Tjockt med fisk. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tjockt med fisk.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tjockt med fisk.

Hej, det är så att vi brukar ha med ekolodet när vi fiskar här hemma i sjön och det är så att man ofta hittar områden där det helt plötsligt blir fisk över nästan hela ekolodet, de områden som de är på ligger på mellan ungefär 6-15 m (maxdjup i sjön är 15). Ekolodet säger ofta då att det är fisk ända från botten upp till runt 2-3 m. Sådana områden hittar man alltid när man är ute och åker med ekolodet en stund.

Min fråga är då, vad kan det vara för fisk ? Vi har testat både trolling och vertikalfiske ganska mycket mitt i smeten i förhoppning om att det är t.ex. gös. Men vi har inte fått ett enda hugg. Vi själva tror att det är brax som står där, men är det någon annan som har en gissning på vad det kan vara ?

Mvh

Gustav

Upplever desamma imellanåt på vissa platser i mina hemavatten. För egen del, eftersom jag fiskar i skärgårdar, tror jag att det är stora stim av mindre fisk, förmodligen löja... Hade det varit större fisk hade man nog bättre kunnat urskilja enstaka individer på lodet.

Kommentera

Om det rör sig om ända från botten upp till 2-3 meter är det ganska säkert inte braxen utan snarare löja eller nors.

Kommentera

Okej, men enligt ekolodet är det massa större enskilda individer, dock väldigt tätt så den kanske bara uppfattar det som flera större när det egentligen bara är att de står väldigt tätt. Får väl testa att göra ner lite mete där så lär det visa sig fort om det är löja eller nors. (:

Kommentera

Kolla så lodet inte har för hög känslighet inställd, detta går att justera i menyerna.
          Ju högre känslighet desto fler och större fisk visas på skärmen, om jag inte fått det helt om bakfoten.
          (nån får gärna bekräfta/dementera detta)

Kommentera

Toni, det har vi redan kollat och vi har den inställd på att den ska vara så lite känslig som möjligt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Guurrey Visa inlägg
              Okej, men enligt ekolodet är det massa större enskilda individer, dock väldigt tätt så den kanske bara uppfattar det som flera större när det egentligen bara är att de står väldigt tätt. Får väl testa att göra ner lite mete där så lär det visa sig fort om det är löja eller nors. (:
              Eftersom du, så att säga kan urskildra individerna i stimmen så verkar det ändå som att det är fisk som är aningen större än tex. löja. I mitt fall bildas stora ballonger, sjok(stavning?) ända från botten upp till mellanvattnet utan att några individer kan ses. Detta bör nog vara löja.
              Kanske ser du stim av typ mört, id, sarv eller annan vitfisk av den storleken?!

Kommentera

Är det inte så att stora, täta stim kan visa sig som större individer för att fisken står tätt packad? Fick lära mig det under en dag med laxtrolling ute vid Singö. Det som såg ut som en massa stora fiskar var i själva verket ett jättestim med strömming.

Kommentera

Stäng av fishfinder funktionen. Att ekolodet visar stora fisksymboler betyder absolut inte att det är stora fiskar. Stänger du av den funktionen så skall du se att du kommer att se en stor massa. Detta är garanterat ett stim med småfisk; löja, nors, mört.
                  Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

Jag tror de e ett makrillstimm i Din sjö! hahaha
                    .
                    Om du inte får det du älskar så måste du älska det du får!

För vem är alla mörtar rädda?

-Jo för gammla farbror Gädda!...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 125 visningar
                    0 gillar