Gös dråp... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gös dråp...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hahaha! Jag tycker att den händelsen var ganska komisk (fy skäms mig ). Men hur många timmar lägger inte vi sportfiskare på att fånga en sån bjässe och dom flesta kommer nog aldrig ens att få en sån gös på kroken. Och den gubben lyckas klubba en så stor gös med en rörtång hahahahahaha.

Kommentera

Originally posted by Rasmus
      Men det är lite lustigt egentligen att man kan "klubba" en gös och hamna som en hjälte i en blaska men skulle man dräpa ett rådjur eller en fågel skulle det bli ett j.vla liv. Men men o andra sidan hade det ju blitt liv om man fiskade efter de med.
      Det är inte direkt konstigt.
      För allmänheten är det:
      1. En stor fisk
      2. Lustig fångstmetod

Det är vad vanliga svensons ser i en sådan artikel.
      Hade det varit rådjur eller fågel hade det inte handlat om samma sak.
      1. Otillåten och olaga jakt.
      2. Det vore rått och omänskligt i vanliga läsares ögon. Bara svenska jakten som den är idag är kritiserad bland tex extrema veganer osv.

Kommentera

Så gammal är han inte, 34, finns bild på honom och fisken i
        dagens DN (pappersversionen)...
        How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Nu tycker inte jag att han presenteras som en hjälte. Han var i både metro och city idag. (Gratis tindningar i Stockholms området). Komplett med bild på gösen.

Ser mer det som en person som råkat göra nåt hemskt ovanligt. Rätt eller fel kan ju diskuteras, ovanligt är det. Att oroa sig för gösbestånded pga folk som lurpassar på stränderna med rörtänger tänker åtminstonde inte jag göra.

Men det visar ju att gösen inte gör riktigt som man kan ha anledning att förmoda.

Här är artikeln från dagens METRO, 040420, hur får man den som bild i posten?
          Senast ändrad av esobus; 2004-04-20, 09:29.

Kommentera

Originally posted by esobus
            Att oroa sig för gösbestånded pga folk som lurpassar på stränderna med rörtänger tänker åtminstonde inte jag göra.
            Nej, jag skall nog också kunna sova lugnt om natten även efter att detta uppdagats.
            sigpic

Kommentera

Öhh ta det inte så seriöst jag förstår ju killens reaktion men jag tycker att det är synd att en sådan fisk ska dö på det sättet. Men killen med rörtången tycker ju att han har gjort hel rätt och det finns inget mer än sportfiske-etiska regler som säger vad som är rätt eller fel
              Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Är det ok..

Är det ok att klubba ett rådjur om det kommer för nära eller en talgoxe. Det verkar som om en fisk har ett mindre värde bara för att den lever i vattnet. Men säl och skarv är ok tycker många. Varför får man fiska gädda med levande mört när man inte får jaga varg, lo eller något annat rovdjur på land med levande bete? Var är det för skillnad??

J
                Omdöme får man av erfarenheter, erfarenheter får man av dåligt omdöme.

Kommentera

Jörgen, jag tror du tänker lite galet just nu, Tycker det verkar lite tvärtom, fisken skall släppas tillbaka för att man sedan ska åka hem och äta lite köttfärs eller liknande. Däremot håller jag med dig ang att det inte går att klubba ett rådjur utan att bli polisanmäld och mycket av detta beror nog på att det är bevisat att visa djur kan känna smärta vilket inte fisken gör enligt de flesta. Att man inte får jaga djur med levande beten förstår jag inte vad du menar med? Hur skulle detta gå till utan att djuret plågas till döds med enorma smärtor?
                  För att undika missförstånd: jag är INTE Leif GW Persson. Detta är bara en hyllning till honom.

Kommentera

Hare

Om du sätter fast en liten harpalt och sitter å väntar på vargen tex....
                    Omdöme får man av erfarenheter, erfarenheter får man av dåligt omdöme.

Kommentera

Haha ja, visst, tror iof inte att du får mer varg för det. Haha, rätt kul skrivet..... Men ja, min mening är iaf att jag tror haren lider mer än vad en mört gör......
                      För att undika missförstånd: jag är INTE Leif GW Persson. Detta är bara en hyllning till honom.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 142 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uditsen
                      av uditsen