Gädda med krokar i mun! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gädda med krokar i mun!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gädda med krokar i mun!

På ett fiske alldeles nyligen efter abborre tappade jag min livs Skärgårdsgädda. Fiskade i en brant utanför en vassbeklädd mindre vik i Stockholms skärg., på denna kant som sluttade rätt brant från ca. 3m ner till ca. 7,5 m såg jag på lodet ett stort stim av mindre fisk, förmodligen löja. Fiskade runt detta stimm med en liten sjunkande Rapala.
    Hugget som följde var dock inte av abborre. Fisken högg brutalt - och även oväntat eftersom det var mitt på dagen och strålande solsken - den tog snabbt ett stort antal meter på linan trotts rejällt åtskruvad broms, den stannar upp och står still, försöker pumpa in fisken närmare båten, får in den några meter innan den rusar igen. Hinner se fisken när den kommer mot ytan... Jag vet att man i efterhand omedvetet lätt överdriver hur stor en tappad fisk är samt att det givetvis är svårt att i vattnet se om en fisk väger typ 11kg eller 14kg men denna var något jag knappt aldrig sätt tidigare. Var jag tvungen att gissa skulle jag gissa någonsans mellan 13-15 kilo. Dessa fiskar känns rätt sällsynta i Stockholms skärg. numer och hade för mig varit ett svårslaget rekord i skärgården....
    Hur kommer det sig att jag tappade fisken, jo pga. att fisket var riktat efter abborre hade jag inte tillräckligt lång tafs(runt 10cm), gäddans käft kom över tafsen och linan skars av. Besvikelsen jag kännde när kontakten med fisken var borta var givetvis stor, påminnde en hel del om hur det känndes när man som barn tappade sin första gädda. Ett par dagar i sträck har jag återvänt till platsen för att försöka få den att hugga igen men ingenting.
    Rejält tråkigt för gäddan som fått en Rapala i munen/strupen. Diskuterade detta med en polare och vi konstaterade att man aldrig tar gäddor som har beten i munen, inte ens "förr" när det fiskades med nylonlina och linan gick "stup i kvarten" hände detta.
    Vad händer med dessa fiskar!? Dör dom snabbt eller rostar krokarna sönder efter en kort tid så betet kan frigöras!?

Tungt o höra, riktigt tungt, ångesten man hade känt ska vi inte tala om, men iallafall, personligen har jag fått ett antal fiskar med krokar i munnen, men då snackar vi små krokar från spinnare eller pimpelkrokar, och dessa har suttit i läppen eller aningen längre in men väldigt ytligt i gäddans käft, men om man sätter draget i halsen på gäddan dör den troligtvis ganska omgående

Kommentera

Krokar rostar snabbare i vattnet än vad man tror, så antagligen bökar gäddan emot något (t.ex sten eller annat hårt) och försöker få loss krokarna. Om den var och jagade löja som du såg på ekolodet, eller abborre som du fiskade efter, är den med all säkerhet mätt ett tag framöver. Den borde inte svälta, men som sagt, om den svalt krokarna helt kan det bli svårt att överleva sådant.

Kommentera

Hittade en död liten gädda i våras, halvt uppspolad på land, med ett skeddrag och tillhörande tafs i svalget. Men den var riktigt olyckligt krokad...

[FONT=Impact]Blogg[/FONT]

[FONT=Impact]Filmer[/FONT]

[FONT=Georgia][FONT=Impact]Kepsen på, fisk vi få![/FONT][/FONT]

Kommentera

Well.. om fisken nu olyckligtvis har svalt betet och har det i svalget så kommer den nog EJ överleva. - Sitter krokarna i munnen så kommer dessa lossna tillslut gäddan stöter alltså bort det som inte hör hemma. - Kan hända oss människor oxå när vi piercar oss att piercingen börjar att "vandra".

/M
          Mina Placeringar:
          2:a plats - Mälaren Mästerskapet Höstupplagan - Team Tail.
          2: plats - Fångade tävlingens näst största gädda 100+ Roslags Pike

Kommentera

det känns riktigt jobbigt när man ser gäddan sticka med draget i käften.
            jag har haft tur några ggr att dem har huggt några minuter efter så jag har kunnat ta ut draget.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sebwantsfish Visa inlägg
              det känns riktigt jobbigt när man ser gäddan sticka med draget i käften.
              jag har haft tur några ggr att dem har huggt några minuter efter så jag har kunnat ta ut draget.
              Det är precis det man har hoppats på. Har som sagt försökt att "hitta" fisken igen men utan res. Rädd att betet satt en bit "ner" på gäddan - stor fisk och litet bete - och att den därmed har avlidit. Känns riktigt surt att ev. ha vållat fisken en förmodad plågsam död på detta sätt. Man kan hoppas på det bästa som "GbgRobin" och "Mikael S" är inne på att fisken lyckas stöta bort betet, alt. att krokarna rostar sönder. Ett par dagar efter händelsen såg jag iaf. något som såg riktigt stort ut på lodet på botten på ca 7m., kanske var det den, kanske något annat, vad det nu var så ville den iaf. inte hugga...

Kommentera

Har en liknande historia från i vintras som nästan ger mig tårar i ögonen.
                Jag och farsan var ute i december, ruskigt kallt o inte alls trevligt. Jag lyckades
                dock övertala far att vi skulle stanna ute ett tag till för jag hade på känn att
                de skulle vara värt de. Efter en 30 jerk minuter så högg de på farsans bete.

Långt bort kunde man se den ruska i ytan och vi förstod att den var stor.
                Efter en härlig drill och många rusningar kom den till båten och jag landade
                den fint. Jag och farsan som inte är så vana att se fiskar över 3kg stod
                med öppen mun och ögon och bara blängde. Shockade nästan, så stor gädda
                hade vi aldrig sett förut och tungden jag kände då jag lyfte ombord den
                var långt ifrån samma känsla som en 3kg's.
                Den visade sig väga strax över 10 kg vilket inte är allt för vanligt i våran del
                av mälaren. Vilken lycka, obeskrivligt.
                Efter vägning var det dags för foto.
                Farsan som tyckte de var lite leskigt med gägrepp vid foto höll den med en
                lipgrip och andra handen under buken. Sen då vi skulle släppa tillbaka den
                gick de inte lika bra. Innan farsan lyckats få av grippen blev hon tokig och slogs
                med alla krafter hon hade kvar. Gripen gled ur hans hand och gäddan flydde med
                lipgrippen kvar i munnen innan han fick av den.

Har försökt få upp den dag efter dag och hoppats så innerligt att vi skulle få den igen
                så vi kunde ta bort lipgrippen ur munnen men utan resultat. Allt vi kunde hoppas på nu
                var att någon annan lyckats locka den till hugg och släppt den fri igen eller att lippen
                på något sätt lossnat. De var ju trotts allt den där dåliga varianten för ca 100kr som
                varken håller eller väger bra. Kanske den lossnat?

Jävligt tråkigt iaf = (

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                64 svar
                15 450 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg .art