutom lämna kvar ett ägg orört i varje bo.
        Det är mycket möjligt.
        Har inte kollat upp reglerna då jag inte är berörd av dem då jag inte har skarv på de marker jag kommer att jaga på.
        Så om jag ger mig ut och prickar ägg så kommer jag att kunna bli åtalad för jaktbrott i vilket fall då jag ändå inte äger rätten att jaga vid "skarvöar".
        Men om det skulle bli aktuellt så kommer jag ju självklart kolla upp vilka regler som gäller.

Det är ju lite samma som för oss fiskare att vi ska ha koll på vad som gäller innan vi ger oss ut. Det är ju upp till var och en att se till så man inte gör något som är emot rådande bestämmelser.

Kommentera

signed

Kommentera

Ursprungligen postat av boman1979 Visa inlägg
            ni är välkomna till åland på skarvjakt! sköt 15 senast jag var ut.
            när kan jag komma? skarvjakt kommer att bli mitt nya stora intresse om man får börja döda dem snart.
            fågeljakt för övrigt skit kul och lite vattenvård på samma gång ar ju aldrig fel
            [FONT="Lucida Console"]Fishermanblood flows in my veins![/FONT]

Kommentera

Tycker det mest är en massa "mambo jambo" i den tråden. Att skarven inte skulle va en etablerad art sedan mycket lång tid tillbaka för skandinavien är rena nyset... den var här långt före ens Stockholm, Gävle, Umeå. Kalmar och vad nu alla städer heter på östkusten ens tillnärmesvis var påtänkta ......det blir nog att läsa på lite för dem som ska hjälpa de med skjutkåta fingrar så det vet vad de skriver på. Ålkråkan är en del av den svenska faunan och försök istället att uppskatta den och rikta siktet mot de som är de riktiga bovarna till miljöförstörelse och utfiskningen i östersjön.
              Tack för kaffet även om det var beskt!
              Senast ändrad av letsgofishingtoday; 2010-06-05, 03:01.
              sigpic

Kommentera

Påskrivet och vidarebefodrat till mina vänner på facebook
                I tried sniffing Coke once, but the ice cubes got stuck in my nose.

Kommentera

Är det inte så att Storskarven är vår inhemska skarv o denna art var det tänkt att skydda med att föra upp den på "fridlystlistan" sen har det blitt någon förväxling så att även Mellanskarven som inte hör hemma i vår fauna oxå hamnade på fridlystlistan.

Så i mina ögon skall Storskarven finnas här o den Mellanskarven skall bort.

Mer att läsa: http://www.jaktjournalen.se/index.php?id=4951&avd1=1

Kommentera

Ursprungligen postat av letsgofishingtoday Visa inlägg
                    Tycker det mest är en massa "mambo jambo" i den tråden. Att skarven inte skulle va en etablerad art sedan mycket lång tid tillbaka för skandinavien är rena nyset... den var här långt före ens Stockholm, Gävle, Umeå. Kalmar och vad nu alla städer heter på östkusten ens tillnärmesvis var påtänkta ......det blir nog att läsa på lite för dem som ska hjälpa de med skjutkåta fingrar så det vet vad de skriver på. Ålkråkan är en del av den svenska faunan och försök istället att uppskatta den och rikta siktet mot de som är de riktiga bovarna till miljöförstörelse och utfiskningen i östersjön.
                    Tack för kaffet även om det var beskt!
                    letsgofishingtoday

Jag bjuder gärna på lite mer beska.Går man ut och hävdar att andra bör läsa på bättre skadar det inte att man är väl insatt i ämnet själv.Inte heller skadar det
                    att vara så öppen och ärlig att man kan,om så är fallet,även lika lätt inse att man själv har fel som att påstå att andra kanske har det...

här en länk om skarven av i dag:
                    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                      letsgofishingtoday

Jag bjuder gärna på lite mer beska.Går man ut och hävdar att andra bör läsa på bättre skadar det inte att man är väl insatt i ämnet själv.Inte heller skadar det
                      att vara så öppen och ärlig att man kan,om så är fallet,även lika lätt inse att man själv har fel som att påstå att andra kanske har det...

här en länk om skarven av i dag:
                      http://80.88.126.98/svenskjakt/artik...llanskarve.asp
                      Jag ger inte mycket för en artikeln och den forskarens slutsatser. Du kanske ska läsa lite varierad information och forskning från alla som har kunskap kring fåglar och inte bara artiklar från de som gärna skjuter dem. Sen ska du nog undvika ord som oärlighet, okunnighet, inte så bra diskussionsunderlag om vi nu däremot ska vara ärliga.
                      sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                      7 svar
                      1 534 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sir Fish-a-lot