Trasig spöring, nöter sönder linan :( - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trasig spöring, nöter sönder linan :(

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trasig spöring, nöter sönder linan :(

Hej alla fiskare.

Har precis börjat med jerkbait och tycker det är helskoj. Men idag gick min lina av två gånger och jag vart mycket konfunderad... Vad kunde detta bero på? Jo, nu har jag hittat svaret: Spöringen längs ut har spruckit lite på något sätt i den där skyddsplasten i ringen så att när jag jerkar så nöts linan mot "sprickan" i plasten i spöringen. Riktigt tråkigt.

Tänkte i alla fall höra med er om ni har någon aning om hur jag kan laga detta eller om man kan köpa en sån liten plastring... För jag vill ju inte behöva byta lina efter varje jerk-pass

Tack i förhand!

Surt, antar du fått en spricka i ringen då du vevat upp taffsen för långt. Ganska vanligt det där tydligen har jag fått höra från fiskeaffärer. Har du garanti kvar så kan du nog ha tur att få en ny annars tror jag inte dem är så dyra. Dem är väl gjorde av någon slags keramik om jag inte fattat fel.

Kommentera

Det är alltså toppöglan som har fått sig en spricka? Ta med dig spöt till närmsta fiskebutik så byter de till en ny på 5 minuter, kostar inte många kronor.
      http://mangemo77.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av jerkoff Visa inlägg
        Hej alla fiskare.

Har precis börjat med jerkbait och tycker det är helskoj. Men idag gick min lina av två gånger och jag vart mycket konfunderad... Vad kunde detta bero på? Jo, nu har jag hittat svaret: Spöringen längs ut har spruckit lite på något sätt i den där skyddsplasten i ringen så att när jag jerkar så nöts linan mot "sprickan" i plasten i spöringen. Riktigt tråkigt.

Tänkte i alla fall höra med er om ni har någon aning om hur jag kan laga detta eller om man kan köpa en sån liten plastring... För jag vill ju inte behöva byta lina efter varje jerk-pass

Tack i förhand!
        För att undvika att detta inträffar använder jag en pärla (finns i fiskeaffären) som jag trär på före tafsen. Då kan den inte åka in i Spöringen.

Kommentera

Samma sak hände mig. Gick till den lokala fiskebutiken och bytte toppögla. Kostade 40 kronor.

Kommentera

Ursprungligen postat av mangemo Visa inlägg
            Det är alltså toppöglan som har fått sig en spricka? Ta med dig spöt till närmsta fiskebutik så byter de till en ny på 5 minuter, kostar inte många kronor.

Yees! Vilken tur.. Hade varit surt om det vart tvärtkört bara för det där. DÅ blir det ett besök på fiskecentrum imorgon!

Kommentera

Ursprungligen postat av shank Visa inlägg
              För att undvika att detta inträffar använder jag en pärla (finns i fiskeaffären) som jag trär på före tafsen. Då kan den inte åka in i Spöringen.
              En pärla?

Kommentera

Ursprungligen postat av jerkoff Visa inlägg
                En pärla?
                Sådana här;

Träs på linan innan du knyter på tafsen, då hindrar det öglan från att skadas om lekandet skulle fara upp in i linöglan.

Kommentera

Ursprungligen postat av GbgRobin Visa inlägg
                  Sådana här;

Träs på linan innan du knyter på tafsen, då hindrar det öglan från att skadas om lekandet skulle fara upp in i linöglan.
                  Perfekt, tackar GbgRobin!!

Kommentera

Köp flötesstopp dom svarta modellen trä den på linan å sen pärlan nedanför nedanför .Då kommer pärlan sitta still där den ska vara dvs längst ned . Annars kommer den åka på linan å det är lite störande .
                    För å undvika trasiga spöringar tänk på vad du fäster betet vid transport å använd spötub i bilen eller när den står hemma .

/Fredrik

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 127 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uditsen